| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ersättning för alla instrument + datalogger?
|
2 besök senaste veckan (6710 totalt) |
|
Re:
Min erfarenhet av Laptops i fordonsmiljö; 'är att livslängden blir besvärande kort.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
_________________ Michael Öhrström |
||||||
|
|
||||||
|
_________________ Michael Öhrström |
||||||
|
Re:
Precis, plus att dom i de flesta fall tar tid på sig att boota (min bootade iof på sju sekunder efter viss trixning så visst går det att lösa). Det jobbigaste jag upplevde var att det är inte helt perfekt att navigera i mjukvara som inte ör byggd för 7" pekskärm, para det med att pekskärmen (för mig) ganska ofta tappar kalibreringen mellan var man trycker och var den tror att man trycker så blir det ganska intressant... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Gjord för att klara de temperaturer och luftfuktigheter etc det blir i en bil också? Bara att köpa och prova, när det pajar reparera eller köp ny. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Var finns den att köpa då? Länk? Edit: Över 3000:- och finns inte i sverige ännu. Tyckte det lät lite väl bra... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
om man ska bygga med dator i bilen (som jag gör) tror jag mest på industri-PC med Flash-disk. En vanlig hårddisk lär inte bli långlivad, och PC-hårdvara i "konsumentklassen" är ju inte sådär överdrivet pålitlig rent allmänt.
oavsett vad man bygger med misstänker jag dock att det lätt blir problem med kontaktdon och sådant p g a vibrationerna. Vill till att bygga stadigt chassi och fästa allt rejält, så att det inte ligger och rör sig. Typiska lösningar från vanliga PC och laptops lär nog inte funka i en bil någon längre tid. Återstår att se hur länge min datorbox överlever... Har ju inte direkt mjuka motorfästen heller. Funkar det där så funkar det i vilken bil som helst!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Sen finns det sånahärninga. Men även med en CF som disk så är ju resten inte riktigt byggt för bilmiljön (iaf inte åretrunt utomhus). Men Laptopdelar borde vara lämpligare att använda än stationärt budget (som nätt och jämt klarar av konstant rumstemp). Men när man börjar separera delar så försvinner lite av stabiliteten (dvs om man bygger om en 12" laptop till en Bil-PC). Nåt annat att tänk på är att många Dash-enheter saknar indikatorer som behövs för vägbruk, de enkla som blinkers och helljus. |
||||||
|
Re:
Det finns hårddiskar och andra minnen vilka är avsedda för bruk i ex. bilar. Problemet är att det inte räcker, utan allt från kontakter till kommunikationsprotokoll bör vara avsedda för att klara hårda miljöer med mycket störningar. Förutom miljön och störningar så bör man också tänka på att vanliga datorer brukar vilja ha stabil spänning, något som inte brukar vara den starka sidan hos elsystemet i en bil. Exempel på hårddisk för bilbruk http://www.hitachigst.com/tech/techl Finns säkert ännu tåligare grejor för militärt bruk om man har ännu högre krav. Dock tenderar ju kostnaden att dra iväg ju högre krav man ställer samtidigt som prestandan sjunker. |
||||||
|
Re:
Japp, en vanlig CompactFlash. (De har ju samma interface som en IDE-disk, så det behövs bara en adapter.) Det är kanske inget realistiskt alternativ om man tvunget ska köra Windoze, men jag har 2-3 olika Linux-installationer på en CF på 1 GB eller vad det var... SLAX är t ex en komplett desktopmiljö (KDE) inklusive diverse program samt utvecklingsverktyg, och tar ca 200 MB. Behövs inga monsterdiskar. Logging gör man ju helst till en löstagbar disk ändå, och där kommer jag antagligen att köra med USB-minnen helt enkelt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Den enda realistiska möjligheten är nog att betrakta PCn och de vanliga "PC-tillbehören" som en enhet och se till att den får stabil spänning och slipper kommunicera via kablar som går kors och tvärs i bilen. Annars är det bara att börja från scratch med datorkort + diverse enheter som snackar seriösa protokoll via RS-485 och liknande, och då är det egen programvara, svindyra industrikomponenter, egna elektroniklösningar osv som gäller. (I den mån man nu slipper undan sådant oavsett. Beror ju på vad man vill göra...)
om det inte rör sig om små MCUer, DSPer och liknande som automatiskt bootar om på några ms om/när de inser att de räknat fel eller observerar ett spänningsfall, så är det stabil spänning som gäller, punkt slut. Ska man köra "PC" (inklusive PC-104 och sådant) så kör man alltså lämpligen med en switchad nätdel som tar allt från typ 6 V och uppåt utan att klaga. Har man inte en enorm SuperCap eller eget litet batteri också så ska man nog ändå inte sätta några större summor på att datorn överlever varje gång man vrider på starten. Definitivt inte lämpligt att köra med vanliga filsystem på diskarna, och helst bör man köra själva systemet read-only i normala lägen, så att man inte står med kraschat system helt plötsligt. Hur man än vänder på det lär man nog få räkna med en del fipplande innan man får det stabilt. Det är illa nog med labbinstrument i (mer eller mindre) kontorsmiljö...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Nu är jag ute på hal is ! mina datorkunskaper är mkt beränsade.
Men är det inte så att ett flash minne bara klarar x antal "överskrivningar" o när operativet skriver till det, när man botar mm så käkas det upp kanska fort ? Cool iaf men en lcd skärm i bilen , vore riktigt coolt om man enkelt kunde "programera desajna " hur instrumentet (lcd skärmen) ska se ut o fungera. _________________ Michael Öhrström |
||||||
|
Re:
Tex CompactFlash har "wear levelling" inbyggt i sin kontroller, så det bör inte vara nåt större problem. Men för att spara lite på kortet bör man väl inte logga alltför mycket data alltför ofta. Avvägningsfråga som vanligt. och är det väldigt intensiv loggning man är ute efter finns det speciell hårdvara just för sånt också, utan rörliga delar. Finns även speciella filsystem med stöd för wear levelling. |
||||||
|
Re:
Jo, det stämmer. Tror det rör sig om något tusental skrivningar. Därför är det *inte* lämpligt att köra ett vanligt OS rakt upp och ner på sådana diskar, utan man kör lämpligen något som jobbar ungefär som en LiveCD; dvs betraktar hela disken som read-only och jobbar helt i RAM under normala omständigheter. Finns en uppsjö färdiga Linux-distros och annat som funkar så. SLAX verkar behändigt och konfigurerbart (har använt det lite i jobbet), så jag utgår nog från det, istället för att bygga från scratch.
Det är precis det som är tanken.
||||||
|
Re:
Nja... Vanliga CF för consumer-bruk verkar inte ha någon wear levelling, alternativt är det ganska kassa specar på minnena. Har iaf konstaterat att det inte alls är någon bra idé att köra ett vanligt Linux-system (loggfiler mm direkt till disk) på sådana diskar. Duger för att betatesta en lösning, men inte mycket mer. Har kört på det sättet på labbinstrument som är lite "halv-beta" (dvs de står hos kunder och gör det de ska, mestadeles, men mycket putsande kvarstår), och diskarna med den versionen av systemet som har normala logginställningar (från någon äldre Debian) dör inom några veckor eller månader under normal drift. Vi hittade några CF-diskar som ska vara för "industriellt bruk" (har dock inte sett några specar själv), och de klarar sig betydligt bättre. Jag börjar misstänka att man helt enkelt har fuskat bort wear levelling på konsumentdiskarna, eftersom digitalkameror och liknande (som de flesta har dem till) ändå är ganska snälla i det hänseendet. oavsett vilket; flashminnen av den typ som används i CF, USB-minnen och liknande har sina begränsningar, och det är definitivt inte lämpligt att köra ett normalt OS på dem rakt av. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Jag har använt ett transcend compact flash i min bärbara sen i somras. Detta kort klarar udma (vilket naturligtvis krävs för att prestandan inte ska vara patetisk i en dator när man kopplar det direkt mot ide). Jag har använt datorn som huvudsaklig kontorsdator på dagarna hela hösten och vintern. Den har bara 320MiB ram så den swappar rätt friskt när man surfar och sånt. Det kortet har klarat sig fint. Kör en otweakad Ubuntu server (med deskotpp inlaggd i efterhand, så jag slipper onödigt bloat). Kör sedan många år också en otweakad ubuntu server i en router på ett helt vanligt cf (sandisk ultra II, som inte klarar udma), och det funkar också fortfarande, men den burken generar inga större mängder skrivningar. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
Trevligt! Nu är ju dock varken Transcend eller Sandisk några budgetmärken direkt (till skillnad från eländet vi körde med innan vi bytte till "industridiskar"), och jag tror det kan ha en hel del med det att göra. Det är skillnad på diskar och diskar, även om intelligenta flashdiskar (som t ex CF) "ska" ha wear levelling... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ersättning för alla instrument + datalogger?
|
2 besök senaste veckan (6710 totalt) |