Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 20737 besök totalt |
Jag är ingen expert på diffusor konstruktioner men i det som jag har lyckats läsa mig till och som det ser ut på bilden så verkar vinkeln på diffusorn för brant........ luften kommer troligen släppa och då tappar man ju verkan....
men jag vet inte säkert detta med aerodynamik är tunn is.... ![]() jag har rotat runt som fan angående detta men svårt att få svar sen så finns det ju inga direkta svar heller utan bara väldigt grundläggande riktlinjer då vad fan som helst kan styra luftströmmen dit och då blir det helt andra bullar...... ![]() Lycka till..... ![]() _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
Jo, jag har läst att 7 grader ska vara det optimala.
Tror att det viktigaste är att man inte får nån "snabb" vinkel, sen är väl frågan om 7 grader ska mätas mellan startpunkten och slutpunkten eller som högsta stigning i förhållande till golvet? ![]() |
||||||
Re:
om det finns en optimal vinkel råder det inte helt oväntat delade meningar om https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Läs vad "Locost47" har att säga i den här tråden. Verkar ha koll på läget http://www.ten-tenths.com/forum/show _________________ Johan Lekås |
||||||
Min gissning är att om man har brant vinkel på diffusorn kommer den att släppa luften tidigare men ge bättre effekt i farter där under, ett lätt sätt att kolla är att sätta några garntrådar med en tejpbit och åka efter och kolla.
|
||||||
Re:
om jag inte minns fel ca 110 kg , jag återkommer när jag har vägt engång till. wankel seven _________________ christer adell |
||||||
Re:
va bra då kan du kolla ![]() wankel seven _________________ christer adell |
||||||
Re:
Javisst, sen visar jag tumme upp eller tumme ner när jag kör om dej. ![]() |
||||||
_________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||||
Det där med difusor är inte så enkelt.
Under mina år på KTH så räknade (och testade) vi en hel del på detta med just luftsläpp bakom bilar och då vad en diffusor kan bidra med. Det visade sig (som prof Allterman på MIT redan bevisat) att en vinkel över 3 grader är helt onödigt. Faktum är att det kan påveka negativt om vinkeln är är högre än så. Detta har att göra med (grovt förenklat) att kväveatomerna i luften (80% av luften vi andas) inte kan binda en högre totalvinkel än 6 grader. Vilket ger 3 grader bakom ett rörligt föremål, enligt Hannerman-principen. Givetvis är detta beroende av temperatur och luftfuktighet. Så gå inte över 3 grader om ni vill ha nån form av effekt av diffusorn _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||||
Re:
shit försent ![]() wankel seven _________________ christer adell |
||||||
Re:
Enkelt att fixa, byt framhjul till traktorhjul så lutar bilen 4 grader uppåt och diffusorn får rätt vinkel 3 grader. ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Re:
Ursäkta off-topic wankel seven. ![]() Tur man har en stol med ryggstöd, annars hade jag ramlat av i ren chock. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||
Re:
Kul att det är klart, då är det bara resten kvar. Syns på Mantorp. ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Re:
Vi får väl hoppas att det inte har hittats en massa onödiga hästar ![]() |
||||||
Re:
alltid kul me paket, det är mantorp som siktet är inställt på, många hästar blir de, wankel seven _________________ christer adell |
||||||
Träffade Anders Nilsson här hemma för nån dag sen å han började prata om bilen, Hjälp till å tjata lite på han så han får ihop sin också
![]() Bilen e grym som få. Lär ju inte bli sämre nu då den får en blå motor ![]() _________________ Andreas Linden |
||||||
Re:
jag brukar ringa o tjata, hoppas han kommer igång snart. mittsverige mitten på maj motorn blir gul med lite blått innehåll ![]() wankel seven _________________ christer adell |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 20737 besök totalt |