Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1173 besök totalt |
Fanatec 911 TURBO ratt: test
Fanatec Porsche 911 turbo Ratt Recenserad av: Pär Öqvist Tidigare rattar Logitech: Wingman formula GP, MOMo Force, MOMo Racing, Driving Force Pro, G25 och Logitech Drive FX Microsoft: Xbox 360 Wireless FFB ratt, Pedaler: Nixim progressive brake moddade G25 pedaler, Frex pedaler Växelspakar SST Lightning shifter Inledning Fann en tråd på Racesimcentrals forum där ett företag vid namn Fanatec sökte beta testare till deras nya ratt. Namnet var bekant då de tillverkar en del Xbox 360 tillbehör dock främst budgetrattar, handkontroller och dylikt. Kändes lockande då man betat av i stort sett hela Logitechs sortiment och ratten såg lovande ut så jag skickade in en ansökan på vinst och förlust. Fanatec är ett litet bolag bestående av 7 personer som arbetat i 3 år med den här ratten och har siktet inställt på att leverera en egen cockpit, rattar riktade mot olika målgrupper mm. Fanatec Porsche 911 ratten är först ut med siktet klart inställt på PCn:s sim racers och PS 3s GT 5 jockeys. Det här är en recension på en beta ratt som skiljer sig något från den slutgiltiga produkten. Paketering Ratten levereras välemballerat och innehåller: - Ratt - Stödanordningar för att köra med ratten I knät - 6-speed växelspak med back samt fästanordning - Separat sekvenciell växelspak I samma stuk som H-shiftern - Pedaler med 4 AA batterier - Alla kablar som behövs - ,Trådlös USB" dongle - USB minnessticka med drivrutiner och manual enbart med "Nordschleife Edition" - 110V-220V Nätadapter - UK Adapter - Borrnings mall för permanent montering av ratt Kompabilitet PC - Minimikrav - Windows XP SP2 - Windows Vista 32-Bit - 20 MB hårddiskutrymme - Ledig USB 1.1 eller USB 2.0 - Direct X9.0 eller högre Play station 3 Enbart racing spel som stödjer Porsche ratten kommer ha full funktionalitet. Se www.FANATEC.com. För att säkerställa ökad kompabilitet du kan växla till ett kompabilitetsläge som gör ratten kompatibel med spel som enbart stödjer andra force feedback rattar. 900 graders rotation, kopplingsspak och H-shifter fungerar ev inte I det här läget I alla spel. Ratt: Ratten är rejält tilltagen 300 mm mot G25ans 280 mm med tjockt grepp 12 cm i omkrets jämfört med ex G25 rattens 10 cm. Lädret doftar fantastiskt och bra sömmar utan vassa kanter. Ratten har inga tumgrepp som G25. Mitten på ratten har porsche loggan och plasten på mittnavet kan nästan lura en att det är läder. Den inger verkligen förtroende. Lutningen uppåt på ratten är betydligt större än på de flesta Logitech rattar man kört med inkl G25. För mycket för min smak även för skrivbordsracing sittandes högt. Ratten fästs till skillnad från logitech rattarna inte med två klamrar på var sin sida utan en bredare klammer som du fäster med quick release spakar för att enkelt kunna ta lös och fästa ratten. Du har också alternativet att skruva fast ratten permanent. Alla knappar är fästa på rattenheten. Åtta till antalet till höger och vänster på det treaxlade mittnavet plus ett styrkors plus två knappar därunder. Ratten har också en display för att se de ändringar du gör gällande force feedback (styrka off/33/66/100), Vibrationsmotorer (0/33/66/100), Styrgrader (180/360/900/off) samt möjlighet att spara inställningar i 5 olika profiler. Knapparna känns gedigna ger ifrån sig ett lätt klick när du aktiverar dem och har ett visst motstånd. D-paden är som väntat inte av samma kvalitet som i de bättre handkontrollerna men fyller sitt syfte. Ratten har förutom dessa också två knappar baktill som fungerar som paddlar. Enligt utsago var det tydligen svårt att övertyga Porsche om att ratten behöver paddlar. De är rejält undangömda om du vill behålla sportbilsrattkänslan. De är av rejält gummi och känns solida och av klart högre kvalitet än DFPns knappar men är trots allt knappar och inte paddlar. Knapparna är upplysta och byter symboler beroende på om du kopplar in den till PC alt till PS 3. De är så pass ljusstarka de riskerar försämra mörkerseende vid natt racing. Överlag så inger ratten helt klart en lyx känsla jag inte funnit i någon av de tidigare rattar jag ägt. Känslan av det mjuka, lädret, lukten, synintrycket allt andas lyx. Andas å andra sidan inte lika mycket racing som G25an med sitt tjocka ratt nav och saknad av paddlar. Växelspakar Till skillnad från Logitechs G25 som har en kombinerad sekventiell och H-shifter så har 911 RS ratten två identiskt designade växelspakar. Även fästanordningen skiljer sig de här fästs via två metallrör direkt på ratten. Du är alltså inte fri att placera dem vart du vill. Att byta växelspak går hyfsat smidigt gjort på en 10-15 sekunder. Tyvärr rent design mässigt ger de inte ett lika gott intryck som ratten. Billig plast men konstruktionen är enkel och ser inte något som bör gå sönder på dem. Designmässigt så vinner G25 den här ronden. Än mer så när vi kollar på fästanordningen. Den ger en viss hävstångseffekt samt ger inget bra första intryck när växelspaken rör sig när du växlar. Påverkar dock inte funktionen mer än att man möjligtvis får använda ännu lite mer kraft för att slå i växlingarna. Fungerar bättre för skrivbordsracing än cockpitracing då de inte går att fästa på annat sätt än på ratten H-shiftern ger ett rejält motstånd när man byter växel. Det här är en växelspak för dig som inte vill fin lira med fingerspetsarna utan växla med hela handen. Speciellt när man går från 4an till 5an är det ett rejält motstånd. Backen får du ta i rejält för att få i den kommer inte åka i av misstag. Sekventiella växelspaken är inte så mycket att orda om. Rätt så snarlik DFPns växelspak men modell större och något rejälare känsla, förutom att du är lite mer fri gällande placeringen. I skrivande stund så jobbar Fanatec med en hållare för växelspaken för att kunna montera den vart du vill ha den. Osäkert om den kommer levereras med ratten eller som tillbehör. Pedaler Lika bra jag säger det direkt de här var lite av en besvikelse. Första intrycket är inte alls bra helt enkelt. Billig plast och man hör hur det gnekar i plasten när man tar upp dem. De är fjäderlätta. Gas pedalen har absolut inget motstånd alls och är omöjlig att känna. Bromspedalen känns fantastiskt bra när du bromsar med handen men ger inget motstånd förrän du har tryckt ner 90 % av pedalrörelsen när du bromsar med fötterna. Har ungefär halva pedalrörelsen jämfört med G25an. Pedalerna gnekar oroväckande när du trycker ner dem hårt. Med mina träben får jag ingen känsla av vare sig broms eller gas pedalen. Kopplingspedalen dock här har vi en klar förbättring jämfört med G25an. Sätt känsligheten rätt i spelen och det är väldigt enkelt att få känslan när kopplingen tar och den lyfter upp din fot på ett övertygande sätt. Avståndet mellan pedalerna är relativt brett vad jag sett modellerat efter 911 RS:en fullt ut. Installation och Drivrutiner: Med torr simmandet avklarat var det dags att installera drivrutinerna. Drivrutinerna är fortfarande i beta stadie tillåter dig att aktivera auto center eller inte. (centreringsfjädring). Antingen på eller av går inte att justera styrkan. Ställa in force feedback styrka 0-100 Rattgradantal 200-900 damper effects 0-100, software damper effects på eller av kombinerade pedaler på/av Utöver detta de inställningar du gör via ratten såsom att aktivera vibrationsmotorerna eller inte. Vibrationseffekternas styrka är kopplade till gaspedalen. I framtiden ska de förhoppningsvis kunna användas mer flexibelt. Prestanda Hur fungerar de då? Jag har inte fokuserat på att köra in mig i en sim utan i stället kört en del i så mycket som möjligt för att få en känsla av ratten. Jag har för det mesta kört med G25 pedalerna som jag är inkörda med. Då det tidigt stod klart att 911 RS rattens pedaler inte ger i närheten av den känsla jag får med mina nixim moddade G25 pedaler så kände jag att det hade vart stört omöjligt få en bra känsla för ratten under den begränsade tid jag hade på mig att hoppa mellan olika pedaler likväl som olika rattar. Förutom diverse moddar i rFactor, Richard Burns Rally, GT Legends, F1 99-02 Challenge, GTR 2, Race 07 och Live For Speed Y demot så har jag även testat några arkadspel som Test Drive Unlimited och Sega Rally Revo Race 07 Skillnaden i känsla jämfört med alla tidigare rattar jag kört var slående. Den här ratten är den första bältdrivna ratt jag testat. Ratten vrids så mjukt och smidigt samtidigt som det märks att den har en force feedback motor modell större. Force feedbacken återfinns i hela registret ingen dead zone i center som för G25an. Du har nästan jämt lite motstånd i ratten (förutom när du låser bromsarna) Av prov varven på Valencia så det man märkte var hur mycket stabilare man körde genom de svåra kurvorna i den snabba chikanen i uppförsbacken och kurvan före start och mål med 911 RS ratten. Överlag blev körningen stabilare med 911 RS ratten medan man rattade och överkörde kändes det som i varje sväng med G25 ratten. Varvtiderna var desamma. Skillnaden i Force feedback man märkte var att man med 911 RS ratten faktiskt känner hur greppet släppte i ratten när du låser däcken. Har en hel del timmar Race 07 bakom mig har aldrig någonsin känt det med G25an.. Force feedbacken hugger betydligt mer i G25an då du går från noll motstånd och helt plötsligt får rejäla hack. Om det beror på det för tunna greppet som gör att G25an glider i handen eller om det är det högre generella motståndet i 911 RS ratten eller en kombination lämnar jag osagt. FFB är mer subtil i 911 RS ratten. Sammanfattningsvis medd ett ord känns G25an "vild" och 911 RS ratten "smidig". En annan sak jag märkte tidigt är att centreringsfjädringen fungerar mycket bättre med 911 RS ratten. Där G25an flyger tillbaks till center och förbi så bromsar 911 RS ratten upp och stannar lite före ratten är helt centrerad. Centreringseffekten som är konstant i G25an blir svagare och svagare ju närmare center du kommer. Effekten är densamma vare sig du kör med spelets eller drivrutinernas centreringsfjädring enbart styrkan som skiljer. En sak som inte känns lika klockrent är force feedback stoppen för det antal grader du kör med. Når du ändlägena så börjar ratten vibrera och det krävs inte allt för mycket kraft för att vrida förbi ändläget. I övrigt gällande ljudnivån där fann jag inte att det skilde så mycket mer än i karaktären på ljudet. Kugg hjul i G25an mot bältet i 911 RS ratten. Då 911 RS ratten har en större force feedback motor så har ratten dels en säkerhetsfunktion som sänker force feedbacken om den går för varmt. Den har också termostatstyrda fläktar av det tystare slaget som går igång innan dess. Växelspaken gick väldigt fort att vänja sig vid. Följer samma ledord gällande ratten det är ingen enhandsfattning på ratten och finger topparna på växelspaken som gäller här. Rejäla växlingar är det som står på menyn. Du slår i växlarna och de går i med ett högljutt "clack" och solid om än knappast realistisk känsla. Har fungerat klockrent under hela test perioden samma med den sekventiella växelspaken. Pedalerna har man givetvis kört en del. Kopplingspedalen fungerar riktigt bra däremot så känns broms och gas pedalen inte alls så långt ifrån ex MOMo Racing och DFPns pedaler. G25s pedaler är det bästa med den ratten och förutom kopplingen är 911 RS pedalerna sämre på varje punkt. Även om bromsen har en något mer realistisk känsla då den har ett visst progressivt motstånd åtminstone men vad hjälper det om du låser däcken konstant. Tog inte lång tid dock innan man märkte man hade en dead zone på gaspedalen. Innanmätet inger inte mycket förtroende heller. Det enda som håller fast pedalerna och potentiometrarna är plasthöljet. Gas pedalens potentiometer föll lös genast och ville helst inte göra annat än falla lös. Krävs minst fyra händer för att sätta ihop dem igen. Detta är inte acceptabelt för en ratt i den här prisklassen helt enkelt. Krävs mer än att förlänga bromspedalens rörelse och styvhet för att att åtgärda detta. LFS Inte mycket att tillägga här fungerar felfritt och hade bara tillgång till bas bilarna. Drifting sysslar jag inte med så det kan jag inte recensera. rFactor Här har jag testat dels med standard, dels med real feel alt leo FFB. Det man märkte här var hur skönt det var att köra F1 moddarna med 911 RS ratten. Formula bmw, Champ car modden men speciellt GP 1979 var helt fantastisk med 911 RS ratten. Mycket beroende på greppet på ratten som verkligen hjälpte en att bli ett bilen. Vid det här laget hade jag kört in mig och vant mig vid den smidiga känslan och force feedbacken i 911 RS ratten att jag rakt av blev förbannad när man satte sig med G25an. Ju mer jag körde med 911 RS ratten ju sladdrigare kändes G25an, Ju större blev dess deadzone i mitten och desto mer hörde och kände jag kugghjulen i ratten. Från att ha sett det som äppel och päron till en början så kändes G25an bara så fel. Richard Burns Rally Tur då att man testade Richard Burns Rally därefter. Det man märkte här är att 911 RS måste inte liksom DFPn ha ett massivt motstånd i ratten. Här känns det att det är mycket servo i farten med centreringsfjädring avstängt och med auto center off i RBR var den riktigt lättstyrd. Dock fortfarande utan att va totalt utan motstånd. Force feedbacken var också något svagare här. Gas glad som man är överkör man konstant och det är sällan man har fullt grepp i däcken. Känns helt rätt att slugga runt med G25an här. Dock är 911 RS ratten fortfarande smidigare så den här ronden slutar oavgjort. GT Legends Som väntat kändes 911 RS klockren med Cortina och Ford Falcon. Det man märkte här är hur stor skillnad profilerna gjorde. Act Labs profilen funkade som väntat bäst med 911 RS ratten. Det här var också det första spel man kört som inte haft någon färdig profil för G25an eller varit utvecklad med den. F1 99-02 Challenge Blev riktigt förvånad över hur bra och informativ force feedbacken är i det här spelet. Får en att undra över varför vi inte kommit längre på det här området. Absolut ingenting att anmärka på. GTR 2 Återigen bara att kapitulera. Test Drive Unlimited Fungerar fint här också. Inte mycket att tillägga. Sega Rally Revo Här fick jag inte igång force feedbacken. Ingen rumble force heller. Är tydligen någon skillnad mellan vibrations och rumble force motorer. Fick istället återigen förundras över hur smidig ratten var att styra med. Fullt i klass med Drive FX ratten som saknar force feedback motorer på den punkten. Utan FFB lätt och smidig att styra. Här är dock begräsningen på 180 grader just en begränsning. Med G25 kör jag 70 grader här för att bättre imitera handkontroll styrning som spelen är optimerade för. Fel och brister: Förutom dead zone på gaspedalen så har jag noterat att ratten kalibrerar 2 snäpp åt höger efter körning konsekvent. Går att kompensera när du kalibrerar den. På 911wheel.com och speciellt dess forum kan ni få mer info angående brister och åtgärder. Slutsats: Har försökt hålla recensionen kort och misslyckats kapitalt. Ratten är verkligen gedigen. Trådlös anslutning gjorde en orolig men har aldrig tappat kontakten med ratten eller noterat något lagg. Känslan och force feedbacken är den bästa jag har upplevt i någon ratt hittills. Ratten är den skönaste ratt jag hållit i. Växelspakarna är högst funktionella med bra känsla. Utan att någonsin komma i närheten av tredje parts växelspakar som Sst lightning shifter. Pedalerna i nuläget håller inte samma klass som G25s pedaler alls tyvärr och personligen har jag svårt att se dem någonsin komma upp i den standarden. För egen del så välkomnar man med öppna armar fler produkter från Fanatec. Varför ex inte släppa ratten separat den är så pass bra. _________________ Pär Öqvist |
_________________ Pär Öqvist |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1173 besök totalt |