| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
få en FWD bil startsnabb?
|
9362 besök totalt |
|
kör rallycross med en Opel corsa B och undrar hur man ska få den att bli startsnabb? alltså hur ändra framvagnsgeometri? vill alltså att den ska suga fast bättre, så att den "reser" mindre bara ösa på med tankar
såhär ser framvagnen ut
tack på förhand /Mattias _________________ Mattias Holmgren |
||
|
Re: få en FWD bil startsnabb?
Reser mindre? Menar du att hela bile lyfter i startögon blicket? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
inte att den lyfter
men man ser ju att den sträcker ut fjädringen lite fram vilket inte är helt oväntat, nog går det motverka men det jag vill åt är egentligen mer fäste och hur man ska åstakomma det man har ju sett snabba fwd bilar på strippen.
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
om jag ser rätt så är det MacPerson.
sen 2st stag. Ett som går tvärsbilen. Ett som går snätt framåt. om vi nu tittar på bilen från sidan. 1: och stagens infästing i karrosen, ligger begge stagens infästing lika långt från marken??? 2: hur mycket caster har du? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
du har en alldeles utmärkt syn
stagens infästningspunkter ligger i princip på en horisontell linje. castervinkeln vet jag inte exakt men det är iaf väldigt lite caster. (visst räknas den som vinkeln mellan fjäderbenet och en lodrät linje?) så låt höra dina tankar om hur jag nu ska förbättra detta? åt vilket håll man ska arbeta åt och vad som gör störst skillnad? det gör ingenting om bilen går marginellt sämre efter banan. _________________ Mattias Holmgren |
||
|
Re:
okej, det är fram det fjädrar ut men hur blir det bak? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
eftersom jag använder handbromsen och drar fram bilen så den sjunker ihop lite bak just innan start så håller den sig i det läget även under acceleration. vill höra ideer och vad som gör vilken skillnad
||
|
Re:
Du säger suga fast bättre så att den reser sig mindre. Det blir lite bakvänt resonemang. Det är mer så att om bilen lyfter sig så ökar marktrycket. Om Du står på golvet med vikter i händerna och vill ha mer tryck med fötterna mot golvet, så måste du lyfta vikterna uppåt. Släpper du eller sänker vikterna så minskar trycket. Nu har bilen 4 fötter, så även när ett lyft av frampartiet ökar marktrycket så kan den viktökningen hamna på bakhjulen. Men det räcker med enbar bakhjulsgrepp i starten. Bakhjulsdrivna bilar gör mycket bra 60 foots tider. Är drivningen låst mellan hjulen? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Bilen har en cgh och det resulterar i en längsledes viktförflyttning vidd acceleration. Hur mycket hänger enbart på cgh vs axelavståndet*acc. Vad man gör med hjulupphängningen är att förändra hur mycket av viktförflyttningen som går direkt ned i backen eller via fjädringen. Den del som går direkt ned i marken skapar för en kort tid mer grepp eftersom den jobbar direkt mot massan i bilen. Det som går via fjädringen kan man också ändra tidsintervallet för medelst stötdämparna. Problemet med att sätta fast däcken i starten är att man får motsvarande sämre grepp när man lämnat startlinjen. Har man inte så mycket effekt så kanske en greppsförsämring efter några sekunder inte gör något eftersom det är svårare att spinna hjulen i en högre hastighet. Vill man behålla bra accgrepp på en fyrhjulsdriven bil över längre sträcka så gäller att man får attackera själva viktförflyttningen som sådan, och då gäller mer vikt fram på bilen samt lägre tyngdpunkt. Men flyttar man fram vikt så försämras bromsgreppet, alltså lägre tyngdpunkt är troligen bäst. Det här är väl ingen rekomendation för vad du skall göra med tanke på frågeställningen, men det kan ge en bild av vad som sker och på så vis ge möjlighet att bestämma sig för lämplig åtgärd. Grus är ju lite dessutom annorlunda än asfalt även om principerna blir desamma. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Hur gör de som kör dragrace med FWD? Det är väl asfalt/betong på startplattorna? |
||
|
Re:
Framtung bil, de struntar i bästa bromssituationen. Vidare långa wheelibars som går i marken, på så vis blir det som en skottkärra med all vikt på framhjulet-len och mindre viktförflytning bakåt. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
det är bra med mycket ideer men både flyttbar eller dumpbar barlast är förbjuden., likaså att ha en luftcylinder som höjer bilen bak är inte tillåtet då dessa ideer redan har bollats med tekniker.
starter sker alltid på asfalt. att tjäna en eller två placeringar redan i starten är värt att offra lite körbarhet för då det kan vara ganska svårt att köra om i rallycross på 3 varv. det som jag tänkte närmast på var hur man kan med enkla medel få mer fäste från stillastående, dvs där man har lite handikapp med FWD
||
|
Då är det väl bara caster och anti-dive (dvs bärarmsfästen i annat än våg) och sånt som återstår att testa. Så låg tyngdpunkt som möjligt är väl ingen nyhet generellt.
Anledningen till att jag tog upp DR var att det förmodligen finns streetklasser där begränsningarna kan vara liknande de i RC (tex inga wheeliebars). Även om man vill ha mer körbarhet så kan man ju sno koncept. |
||
|
Re:
http://www.google.com/search?hl=sv&a Grovt verkar det som om bärarmsgeometrin får funktionen av "pitchhämmare" (dvs som en kränghämmare men i längsled). Anti-Squat är väl det du är ute efter om jag får gissa (dvs du vill inte att den skall sätta sig, resa sig fram) En gammal tråd där Göran bidragit: http://www.ten-tenths.com/forum/show |
||
|
Re:
Även om jag missuppfattade 4 hjulsdriften från början så är principerna i det jag skrev desamma. Vad som behövs är mer marktryck över framhjulsgreppet. När vi gjort vad vi vill-kan med statisk viktfördelning, hjulbas och cgh så väger bilen det den väger på framhjulen. Så fort den accelererar frammåt så förloras vikt över framhjulen och därmed grepp. Hur mycket vikt som förloras beror på den uträkning jag redan nämnt. Vad kan vi då göra med hjulupphängningen för att få mer vikt på framhjulen, för det är mer vikt, eller ska vi säga nedåtriktad kraft, som måste till. För att få kraft nedåt så blir resultatet av nöden samma kraft uppåt. Som Niklas var inne på, bärarmarnas lutning. Det fungerar som ett fyrlink i Dr, det ökade marktrycket använder bilens massa som mothåll. Problemet är att viktförflyttningen skapar samma typ av rörelse, den höjer framänden och sänker baken på bilen. Använder vi då bilens massa som mothåll så höjs den än mer i fram. I fallet bakhjulsdriven å fyrlink så jobbar viktförflyttningen i en positiv riktning mot det så kallade "riset". Det blir tvärt om i fram. Jag har inte ägnat större uppmärksamhet åt hur man bör gå tillväga med framhjulsdrift, men jag kan föreställa sig att man får ge sig på ett antal faktorer å inte bara själva geometrin i framvagnen. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
ska kanske säga att bilen redan är diffad, modell ESAB
läser en del fysik på skolan så jag förstår resonemanget med krafter och motkrafter. dock så vill jag inte flytta all vikt fram, bilen ska ju gå att svänga med utan att baken lever sitt egna liv. det är därför jag är mer inne på att kanske kunna göra hjulupphängningen bättre för ändamålet. kan du förklara lite mer vad du menar med "som ett fyrlink i Dr" och vad står Dr för? _________________ Mattias Holmgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9362 besök totalt |