Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan man köra debuttävlingar hur länge som helst?
3095 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Har en banracingbil under blivande och tänkte att asfalt-sprintar kunde vara billig och bra träning samt ett tillfälle för sponsorkörningar med "kartisar" på VIP-licens. Att regga min arena-bil som även rallybil skulle innebära dubbla vagnböcker, nästan dubbel kostnad och (som jag antar) typ fyrdubbel administration.

Men jag avser att ha denna arenabil gatreggad. Om jag då går teorikursen för rallylicens, kan jag då köra hur många debuttävlingar jag vill sen med min gatgodkända (och alls inte extrema, Grp N-anpassade) arena-/vardagsbil?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Kan man köra debuttävlingar hur länge som helst?

Pär Hansson skrev:
Har en banracingbil under blivande och tänkte att asfalt-sprintar kunde vara billig och bra träning samt ett tillfälle för sponsorkörningar med "kartisar" på VIP-licens. Att regga min arena-bil som även rallybil skulle innebära dubbla vagnböcker, nästan dubbel kostnad och (som jag antar) typ fyrdubbel administration.

Men jag avser att ha denna arenabil gatreggad. Om jag då går teorikursen för rallylicens, kan jag då köra hur många debuttävlingar jag vill sen med min gatgodkända (och alls inte extrema, Grp N-anpassade) arena-/vardagsbil?

Bra fråga.

När man går kursen har man väl 3 månader på sig att köra en debutanttävling och skicka in papperna.
Så inom den tidsarmen borde man få åka så många man vill.

Men, sällan debutanter är inbjudna till sprintar överhuvudtaget. Då debutanttävlingen är till för att visa/träna
TK-kontroller roadbook mm, någon som inte förekommer på sprintar.

Värnamo
Här sen Sep 2005

Re: Kan man köra debuttävlingar hur länge som helst?

Svartlock skrev:
Pär Hansson skrev:

Bra fråga.

När man går kursen har man väl 3 månader på sig att köra en debutanttävling och skicka in papperna.
Så inom den tidsarmen borde man få åka så många man vill.

Men, sällan debutanter är inbjudna till sprintar överhuvudtaget. Då debutanttävlingen är till för att visa/träna
TK-kontroller roadbook mm, någon som inte förekommer på sprintar.

Stämmer bra förutom att det är 6 månader man har på sog och under den tiden får man köra hur många debutanttävlingar som helst. Men som sagt, debutanter än oftast inte inbjudna till sprintar.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Hmmm, så det spåret är inte gångbart alltså. Hörde något om att det var ungefär som med debutlicens i racing att många bara kör vidare på det år ut och år in, men så var det alltså inte.

om man inte vill dubblera vagnboken så verkar det vara ett fåtal backtävlingar där arenabilar är inbjudna som gäller, men då kör man ju på racing-vagnboken och passagerare lär inte vara tillåtet.

"Detta har varit en morot för mig - och nu har den slocknat" känns som ett gångbart citat...

Citera
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004

Räds icke grus och snö käre vän. Skruven blott fjädringen upp några snäpp och i skolen komma till insikt om skogsvägarnas förtrollande tjusning. (Du vet vem du kan handla däck av.... )

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Per Larsson skrev:
Räds icke grus och snö käre vän. Skruven blott fjädringen upp några snäpp och i skolen komma till insikt om skogsvägarnas förtrollande tjusning. (Du vet vem du kan handla däck av.... )
*Såg först nu att du hade svarat*

Nädu, halt grus med stenar och pinnar runtom är för riktiga män, inte för mig.

Citera
Allmänt banåkaforum
3095 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande