Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
210 besök senaste veckan (68044 totalt)
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Jag har kopplat in Bredbandslambdan på vanliga Lambdaingången på mitt omex, det finns ju analog ut/in på LC1 också och kör man tex MS är det dessa som används. Vid kopplingsplinten är lambda interfacet inkopplat till sprutet. Har inte riktigt fått det att lira ännu, lambdan ger maxutslag i mitt mappningsprogram för sprutet, och det står ingenting mer än "contact OMEX" under widebandlambda i instruktionsboken till sprutet, så det är lite småkrångligt...

Har mailat med OMEX tidigare ang detta, så de det skall fungera inkopplat på detta sätt... Har skickat nytt mail nu. Tyvärr verkar det som engelsmännen kollar mailen 1 gång i månaden...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jaha, jo jag minns nog att jag läst nått om det där analog ut osv Får ta och kolla över det när det blir dags sen. Just nu är det lite annat på G.

När ska du mappa bilen då. Allt hänger på att lambdavärdet ska visa rätt först gissar jag

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Jaha, jo jag minns nog att jag läst nått om det där analog ut osv Får ta och kolla över det när det blir dags sen. Just nu är det lite annat på G.

När ska du mappa bilen då. Allt hänger på att lambdavärdet ska visa rätt först gissar jag


Skall försöka ta någon dag till helgen och mappa om det är fint väder... Men innan jag hårdkör vill jag försöka få den hyfsat nära rätt värden samt se att laddet inte överstiger 0,5bar, så inget pajar...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Har kopplat in datorn idag, Motorn gick waaaay to fett, AFR runt 10 på lambdan vid tomgång... Spridarna som förra motorn använde var på ca 210cc/min och 14ohm, nya spridarna är också 14ohm men flödar ca 390cc/min. "injector scaleing" är ett värde i sprutet som ökar/minskar soppa över hela mappen, detta var förut på 42, nu är jag nere i 26 och börjar närma mig lambda 1 (14,7)

Det som kommer att ta längst tid är att kalibrera sprutet för lambdan. Det blir lite tröttsamt i längden att:

Koppla in Lamdan och starta Lamdans (kalibrerade) rättvisande program, kolla värdet, stänga av motorn, koppla in sprutet, starta mappningsprogrammet, ändra lite, Koppla in Lamdan och starta Lamdans (kalibrerade) rättvisande program, kolla värdet......................

Lyckades köra slut på batteriet också, när motorfläkten går konstant, laptopen är inkopplad (3,5A 20v), och man gör upprepade starter vid -2grader, går det tydligen ganska fort.

Det konstiga är att EDIS:en (tändspolen) verkar dra mer ström än startmotorn, för även om startmotorn drar runt motorn startar inte bilen när laddningen understiger en viss nivå... Efter 45min laddande av batteriet fungerade det dock fint igen, men jag bestämde mig för att det nog får bli lite varmare samt gärna vara ljust nästa gång man skall greja med detta...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Låter joxigt det där du..... Men injector scaleing låter som en trevlig funktion. Jag har en funktion där jag kan ändra en % halt på hela mappen, så det får väl jag använda mig av.. Går från 201cc till 470cc men kör de nya spridarna på 3,5bar och de är specade 470cc vid 3bar....

Åh vad sugen jag blir på att pilla med min varje gång jag läser din tråd och hur det går framåt i startförsöken för dig

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39



Re:

24-Seven skrev:
Har kopplat in datorn idag, Motorn gick waaaay to fett, AFR runt 10 på lambdan vid tomgång... Spridarna som förra motorn använde var på ca 210cc/min och 14ohm, nya spridarna är också 14ohm men flödar ca 390cc/min. "injector scaleing" är ett värde i sprutet som ökar/minskar soppa över hela mappen, detta var förut på 42, nu är jag nere i 26 och börjar närma mig lambda 1 (14,7)

Det som kommer att ta längst tid är att kalibrera sprutet för lambdan. Det blir lite tröttsamt i längden att:

Koppla in Lamdan och starta Lamdans (kalibrerade) rättvisande program, kolla värdet, stänga av motorn, koppla in sprutet, starta mappningsprogrammet, ändra lite, Koppla in Lamdan och starta Lamdans (kalibrerade) rättvisande program, kolla värdet......................

Lyckades köra slut på batteriet också, när motorfläkten går konstant, laptopen är inkopplad (3,5A 20v), och man gör upprepade starter vid -2grader, går det tydligen ganska fort.

Det konstiga är att EDIS:en (tändspolen) verkar dra mer ström än startmotorn, för även om startmotorn drar runt motorn startar inte bilen när laddningen understiger en viss nivå... Efter 45min laddande av batteriet fungerade det dock fint igen, men jag bestämde mig för att det nog får bli lite varmare samt gärna vara ljust nästa gång man skall greja med detta...


Hej
Har inte läst hela tråden men vilket omex system har du?
Har du fått kontakt med omex? ang lambdan? de har alltid svarat funktionen kommer, detta har de sagt sedan 98-99
Ang injector scaleing. MSBP, målet är att komma så nära 100% i mappen. detta för att kunna utnyttja precisionen i systemet.
Sedan finns det en funktion som stänger av när spänningen understiger ett i förhand inställt värde. När du kör på startmotorn
kommer spänningen att sjunka under detta värde och du blir utan tändning.

Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Re:

Egmark skrev:
24-Seven skrev:
Har kopplat in datorn idag, Motorn gick waaaay to fett, AFR runt 10 på lambdan vid tomgång... Spridarna som förra motorn använde var på ca 210cc/min och 14ohm, nya spridarna är också 14ohm men flödar ca 390cc/min. "injector scaleing" är ett värde i sprutet som ökar/minskar soppa över hela mappen, detta var förut på 42, nu är jag nere i 26 och börjar närma mig lambda 1 (14,7)

Det som kommer att ta längst tid är att kalibrera sprutet för lambdan. Det blir lite tröttsamt i längden att:

Koppla in Lamdan och starta Lamdans (kalibrerade) rättvisande program, kolla värdet, stänga av motorn, koppla in sprutet, starta mappningsprogrammet, ändra lite, Koppla in Lamdan och starta Lamdans (kalibrerade) rättvisande program, kolla värdet......................

Lyckades köra slut på batteriet också, när motorfläkten går konstant, laptopen är inkopplad (3,5A 20v), och man gör upprepade starter vid -2grader, går det tydligen ganska fort.

Det konstiga är att EDIS:en (tändspolen) verkar dra mer ström än startmotorn, för även om startmotorn drar runt motorn startar inte bilen när laddningen understiger en viss nivå... Efter 45min laddande av batteriet fungerade det dock fint igen, men jag bestämde mig för att det nog får bli lite varmare samt gärna vara ljust nästa gång man skall greja med detta...


Hej
Har inte läst hela tråden men vilket omex system har du?
Har du fått kontakt med omex? ang lambdan? de har alltid svarat funktionen kommer, detta har de sagt sedan 98-99
Ang injector scaleing. MSBP, målet är att komma så nära 100% i mappen. detta för att kunna utnyttja precisionen i systemet.
Sedan finns det en funktion som stänger av när spänningen understiger ett i förhand inställt värde. När du kör på startmotorn
kommer spänningen att sjunka under detta värde och du blir utan tändning.

Tomas


Hej, Jag kör med omex 600, och den har bredbandslambdastöd... Har nu även lyckats komma på hur jag skall kalibrera, så nästa gång jag är i garaget kanske man kan komma lite närmare målet...

(Har fått beskrivet via mail (från omex) hur bredbandslambdan skall ställa in och kalibreras)

Har läst i manualen att man kan köra "optimize fuel map" vilket ändrar värdet i mappen och MSPB (injector scaleing) så att det blir mer exakt, men nu i början när jag bara skall försöka få till det lite grovt innan jag börjar logga och mappa på riktigt, fungerar det fint att endast ända "injector scaleing"

Misstänkte nästan att det var så att sprutet gick in och klippte sprömmen till tändningen när volten volten understeg något förutsatt värde, har faktiskt letat lite i programvaran var denna spänningsgräns finns men inte hittat något ännu...

Det som tyvärr ännu inte finns på omex är en autotune-funktion likt den på Mega Squirt, vilket är lite tråkigt, det blir lite mer manuellt jobb istället...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Igår var första gången bilen kördes på väg, sedan nya motorn kommit i! När lambdavärdet stämde hyfsat på tomgång gav vi oss iväg (fick hjälp av 1275GT, tack Per!) Bilen gick fett på cruise och när man gasade på gick den snålt. Körde väldigt försiktigt och loggade alla viktiga värden, eftersom jag aldrig varvade över 3000rpm, och aldrig öppnade spjället mer än 50% blev blev laddet som högst 0,25bar, men detta är ändå en indikation att det fungerar, som tänkt... Förhoppningsvis blir laddet vid 7000rpm och 100% öppet spjäll runt 0,5bar vilket borde resultera i följande: 150hk (NA) x 1,5 - 25hk (som kompressorn tar) = 200hk...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Trevlig trevligt Martin!! Kändes bilen pigg och go nu trots bara 3000rpm eller?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Trevlig trevligt Martin!! Kändes bilen pigg och go nu trots bara 3000rpm eller?


MYCKET PIGG!

Helt annat bottendrag nu, tror inte man kommer behöva varva lika hårt längre

Motorn går snålt vid ladd (plötsligt gaspådrag) oavsett varvtal, så jag har inte provat att "stämpla" ännu (bara halvgas), både för att jag är rädd om livet (det var lite blött) och för att motorn skall hålla , men första testen kändes mycket bra!

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hej Martin!

Har du mappat färdigt bilen nu så du kan komma å vara med på Sportvagsnklubbens träff på Falkenberg nästa vecka? (24e april)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45745


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Hej Martin!

Har du mappat färdigt bilen nu så du kan komma å vara med på Sportvagsnklubbens träff på Falkenberg nästa vecka? (24e april)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45745



Tyvärr lider motorn av en sjukdom som tydligen kallas förlågtladdtryck, något som är ganska ovanligt på Zetecmotorerna...

Jag var givetvis tvungen att ta till alla till buds stående medel för att avhjälpa denna fruktansvärda åkomma, och genast beställa mindre kompressorremhjul från USA

Nytt remhjul ger ca 20hk till...

Innan bilen mappas färdigt skall alltså remhjulet anlända och hinna bytas, (vilket tyvärr redan inneburit återbud till SVKG:s licenskurs i helgen) så förmodligen hinner jag inte färdigt till den 24e heller

Dessutom skall nya bågen svetsat klart, dörrar tillverkas, ytterligare en dumpventil byggas dit.............

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003
Inlägg: 120



Det ser ju riktigt bra ut ! thumbs up
Hur mycke laddtryck blir det med nya hjulet ? vad är det för kompa ?
Borde vell gå och ladda närmare kilot på E85 ?
Jag vart då ruggigt imponerad av E85 när vi körde i bänken allt vart mycke bättre.
tidigare ladd mer tändning mm

_________________
Super Se7en "HAHLIN7"
9.48@243kmh 402m
510hk 608nm på bakhjulen
Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Re:

Simon Hahlin skrev:
Det ser ju riktigt bra ut ! thumbs up
Hur mycke laddtryck blir det med nya hjulet ? vad är det för kompa ?
Borde vell gå och ladda närmare kilot på E85 ?
Jag vart då ruggigt imponerad av E85 när vi körde i bänken allt vart mycke bättre.
tidigare ladd mer tändning mm


Tack,

Eftersom jag kör 10:1 i komp (original) så hade jag från början tänkt köra runt 0,5bar. På det försiktiga testreporna jag kört har jag endast haft 0,3bar i ladd, så med nya remskivan blir det runt 0,5bar (hoppas jag...) Eftersom kompressorn (med nya remhjulet) är bottnad, är det ingen större mening att köra E85, då jag förmodligen ändå kommer att kunna köra ganska hög tändning. Blir problem med att man måste tanka efter 10mil och då hitta en mack som har E85.

Nästa år blir det smidda grejer och större kompressor

Skulle vara kul att se ert monster in action, kommer ni köra på några banträffar söderut, typ Kinnekulle, Mantorp, Knutstorp i sommar?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Hallo martin

Allt väl hoppas jag, nu får du vissa hur det blev med "tyget", eller du har inte fått på det, vart du nöjd annars??

Ha det

//Robban

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003
Inlägg: 120



Re:

24-Seven skrev:
Simon Hahlin skrev:
Det ser ju riktigt bra ut ! thumbs up
Hur mycke laddtryck blir det med nya hjulet ? vad är det för kompa ?
Borde vell gå och ladda närmare kilot på E85 ?
Jag vart då ruggigt imponerad av E85 när vi körde i bänken allt vart mycke bättre.
tidigare ladd mer tändning mm


Tack,

Eftersom jag kör 10:1 i komp (original) så hade jag från början tänkt köra runt 0,5bar. På det försiktiga testreporna jag kört har jag endast haft 0,3bar i ladd, så med nya remskivan blir det runt 0,5bar (hoppas jag...) Eftersom kompressorn (med nya remhjulet) är bottnad, är det ingen större mening att köra E85, då jag förmodligen ändå kommer att kunna köra ganska hög tändning. Blir problem med att man måste tanka efter 10mil och då hitta en mack som har E85.

Nästa år blir det smidda grejer och större kompressor

Skulle vara kul att se ert monster in action, kommer ni köra på några banträffar söderut, typ Kinnekulle, Mantorp, Knutstorp i sommar?




ok ja då är de kanske ingen mening.
Vi funderar på midlanda 16 maj men vet inte om de blir nån körning söderöver

_________________
Super Se7en "HAHLIN7"
9.48@243kmh 402m
510hk 608nm på bakhjulen
Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Re:

24-Seven skrev:

Tyvärr lider motorn av en sjukdom som tydligen kallas förlågtladdtryck, något som är ganska ovanligt på Zetecmotorerna...

Jag var givetvis tvungen att ta till alla till buds stående medel för att avhjälpa denna fruktansvärda åkomma, och genast beställa mindre kompressorremhjul från USA

Nytt remhjul ger ca 20hk till...

Innan bilen mappas färdigt skall alltså remhjulet anlända och hinna bytas, (vilket tyvärr redan inneburit återbud till SVKG:s licenskurs i helgen) så förmodligen hinner jag inte färdigt till den 24e heller

Dessutom skall nya bågen svetsat klart, dörrar tillverkas, ytterligare en dumpventil byggas dit.............

Jaha Jag trodde du bara skojade när du skrev i min tråd att du skulle köpa smidda prylar till motorn Låter som det kommer bli en värsting!! Du har ju knappt kört bilen och ändå vill du ha mer mos?

Jag har ju inte heller nån bil klar (som vanligt) men ska ner den 24e och titta å tjöta lite ändå


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Robban1 skrev:
Hallo martin

Allt väl hoppas jag, nu får du vissa hur det blev med "tyget", eller du har inte fått på det, vart du nöjd annars??

Ha det

//Robban


Sufletten verkar passa fint, mycket nöjd, tack! har bara gjort en grovinpassning ännu, lägger upp en bild när jag fixat lite mer med den, får se hur jag skall göra med dörrar också...

Simon Hahlin skrev:
ok ja då är de kanske ingen mening.
Vi funderar på midlanda 16 maj men vet inte om de blir nån körning söderöver


Tyvärr är midlanda lite för långt för mig, men skriv gärna i eran tråd om ni planerar att resa söderut kanske man kan få sparka lite däck.

Nisse977 skrev:
Jaha Jag trodde du bara skojade när du skrev i min tråd att du skulle köpa smidda prylar till motorn Låter som det kommer bli en värsting!! Du har ju knappt kört bilen och ändå vill du ha mer mos?

Jag har ju inte heller nån bil klar (som vanligt) men ska ner den 24e och titta å tjöta lite ändå



Man bör alltid ha tillräckligt med mos för att bli rädd när man gasar.

Kanske väntar till 2010 med ny motor, men förr eller senare kommer det ske, tycker skruvandet är halva nöjet...

Jobbar tyvärr nästa torsdag, annars hade man kunnat svänga förbi och sparka däck

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



Citat:
Kanske väntar till 2010 med ny motor, men förr eller senare kommer det ske, tycker skruvandet är halva nöjet...


mm eller HELA nöjet kanske

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Re:

1275GT skrev:
Citat:
Kanske väntar till 2010 med ny motor, men förr eller senare kommer det ske, tycker skruvandet är halva nöjet...


mm eller HELA nöjet kanske


Inte riktigt men nästan sjukt sugen på nytt projekt nu, låg det inte ett Porsche GT1 projekt under säljes...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Fått hem nytt remhjul till kompressorn, som är 19% mindre än original


Har även svetsat färdigt och målat nya bågen (tack för svetshjälpen Tommy!)



Nu återstår montering av nya remhjulet och mappning...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
210 besök senaste veckan (68044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande