Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja köra roadsport klass C ?
<<   1, 2, 3
14951 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

oj, det varierar något hiskeligt. Visa perioder brar rullar det helt problemfritt och sen kan det vända på några sekunder och strula konstant i ett par år...

En sak du MÅSTE göra är att psykologiskt förbereda dig på det. Det är såååå lätt att gå in i väggen annars, och så blir bara skrotet stående utan att göra någon glad. Dessutom planerar du ju att köra ett i sammanhanget udda märke villet kan ställa till en del. Åker man Alfa, Porsche eller annan dussinbil är det inget svårt att hitta delar och kunskap i depån. Du kan springa på problem där...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

I ditt fall med begränsade mek möjligheter skulle jag rekomendera att köpa en färdig byggd bil.
Att ta en bil från gatan och ordningställa för att tävla med är en hel del jobb, läs igenom länken www.MX5RacingClub.se (bygga tävlingsbil) där finns nog mycket nyttigt och läsa (har inte läst allt själv) stirra dig inte blind på att det ska vara turbo .
Mitt råd är köp en färdig preppad Miata och slå dig samman med de andra Miata åkarna och lär.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Robert Gustafsson skrev:
I ditt fall med begränsade mek möjligheter skulle jag rekomendera att köpa en färdig byggd bil.
Att ta en bil från gatan och ordningställa för att tävla med är en hel del jobb, läs igenom länken www.MX5RacingClub.se (bygga tävlingsbil) där finns nog mycket nyttigt och läsa (har inte läst allt själv) stirra dig inte blind på att det ska vara turbo .
Mitt råd är köp en färdig preppad Miata och slå dig samman med de andra Miata åkarna och lär.
Nja, så komplicerat är det inte. Visseligen underlättar det om man kan kopiera varenda liten detalj från andra men Roadsport är så enkelt att du kan plocka lämpliga bilar nästan direkt från gatan.
Att sen fila på grejerna så det går bra att tävla sprintracing tar naturligtvis lite tid, men man måste ju inte vara som alla andra.
Meka kan man få bra med hjälp med i depån kvällen innan (kanske inte burbygget och annat för vagnboken iofs, men det finns många som kan skruva i övrigt).

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

När jag började köra race med min RX-7 hade jag inget garage. Hela första säsongen tror jag det var. Jag stod på gatan utanför huset (bor i lägenhet) och mekade. Det gick alldeles utmärkt och man får många glada tillrop av förbipasserande som är intreserade.
Sen är det naturligtvis mera praktiskt när man har ett garage där man kan ha alla verktyg och annat tillgängligt men det gick ju.

Du får nog räkna med att det behövs någon form av skruvande även med en relativt omodifierad bil. Vill man, och låter bli att sätta bilen i räcket, så kan man dock hålla det på en ganska låg nivå. Man vinner väl inte direkt men man har roligt ändå!

Att köpa en "färdigbyggd" bil tar bort lite av charmen i det hela. Man känner sin bil mindre osv. Fast det brukar vara betydligt billigare än att göra allt själv!

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag tror definitivt att det går. Men kräver ju mer vilja . Men om jag vore du skulle jag ta ett steg i taget, Inte läsa för mycket internet och blir överinspirerad å tro att du behöver precis alla balla tillbehör som finns innan du köra . Börja med säkerhetsgrejerna och se till att det viktiga är i bra skick så bilen inte rasar motor eller att bromsar fallerar. Oljekylare är väl väldigt bra att ha på en 200, dom verkar ju ha lite problem på den fronten, om du letar efter tillförlitlighet. Skitkul att du försöker iaf !

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mitze
Stockholm / Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Tack för era råd....

Tror jag köper in en 200 imorgon, sedan har jag ordat så att jag får betala 5000kr för halvburen.
och oljekylare skall självklart på... har haft 2st 200or redan.

Annars verkar det det bara vara huvudströmbrytare, kan inte vara så svårt ?

Verkar som serien består av vänligt folk ifall man skulle träffa på något mekproblem innan.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

mitze skrev:
Annars verkar det det bara vara huvudströmbrytare, kan inte vara så svårt ?
FIABälte, FIAstol och 60mm bogseröglor.
Stolen är oftast det som ger mest bekymmer (man ska hitta en som passar). Trendab har bra utbud i Stockholmstrakten.

Det finns ju lite olika sätt att koppla brytaren, mest beroende på hur din generator styrs. Men det har garanterats täckts många gånger om i olika trådar här.

Allmänt banåkaforum
Börja köra roadsport klass C ?
<<   1, 2, 3
14951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande