Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Slut på Peltorkravet? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 26601 besök totalt |
Det är min absoluta övertygelse att det inte stämmer. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||
Hoppas du har rätt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Nu har SBF tydligen tagit ett beslut:
http://www.sbf.se/artikel/3069 Hjälmfrågan klar för RA, RY och RC FIA-klassade hjälmar får användas här hemma i Racing, Rally och Rallycross, och för SBF-hjälmen är "sista förbrukningsdag" den 31 december 2012. För Folkrace gäller samma maxvikt som tidigare. Ska du köpa ny hjälm är det klokt att investera i en som är förberedd för HNRS (Head and Neck Restraint System). Förbundsstyrelsen har fattat beslut i hjälmfrågan för Racing, Rally, Rallycross och Folkrace. I korta drag innebär det att förare som önskar tävla utomlands inte behöver ha två hjälmar, utan det blir tillåtet att tävlinga här hemma med FIA-klassade hjälmar. - Vi tar nu ett helhetsgrepp i frågan och har krävt in synpunkter från respektive utskott, säger Pierre Ellison, ansvarig för hjälmfrågan i Förbundsstyrelsen. Då tillverkningen av den så kallade Bilsporthjälmen/SBF-hjälmen upphörde blev frågan akut. Då styrelsens protokoll nu offentliggjorts gäller generellt att alla hjälmar ska vara godkända enligt någon av normerna FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS. I Racing, Rally och Rallycross tillåts öppna FIA-godkända hjälmar med en maxvikt av 1400 gr (inklusive skärm, intercom etcetera). - Vid nyanskaffning rekommenderar vi att alla köpa FIA-godkända hjälmar som är förberedda för HNRS, säger Ellison. Den så kallade bilsporthjälmen/SBF-hjälmen får användas nationellt till och med 31 december 2012, såvida den inte utdömts tidigare vid någon besiktning. För integralhjälmar gäller samma reglemente/vikter som tidigare: seniorer max 1500 gram, juniorer och damer 1100 gram. Från och med 1 januari 2010 måste alla som startar i någon SM-klass i Racing, Rally eller Rallycross använda HNRS, och då måste alla delar vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29. Monteringen ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide. För Folkrace gäller även fortsättningsvis maxvikten på 800 gram för storlekarna S, M och L. Även här är rekommendationen att använda HNRS, annars krävs FIA-godkänd nackkrage. För övriga grenar inom Svenska Bilsportförbundet kommer beslut i hjälmfrågan att tas innan mars månads utgång. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||||
Får man ha öppen hjälm i öppen bil?
och det går alltså bra att köpa en hjälm i USA då som INTE är FIA-klassad utan bara SFI (tror jag de har där) ? |
||||||||||||
NEJ, inte som jag har förstått det iaf ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||||||
Det stod det ju i föregående inlägg? |
||||||||||||
Det verkar ju så, men sen står de ju också att detta bara gäller generellt, så det bästa är nog att kolla med sbf vad som gäller
_________________ Johan Sahlström BMW 318i -89 |
||||||||||||
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport- HANS Sport Series Hans Device för $695 |
||||||||||||
Hur funkar det att inte köpa HANS över disk? Jag tänker på att den väl ska tillpassas med längd på remmar och säkert med storlek på kuddar på undersidan. Men det går kanske att fixa ändå?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||||||
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$ _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||
Approved HANS according to FIA 8858-2002 Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008. |
||||||||||||
Newest Hans device, with the lowest pricing Hans has ever offered! The new Sport Series Hans has the same features as the Extra Hans device, but is heavier in weight. It is made of Injection molded super structural carbon fiber. Features: Injection molded super structural carbon fiber Model 20 for upright seating applications SFI & FIA Approved Fits most racers in most cars Available in 3 sizes S - Small For neck sizes 12.5"-14.5" M - Medium For neck sizes 15"-17.5" L - Large For neck sizes 18"-20.5" MEDIUM IS THE ONLY SIZE OFFERED FOR THE SPORT SERIES AT THIS TIME. SMALL & LARGE SIZES WILL BE AVAILABLE LATER IN THE YEAR. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Njaeh, helt säker kan man ju aldrig vara på något. |
||||||||||||
Då jag planerar att börja köra tävlingar under 2008 behöver jag bla införskaffa en godkänd hjälm. Skall till USA i maj (efter första tävlingen) och har funderat på att ta med mig en HANS krage hem då (HANS sport som refereras till ovan). Vad jag förstått på diskussionerna här är det OK att köra med HANS + HANS godkänd hjälm som är FIA godkänd. Då jag behöver hjälm innan jag fått tag i HANS kragen (samt att hjälmarna egentligen inte är dyrare här än i USA) funderar jag på om man kan köpa en FIA godkänd hjälm med HANS fästen monterade (tex Peltor G78) innan jag köpt själva HANS kragen och köra med denna först? _________________ |
||||||||||||
Har en fråga till er som kan lite om Hjälmar.
Är en sådan här hjälm godkänd i en formelbil? Den väger 1400 gram +- 50gram http://www.biltema.se/products/produ _________________ Stefan Persson Opel Kadett B app k Dax Rush -05 |
||||||||||||
Nej, det står ingen stans i annonsen om att den är FIA, SNELL eller någon annan godkänd standard..... så att den vore det ändå är att hoppas på för mycket.... |
||||||||||||
Dessutom är det en MC hjälm, den har helt andra konstruktionskriterier än en bilhjälm och därmed ett dåligt val. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Integralhjälm Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmaxr antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||
http://www.sbf.se/artikel/3069 Men det kanske var din poäng? |
||||||||||||
Allmänt banåkaforum Slut på Peltorkravet? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 26601 besök totalt |