Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 210 besök senaste veckan (68044 totalt) |
Martin,
Klart du ska köra på E85! ...så kan jag få ännu mer tips av dig sen när det blir dags. ![]() Har funderat länge på att köra på sprit. Men det är ju både för och nackdelar.. Vet du någon som har erfarenhet av Cat cams? Jag ska köra med en Blacktop, och Cat cams har lite intressanta profiler.. ![]() Några kamförslag annars? /Hp _________________ Håkan Persson |
||||||||
Du har rätt där David, när bilen står på tomgång är som sagt dumpen helt öppen och luften flödar genom den med HÖGT tryck, men så fort man gasar stängs den, och ger ladd från låga varv...
Kommer nog bygga in ytterligare en likadan dump, på samma ställe som den andra, för att kunna evakuera trycket bättre. Men responsen nu är minst sagt trevlig ![]() Har inga inplanerade träffar ännu, har gotland och och seventräffen på mittsverigebanan i bakhuvudet, men det är lite i längsta laget när man har en trailerqueen ![]() Synd att SVKG inte längre får använda sig av parkbanan här i göteborg, annars hade detta varit en lagom första shakedown med nya setupen. Har ingen licens ännu, så detta är något jag får prioritera i vår. Annars kommer det antagligen bli några omgångar Kinnekulle, då det är fint väder/bra träffar och polarna skall dit. Sedan får vi se vad som händer framöver... Fungarar det med nuvarande laddtryck på V-power, vet jag inte hur jag gör med E85, kompressorn är drevad för maxladd redan nu, så jag kan inte höja trycket mer även om jag kör på högre oktan. Eventuellt testar jag E85 på V-power mappen och fetar på bränslet 30% och ser om det ger märkbar effektskillnad. Ett annat problem är att den så kallade E85 som finns hos mackarna nu, snarare är E75, då inblandningen av bensin(i etanolen) är högre på vintern pga etanolens dåliga kallstartsegenskaper, och jag betvivlar att de på macken vet vilken blandning den senasta leveransen E85 har. Då jag vill mappa motorn snarast möjligt, blir detta därför på V-power. Har tyvärr ingen erfarenhet av Catcams eller känner någon som kör med dessa, kör ju standardkammar nu... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Re:
![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||||
Det låter kallt att ta licens i aprill...
![]() Vem anordnar licenstagningen på Knutan Håkan? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Södra bilsportsförbundet är arrangör.
http://www.soedrabf.se/index.php?vie /Hp _________________ Håkan Persson |
||||||||
Re:
Långt? Vi har åtminstone 3 från Göteborg till Gotland varav 1 trailar och 2 kör.... _________________ Stefan Hasselgren |
||||||||
Beroende på vad man jämför med är det inte speciellt långt till gotland... Det är ca 33mil dit från GBG, vilket kan jämföras med 90mil till mittsverigebanan ![]()
Tack! Jobba på nu så du också blir klar ![]() ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Du får väl hänga med ner till Kinna å köra bilen i rullande landsväg! Jag och i alla fall nån mer från rejsa ska ner och kolla effekten nån vacker dag då allt är klart......
![]() ![]() Jag går igenom toppen just nu... så jag är inte lika långt kommen som du hehe ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
Re:
om jag orkar, vore det egentligen mest intressant att testa på samma rullar som bilen stått på 2ggr innan, så man kan jämföra siffrorna... Men det är ju alltid intressant att få en ungefärlig siffra. ![]()
Tack Filip, Jag får nog inse att det inte blir roligare på chalmers än så här... SÅ sjukt tråkigt nu... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Re:
Vilka rullar är det du kört på förut då, någon närmare än Kinna? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Närmre än Kinna är det nog inte, har mappat bilen på SQR i sollebrunn 2ggr. Men det är definitivt intressant att ta en kväll i Kinna med lite däckssparkning och motorbromsning, så man får det svart på vitt... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Re:
Vad jag förstått så är det på just tändningen som du tjänar effekten med etanol, men det kanske är skillnad med överladd. Jag gick i tankar att etanolkonvertera, men efter diverse skräckhistorier så hoppar jag det. Motorn är för dyr för att "experimentera" med, får räcka med 120-125 hk/liter. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Re:
Ja egentligen kanske man skulle ta mer än en timme, för att kunna lägga lite tid på mappning... Hur lång tid tog du på dig när du mappade din bil i Sollebrunn? Kul med lite däcksparkande ja ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Men på licenskursen måste du ju köra med bilen!!?? Hur skall det gå? ![]() _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||||||
Precis, eftersom etanol har högre oktan (104) så är det inte lika spikningskänsligt, vilket gör att man kan har aggressivare tändning, både på sug och överladdad motor. Dock så tjänar man mer effekt (procentuellt) på att etanolkonvertera överladdade motorer, eftersom dessa normalt får köras med ganska snälla tändkurvor jämfört med sugspisar. 125hk/L är sjukt på en sugmotor ![]()
Vet inte exakt hur lång tid det tog att mappa bilen, men kanske 5 (aktiva) timmar per gång..? Skall ju försöka mappa bilen själv denna gången, vi får se om det lyckas...
Ja vet! men jag åker inte om jag ser ett moln på himlen... ![]() ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Nu verkar det som jag lyckats lösa bränsleläckaget vid fuelrailen, vilket gör att mappning är nästa steg...
![]() Är lite osäker på hur inkopplingen av bredbandslambdan skall göras, antar att jag kopplar in den istället för vanliga lambdan...? Ingen som kopplat in Innovatives LC1 till omex 600? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Har fått hem lite nya delar:
![]() ![]() Efter montering: ![]() ![]() Lambdan är en Innovate LC1, och bågen är en kopia på Westfields RAC-båge med tvär och bakåtsträvor... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Trevligt värre
![]() De där tre kablarna som kommer ut från lambdakablen som är röd vid och svart, är det dom som går till sprutet från bredbandarn eller var drar man kablen till sprutet? Jag köpte mig en LM1 så jag har väl nån liknande inkoppling på G gissar jag. Har dock inte läst instruktionsboken ordentligt än ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 210 besök senaste veckan (68044 totalt) |