Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhet - bur/kläder/osv osv (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (5098 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Sörpan skrev:
Heltäckande bomullsklädsel...

...är inte ett krav. Var glad att han iaf har en hjälm en bur och ett tak.
Det är det inte alla som har vill jag lova.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jo, jag förstår det jag också, det räknas ju som allmän väg. Vi får se vad Johann säger...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Jo, jag förstår det jag också, det räknas ju som allmän väg. Vi får se vad Johann säger...

Har du bur i din bil?
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Hjälm tycker jag är en självklarhet. Bur är givetvis ett stort plus.

När det gäller heltäckande klädsel så är jag dock lite tveksam om den verkliga nyttan. Visst är det väl bra, men i ärlighetens namn, om du sitter fast i en brinnande bil, hur många sekunder till klarar du dig då med heltäckande bomullströja jämfört med bara armar? Skillnaden torde vara försumbar.

Själv körde jag i raceoverall på Ringen för ett par år sedan. Tyvärr så slutade jag med det då det kändes "fånigt". Ganska märkligt det här, jag skulle ju aldrig gå in på tennisbanan i jeans och seglarskor, däremot känns det "fel" att dra på sig racingprylarna när man skall ut och flänga i 200 knutar i Eifelbergen...

Nåväl, Johan har ju gott om airbags som skyddar om något skulle gå fel!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Hjälm tycker jag är en självklarhet. Bur är givetvis ett stort plus.

När det gäller heltäckande klädsel så är jag dock lite tveksam om den verkliga nyttan. Visst är det väl bra, men i ärlighetens namn, om du sitter fast i en brinnande bil, hur många sekunder till klarar du dig då med heltäckande bomullströja jämfört med bara armar? Skillnaden torde vara försumbar.

Själv körde jag i raceoverall på Ringen för ett par år sedan. Tyvärr så slutade jag med det då det kändes "fånigt". Ganska märkligt det här, jag skulle ju aldrig gå in på tennisbanan i jeans och seglarskor, däremot känns det "fel" att dra på sig racingprylarna när man skall ut och flänga i 200 knutar i Eifelbergen...

Nåväl, Johan har ju gott om airbags som skyddar om något skulle gå fel!

Den ena airbagen blir dock mindre och mindre.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

johann skrev:

Den ena airbagen blir dock mindre och mindre.

Grattis!

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Anders Jonsson skrev:

om man däremot inte sitter fast så är nog skillnaden inte längre försumbar. Vad är racebilskravet på att ta sig ut, 5 sekunder? 5 sekunder i en brinnande bil kan man kanske fortfarande ha kraft att ta sig ut om man är klädd i heltäckande bomullskläder, speciellt om det tar nån sekund innan branden riktigt tar sig. Men i kortärmat kan det bli betydligt svårare. Armarna är säkert lite svåranvända om det brinner i dem. Sitter man fast i en brinnande bil är det väl tveksamt om ens rökdykardräkt hjälper, då det lär kunna ta ett tag innan man får hjälp.

Men va tusan, om man skall försäkra sig mot alla risker skall man nog inte uppehålla sig på en rejsbana.

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Anders Jonsson skrev:

om man däremot inte sitter fast så är nog skillnaden inte längre försumbar. Vad är racebilskravet på att ta sig ut, 5 sekunder? 5 sekunder i en brinnande bil kan man kanske fortfarande ha kraft att ta sig ut om man är klädd i heltäckande bomullskläder, speciellt om det tar nån sekund innan branden riktigt tar sig. Men i kortärmat kan det bli betydligt svårare. Armarna är säkert lite svåranvända om det brinner i dem. Sitter man fast i en brinnande bil är det väl tveksamt om ens rökdykardräkt hjälper, då det lär kunna ta ett tag innan man får hjälp.

Men va tusan, om man skall försäkra sig mot alla risker skall man nog inte uppehålla sig på en rejsbana.

Jag har rätt mkt hår på armarna som skyddar.

Känns som man skall ha Nomex-ställ om det skall vara ngt skydd att tala om. Lite lustigt att man skall ha heltäckande bomullsklädsel på banträffarna men inget handsktvång.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

johann skrev:
AndersY skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag har rätt mkt hår på armarna som skyddar.

Känns som man skall ha Nomex-ställ om det skall vara ngt skydd att tala om. Lite lustigt att man skall ha heltäckande bomullsklädsel på banträffarna men inget handsktvång.

Jo, men det kan ta nån sekund att bränna igenom ett kraftigt bomullsplagg och det kan ju vara det som behövs för att komma ur bilen. Men det där med handskarna är onekligen lite förvånande. Om det börjar brinna rejält i bilen och du inte har några handskar så blir nog händerna tämligen oanvändbara ganska snabbt och då får man svårt att ta sig ut. Men det är kanske praktiska hänsyn, heltäckande bomullskläder har de flesta, men alla har inte skyddande handskar som passar för bilkörning.

#24, #64, #88
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

På dom grejer som jag har hjälpt till på denna sommar så har det oftast varit detta som gäller angående kläder osv.

Handskar
Hjälm
Heltäckande kläder
skor som sitter på fast på foten (inga sandaler eller liknande o Dahlbäck göre sig icke besvär )
Vissa har även ett förbud mot gympadojor. (Då dessa oftast är mer eller mindre av plast.)

Kan ju nämna att det som jag har varit o hjälpt till på är Lazzats konbana, och en hel del rattlås rejsing

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Sörpan skrev:

Har du bur i din bil?

Nej, men det var ju inte det jag frågade om...

Jag vänder mig inte mot att du kör i kortärmat, det är ditt val, men på alla (?) banträffar är heltäckande bomullsklädsel ett krav, men inte handskar?

Jag har inga ambitioner att sätta bur i min nuvarande bil, men man vet ju aldrig...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Jag har inga ambitioner att sätta bur i min nuvarande bil, men man vet ju aldrig...

Så vad är vanligast att en bil slår runt eller att den börjar brinna?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Så vad är vanligast att en bil slår runt eller att den börjar brinna?

Hmmm.. fick mig att fundera lite på vad som är vanligast osv...
Gissar att det är i den här ordningen om vi pratar gatbilar?

1. Köra av banan ut på gräs, sand eller lecakulor. Enklare skador på bilen. Gör mest ont i sjävförtoendet o plånboken än något annat.

2. Lite ovanligare: Som ovan men något stod ivägen Större skador på bilen och tur att man hade hjälm när man slog huvudet i sidofönster, backspegel osv. Knän kan ta farligt med stryk om man är lång, räserstol med "riktigt" bälte ett plus mot det.

3. Någon liten pyttebrand (inte i kupen) som inte sprider sig fort och antingen själv slocknar eller lätt släcks. Bra med brandsläckare som sitter lätt till hands!

4. Betydligt ovanligare: Slå runt. Bra med båge/bur eller bil med stark takkonstruktion och hjälm Dessutom ett plus om man även har räserstol så man sitter lågt, speciellt om man är lång.... Bälte som går att öppna när man hänger upp o ner är inte helt fel... Har man standardbälten är väl en bältesavskärare bra och ha inom räckhåll.

5. En riktigt stor brand som snabbt sprider sig in i kupen är nog väldigt ovanligt när vi nu pratar om gatbilar....

Kommentarer?

Finspång
Här sen Apr 2003

Enligt instruktör Calås i Porscheklubben som har det kravet, så är det en fördel om föraren har heltäckande klädsel när man ska dra ut denne genom tex trasiga fönster vid ett haveri.

Skonar väl lite mot skärskador på piloten då antar jag...

A)(L

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Bra att ha så lite som kan brinna som möjligt i bilen

Hmm har inte testat om mina handskar brinner bra, jag tycker bara att dom ger ett skönt grepp i ratten.. får klippa loss en bit och elda.. undrar om det finns brandvarnare i lägenheten?

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Bra att ha så lite som kan brinna som möjligt i bilen

Hmm har inte testat om mina handskar brinner bra, jag tycker bara att dom ger ett skönt grepp i ratten.. får klippa loss en bit och elda.. undrar om det finns brandvarnare i lägenheten?

Du menar att du kör naken ?

NS BTG: 9.10.21

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tror att kravet på heltäckande bomullskläder har kommit till, för att man INTE ska köra i nylon och liknande.
Minsta lilla eld....och om du har nylonkläder.....så blir man en fackla.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

När jag började som racemek....78-79.....körde gentlemännen i racersportvagnarna i kavaj, nylonskjorta och slipps......
Sedan gick dom på pubben mellan tidsträningen och racet..

Jag tycer det är skrämmande att det ses som fjolligt att ha overall...på banträffar.....och framför allt på Ringen......men jag vet vad ni menar...overallen låg kvar i väskan på Karlskoga i våras...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Lite konstigt att 4-6punktsbälte och bur ska vara så häftigt men inte t.ex. nackkrage och overall

Har iofs inte så mycket skydd själv i nuläget men köper på mig allt eftersom

och ja jag kör naket.. iaf inredningsmässigt

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Så handskar och skor i Nomex är att rekommendera redan från början? Tur att man är färdigväxt iaf!

Nackkrage står högt på min inköpslista efter att som blåbär stampat bromsen i botten och nästan sträckt nackmusklerna pga tung Nolan integralhjälm... Måste vara livsfarligt att få ett hårt stopp mot nåt...

Tyvärr ligger burbyggandet långt bort, troligen straxt bortom inköp av banbil...

Annan fråga, lite OT kan tänkas: Vart kan man prova skor, handskar och sånt? Finns nån butik utanför storstäderna?

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Det är ju största bekymmret.. att kunna testa sakerna innan man köper

Citera
Allmänt banåkaforum
Säkerhet - bur/kläder/osv osv (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (5098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande