Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14951 besök totalt |
Ja älskar turbobilar...
Varför skulle turbo vara dåligt? Grundeffekt + 0,15% ifall jag har en turbo antar jag? Låter inte helt fel... Skulle hamna 1360/ 194,35 = 6,99 , skulle klassas som klass c? _________________ Michel Gubel |
||
Re:
Tanka lite till i tanken så du glider över till 7,00 kg/hk så är det grönt. Det är ju tävlingsvikt som gäller (mätt på våg efter körpass), inte tjänstevikten. Sen väger ju bågen/buren lite den också. Turbo är bara svårt att skriva regler runt. Även helorginal ger massor av olika möjligheter (det är olika svårt/enkelt att få ut 15% med chippning i de olika fallen). Men för glad provapåracing fungerar det finfint, och det är ju det som Roadpsort syftar till (vi snöar tyvärr in på klassmaximeringar hela tiden). ![]() |
||
Härligt, hittat rätt bil nu i alla fall..
När börjar ni köra Roadsport klass c i år? Jag måste köpa in bilen + montera en bur.. Vet ni någonstans man kan få den tillverkad o monterad för en nissan? _________________ Michel Gubel |
||
Re:
Annars är det Båge/bur, stol, bälte, huvudbrytare, bogseröglor och vagnbok som krävs (om det är SPVM du syftar på). Andra tävlingsorganisationer kan ha andra krav och värderingar på bil. Serieanmälan är uppe på www.spvm.se , där finns även lite kontaktpersoner mm (nummer till Brolund tex). Jag behöver tyvärr nåt år på mig innan jag fått de flesta tolkningarna i ryggmärgen, det är därför jag hänvisar till Brolund när det gäller kniviga bedömningar. Det är alltid bättre att få negativa svar tidigt än när man står där med garaget fullt av prylar som man inte kan få tillbaka pengarna på. Det hade varit trevligt att få med fler typbilar (dvs som passar rätt bra i reglementet) än nuvarande "standardpark". 200SX är ju en rätt hobbyvänlig 2+2 coupé, bakhjulsdriven och Japansk ![]() |
||
Som sagt, skaffa dig först och främst BJÖRNKOLL på att bilen är ok för klassen du tänkt dig.
och om bilen skall vara inreggad och besiktigad, se till att den är det. Skaffa licens, personlig utrustning och allt annat man vill ha med sig ut. Se till att stol och bälte följer vad reglerna säger. Finns säkert en del jag glömt i hastigheten. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
När du fått koll på att bilen är godkänd, se även till att den inte har en massa fräcka eftermonterade öppna dumpventiler, utbytt IC osv...
För ska man köra på originaleffekt (+15%) så får man inte byta sånt. Sen är det bara att delta och ha roligt! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
förstår inte riktigt, men hur tusan skall de veta ifall jag chippar den och sedan byter spridare och turbo.. går ju inte att se...
Vad säger reglerna om att byta avgasrör och katalysatorn? _________________ Michel Gubel |
||
OM någon väljer att protestera mot din bil så får kontrollanterna riva din bil och kolla så att alla partnummer stämmer emot orginal.
Avgasrör får bytas, är det efter aggregatet på en turbobil? Så länge det klarar 95dB och går igenom bilprovningen är utförandet fritt. Kat. har jag inte hunnit med att läsa in mig på ännu. Det är ju mycket snack fram och tillbaka om utföranden och krav, trots att säsongen närmar sig ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re:
Kat skall vara homologerad till bilen (dvs väldigt original från bilens tillverkare) eller godkänd av SBF (med dess papper och stämplar). Hur originalkat skall modifieras för att kunna kontrolleras finns beskrivet i kontrollbeskrivnigen (punkten 4 Övrigt). http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Kat En extra bung med propp på inloppssidans undersida borde räcka som "kontrollhål". För bilar som inte behöver kat för färd på allmän väg är det en dispensansökan inlämnad, jag skulle inte hoppas alltför mycket på de och tills en dispens har getts så är det kat som gäller. |
||
Re:
Det finns nästan alltid sätt att fuska och går det så finns det säkert alltid någon som är sugen på att göra det. Fast hur kul är det att vinna om man vet att man fuskat? Skulle en bil visa sig gå extremt fort rakt fram jämfört med andra bilar i klassen (pga att den har mycket högre effekt än den borde alltså) så kan du ge dig på att det uppstår rykten och dålig stämning. Inget trevligt skulle jag tro. Så man får helt enkelt lita på att konkurrenterna är ärliga Gentlemen som inte fuskar. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Re:
Jar pratat med Jan nu och fått förklarat att nissan200sx är ok... Sitter dock och leter efter bil nu, de som ser ok ut är det fantasipriser på .... Det andra, vet ni någon som kan montera en halvbur i stockholm eller i skåne? Har inte möjlighet att göra något sådant här själv.. Hittar inte bolt on till en nissan 200 sx s13.... _________________ Michel Gubel |
||
Allt möjligt läsvärt om burar inkl. adresser till lämpliga firmor https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re:
Säkerhetsattiraljerna måste vara rätt för att öht få köra (det är en del pyssel med bur, bälte, stol och huvudströmbrytare etc. Det mest "fatala" vore väl om buren byggs fel. För att hamna "rätt" i klassningen (A B eller C) gäller det att ha örnkoll på vad man får och inte får göra med motorn. Vad har en sådan vagn för orginaleffekt? Finns det helt orörda sådana att få tag i nuförtiden? Eller ska du åka trimmat? Vilken slagvolym har en sådan maskin? Antal ventiler? Har du abs och eller vinge? _________________ Pär Hylander |
||
200sx S13 eller 924T som omoddat i C, vilket alternativ ligger bäst till? En lite skoj fajt mellan specifikationerna
![]() http://web.200sx.nu/ombilarna/Modell Med CA18DET-motorn på 169hk blir det 195hk som chippad grundeffekt. 1360kg utan ABS och 1430kg med ABS. Detta om det inte sitter nån spoiler (med luft mellan spoiler och kaross). Utan ABS verkar vikten hamna nära original när du klämmer i bur och förare och plockar ut lite löst (brukar bli nära tjänstevikten). Med ABS kan samtlig komfortutrustning behållas och kanske behövs det lite barlast på passagerarplats (max 50kg i max 25kg/enhet) Bara som kuriosa så blir en trimmad 4ventilad turbomotor på 1,8 liter räknad som 338hk (enda avdraget är fast kamtid). Det ger 1080kg utan ABS och 1135kg med ABS i Roadsport A. Spoiler och ev andra tillägg tillkommer. |
||
Re:
Där ser man så lika det var på pappret. ![]() Den förstnämnda lär väl ha lite trevligare motorkaraktär, 10-15 års utveckling av turbokonceptet lär ju märkas. Den sistnämnda är kanske lite mer rakt på sak (känt recept) att få att funka hyggligt chassiemässigt. Vad det finns i knowhow och komponenter till den förstnämnda vad gäller chassie har jag ingen aning om (blanka fjäderbensstag räknas ju liksom inte riktigt i detta sammanhang...) _________________ Pär Hylander |
||
Förstår inte riktigt vad du säger Niklas...
195 hästar och litte extra vikt klassas en nissan 200sx som en Klass C.. Pratade med Per och han sa att den skall vara ok? Hur kommer du fram till att den skall vara klass a ? _________________ Michel Gubel |
||
Re:
Dvs om du råkar byta IC, eller nåt annat av det som skall vara omoddat så blir det en helt annat klass. Det finns som vanligt fler än trådskaparen som läser trådarna och då är det lika bra att svara på vissa självklara frågor med en gång. Följer du bara planen så är det inga problem med Roadsport C. |
||
Nu är jag väldigt nära att köpa in en bil men har inte tagit sista steget än..
Måste fråga er som hållt på ett tag? Hur mycket mek lägger ni ner på era bilar.. Jag har inte tillgång till något garage där jag bor nu så är begränsad till det samtidigt som jag har svårt att estimera vad som kan komma ske ... Några tips o tankar? _________________ Michel Gubel |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14951 besök totalt |