Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
210 besök senaste veckan (68044 totalt)
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Martin,
Klart du ska köra på E85!
...så kan jag få ännu mer tips av dig sen när det blir dags.
Har funderat länge på att köra på sprit. Men det är ju både för och nackdelar..

Vet du någon som har erfarenhet av Cat cams?
Jag ska köra med en Blacktop, och Cat cams har lite intressanta profiler..
Några kamförslag annars?

/Hp

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Du har rätt där David, när bilen står på tomgång är som sagt dumpen helt öppen och luften flödar genom den med HÖGT tryck, men så fort man gasar stängs den, och ger ladd från låga varv...

Kommer nog bygga in ytterligare en likadan dump, på samma ställe som den andra, för att kunna evakuera trycket bättre. Men responsen nu är minst sagt trevlig

Har inga inplanerade träffar ännu, har gotland och och seventräffen på mittsverigebanan i bakhuvudet, men det är lite i längsta laget när man har en trailerqueen så vi får se.

Synd att SVKG inte längre får använda sig av parkbanan här i göteborg, annars hade detta varit en lagom första shakedown med nya setupen.

Har ingen licens ännu, så detta är något jag får prioritera i vår. Annars kommer det antagligen bli några omgångar Kinnekulle, då det är fint väder/bra träffar och polarna skall dit. Sedan får vi se vad som händer framöver...

Fungarar det med nuvarande laddtryck på V-power, vet jag inte hur jag gör med E85, kompressorn är drevad för maxladd redan nu, så jag kan inte höja trycket mer även om jag kör på högre oktan. Eventuellt testar jag E85 på V-power mappen och fetar på bränslet 30% och ser om det ger märkbar effektskillnad.

Ett annat problem är att den så kallade E85 som finns hos mackarna nu, snarare är E75, då inblandningen av bensin(i etanolen) är högre på vintern pga etanolens dåliga kallstartsegenskaper, och jag betvivlar att de på macken vet vilken blandning den senasta leveransen E85 har. Då jag vill mappa motorn snarast möjligt, blir detta därför på V-power.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Catcams eller känner någon som kör med dessa, kör ju standardkammar nu...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Re:

24-Seven skrev:
Har ingen licens ännu, så detta är något jag får prioritera i vår.
Du får passa på när svkg kör ju sin licenskurs tidigt i år på Kinnekulle, fre 18:e & lörd 19:e april tror jag det var, och passande nog avslutas helgen med 'bankalas' den söndag den 20:e.

Ängelholm
Här sen Jul 2004

Jag ska ta licens på Knutstorp 5-6/4... thumbs up

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Det låter kallt att ta licens i aprill... Tror ev att Per (1275GT) hade tänkt ta licens med SVKG i aprill, så man kanske skulle passa på.

Vem anordnar licenstagningen på Knutan Håkan?

BMW 116d -11
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Täby
Här sen Maj 2006

Re:

24-Seven skrev:

Har inga inplanerade träffar ännu, har gotland och och seventräffen på mittsverigebanan i bakhuvudet, men det är lite i längsta laget när man har en trailerqueen så vi får se.

Långt? Vi har åtminstone 3 från Göteborg till Gotland varav 1 trailar och 2 kör....

Göteborg
Här sen Aug 2005

Kul att du fått igång den nu!!!!

Nu längtar man inte mindre efter sin egen "startdag"

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
shasselg skrev:
24-Seven skrev:

Långt? Vi har åtminstone 3 från Göteborg till Gotland varav 1 trailar och 2 kör....

Beroende på vad man jämför med är det inte speciellt långt till gotland... Det är ca 33mil dit från GBG, vilket kan jämföras med 90mil till mittsverigebanan blir mer och mer sugen...

Nisse977 skrev:
Kul att du fått igång den nu!!!!

Nu längtar man inte mindre efter sin egen "startdag"

Tack!

Jobba på nu så du också blir klar

BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Du får väl hänga med ner till Kinna å köra bilen i rullande landsväg! Jag och i alla fall nån mer från rejsa ska ner och kolla effekten nån vacker dag då allt är klart......

Jag går igenom toppen just nu... så jag är inte lika långt kommen som du hehe

Citera
bergbom
göteborg
Här sen Sep 2005

Tjena martin, motorn låter ju nästan som en vinkelslip på tomgång. Riktigt kul att se att du fått ihop den, saknar dig i skolan hoppas att bytet blev bra.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Du får väl hänga med ner till Kinna å köra bilen i rullande landsväg! Jag och i alla fall nån mer från rejsa ska ner och kolla effekten nån vacker dag då allt är klart....

om jag orkar, vore det egentligen mest intressant att testa på samma rullar som bilen stått på 2ggr innan, så man kan jämföra siffrorna... Men det är ju alltid intressant att få en ungefärlig siffra.

moat_mask skrev:
Tjena martin, motorn låter ju nästan som en vinkelslip på tomgång. Riktigt kul att se att du fått ihop den, saknar dig i skolan hoppas att bytet blev bra.

Tack Filip,

Jag får nog inse att det inte blir roligare på chalmers än så här... SÅ sjukt tråkigt nu...

BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Re:

24-Seven skrev:
om jag orkar, vore det egentligen mest intressant att testa på samma rullar som bilen stått på 2ggr innan, så man kan jämföra siffrorna... Men det är ju alltid intressant att få en ungefärlig siffra.

Vilka rullar är det du kört på förut då, någon närmare än Kinna?

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
24-Seven skrev:

Vilka rullar är det du kört på förut då, någon närmare än Kinna?

Närmre än Kinna är det nog inte, har mappat bilen på SQR i sollebrunn 2ggr. Men det är definitivt intressant att ta en kväll i Kinna med lite däckssparkning och motorbromsning, så man får det svart på vitt...

BMW 116d -11
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

24-Seven skrev:
Nisse977 skrev:
Vad kul att den gick igång!!!!!

Jag funderar också på E85, men det negativa är ju att man tydligen inte hör om det knackar lika lätt som med bensin... Sen hörde jag att folk med mycket effekt har problem med att spriten trycks ner förbi kolvringarna och hämnar i tråget och blandar sig med oljan = inte bra. Sen som du säger är det inte kul om tanken blir tom fort Jag har i och för sig 55l tank, men ändå.

Nu rabblade jag mest upp negativa saker här. Självklart vill man köra E85 för att det kyler motorn mer, ger mer effekt, och verkar finnas på fler mackar än 98 eller V-power idag... Kanske kan man Mappa in bilen på bensin och känna av lite hur den knackar eller ej, sen tankar man med etanol och höjer tändningen lite till...?
Kanske är det inte så lätt.....

Tack!

Kommer nog att göra precis som du säger, Mappa på V-power, och se till att motorn inte spikar, samt håller rimliga temperaturer, och sedan eventuellt testa med etanol, där jag bara ökar bränslet 30%

Nu har jag ju inte kört med någon belastning ännu, men bilen startades ju på gamla mappen som har ganska aggresiv tändning, så jag får nog backa lite innan jag testar på riktigt...

Vad jag förstått så är det på just tändningen som du tjänar effekten med etanol, men det kanske är skillnad med överladd. Jag gick i tankar att etanolkonvertera, men efter diverse skräckhistorier så hoppar jag det. Motorn är för dyr för att "experimentera" med, får räcka med 120-125 hk/liter.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Re:

24-Seven skrev:

Närmre än Kinna är det nog inte, har mappat bilen på SQR i sollebrunn 2ggr. Men det är definitivt intressant att ta en kväll i Kinna med lite däckssparkning och motorbromsning, så man får det svart på vitt...

Ja egentligen kanske man skulle ta mer än en timme, för att kunna lägga lite tid på mappning...

Hur lång tid tog du på dig när du mappade din bil i Sollebrunn?

Kul med lite däcksparkande ja

Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Re:

24-Seven skrev:
Det låter kallt att ta licens i aprill... Tror ev att Per (1275GT) hade tänkt ta licens med SVKG i aprill, så man kanske skulle passa på.

Vem anordnar licenstagningen på Knutan Håkan?

Men på licenskursen måste du ju köra med bilen!!?? Hur skall det gå?

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Erik Petersson skrev:

Vad jag förstått så är det på just tändningen som du tjänar effekten med etanol, men det kanske är skillnad med överladd. Jag gick i tankar att etanolkonvertera, men efter diverse skräckhistorier så hoppar jag det. Motorn är för dyr för att "experimentera" med, får räcka med 120-125 hk/liter.

Precis, eftersom etanol har högre oktan (104) så är det inte lika spikningskänsligt, vilket gör att man kan har aggressivare tändning, både på sug och överladdad motor. Dock så tjänar man mer effekt (procentuellt) på att etanolkonvertera överladdade motorer, eftersom dessa normalt får köras med ganska snälla tändkurvor jämfört med sugspisar.

125hk/L är sjukt på en sugmotor

Nisse977 skrev:
24-Seven skrev:

Ja egentligen kanske man skulle ta mer än en timme, för att kunna lägga lite tid på mappning...

Hur lång tid tog du på dig när du mappade din bil i Sollebrunn?

Kul med lite däcksparkande ja

Vet inte exakt hur lång tid det tog att mappa bilen, men kanske 5 (aktiva) timmar per gång..?
Skall ju försöka mappa bilen själv denna gången, vi får se om det lyckas...

AL skrev:
Men på licenskursen måste du ju köra med bilen!!?? Hur skall det gå?

Ja vet! men jag åker inte om jag ser ett moln på himlen...

BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Nu verkar det som jag lyckats lösa bränsleläckaget vid fuelrailen, vilket gör att mappning är nästa steg...

Är lite osäker på hur inkopplingen av bredbandslambdan skall göras, antar att jag kopplar in den istället för vanliga lambdan...?

Ingen som kopplat in Innovatives LC1 till omex 600?

BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Har fått hem lite nya delar:

Efter montering:

Lambdan är en Innovate LC1, och bågen är en kopia på Westfields RAC-båge med tvär och bakåtsträvor...

BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trevligt värre

De där tre kablarna som kommer ut från lambdakablen som är röd vid och svart, är det dom som går till sprutet från bredbandarn eller var drar man kablen till sprutet?

Jag köpte mig en LM1 så jag har väl nån liknande inkoppling på G gissar jag. Har dock inte läst instruktionsboken ordentligt än

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
210 besök senaste veckan (68044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande