Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Wankel seven -06
<<   1, 2, 3, 4   >>
20737 besök totalt
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Jag är ingen expert på diffusor konstruktioner men i det som jag har lyckats läsa mig till och som det ser ut på bilden så verkar vinkeln på diffusorn för brant........ luften kommer troligen släppa och då tappar man ju verkan....

men jag vet inte säkert detta med aerodynamik är tunn is....

jag har rotat runt som fan angående detta men svårt att få svar sen så finns det ju inga direkta svar heller utan bara väldigt grundläggande riktlinjer då vad fan som helst kan styra luftströmmen dit och då blir det helt andra bullar......

Lycka till.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Jo, jag har läst att 7 grader ska vara det optimala.
Tror att det viktigaste är att man inte får nån "snabb" vinkel, sen är väl frågan om 7 grader ska mätas mellan startpunkten och slutpunkten eller som högsta stigning i förhållande till golvet?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



har också läst nåt om 7-9 grader, men det brukar bli att man provar sig fram,

hur som hellst tror jag inte att det blir sämre en öppet golv

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

Kimmen skrev:
Jo, jag har läst att 7 grader ska vara det optimala.
Tror att det viktigaste är att man inte får nån "snabb" vinkel, sen är väl frågan om 7 grader ska mätas mellan startpunkten och slutpunkten eller som högsta stigning i förhållande till golvet?


om det finns en optimal vinkel råder det inte helt oväntat delade meningar om
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=223134

Läs vad "Locost47" har att säga i den här tråden. Verkar ha koll på läget
http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=84420

_________________
Johan Lekås
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hej!

Wankel är alltid kul Verkar ju helt rätt i en Seven! Vad väger motorn egentligen mot tex fordmotorn som brukar sitta i Sevenbilarna?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Min gissning är att om man har brant vinkel på diffusorn kommer den att släppa luften tidigare men ge bättre effekt i farter där under, ett lätt sätt att kolla är att sätta några garntrådar med en tejpbit och åka efter och kolla.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



Re:

Nisse977 skrev:
Hej!

Wankel är alltid kul Verkar ju helt rätt i en Seven! Vad väger motorn egentligen mot tex fordmotorn som brukar sitta i Sevenbilarna?


om jag inte minns fel ca 110 kg , jag återkommer när jag har vägt engång till.

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



Re:

Kimmen skrev:
Min gissning är att om man har brant vinkel på diffusorn kommer den att släppa luften tidigare men ge bättre effekt i farter där under, ett lätt sätt att kolla är att sätta några garntrådar med en tejpbit och åka efter och kolla.


va bra då kan du kolla


wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Re:

wankel seven skrev:
Kimmen skrev:
Min gissning är att om man har brant vinkel på diffusorn kommer den att släppa luften tidigare men ge bättre effekt i farter där under, ett lätt sätt att kolla är att sätta några garntrådar med en tejpbit och åka efter och kolla.


va bra då kan du kolla


wankel seven


Javisst, sen visar jag tumme upp eller tumme ner när jag kör om dej.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



WOW!!

Wankel-Seven!!


Den här ser man fram till följa!!

Balla fälgar också!! thumbs up

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Hur går det med "pansarvagnen" har du kommit under tonnet ?

_________________
Michael Öhrström
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Det där med difusor är inte så enkelt.
Under mina år på KTH så räknade (och testade) vi en hel del på detta med just luftsläpp bakom bilar och då vad en diffusor kan bidra med. Det visade sig (som prof Allterman på MIT redan bevisat) att en vinkel över 3 grader är helt onödigt. Faktum är att det kan påveka negativt om vinkeln är är högre än så.

Detta har att göra med (grovt förenklat) att kväveatomerna i luften (80% av luften vi andas) inte kan binda en högre totalvinkel än 6 grader. Vilket ger 3 grader bakom ett rörligt föremål, enligt Hannerman-principen. Givetvis är detta beroende av temperatur och luftfuktighet.

Så gå inte över 3 grader om ni vill ha nån form av effekt av diffusorn

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



Re:

Micaelaman skrev:
Det där med difusor är inte så enkelt.
Under mina år på KTH så räknade (och testade) vi en hel del på detta med just luftsläpp bakom bilar och då vad en diffusor kan bidra med. Det visade sig (som prof Allterman på MIT redan bevisat) att en vinkel över 3 grader är helt onödigt. Faktum är att det kan påveka negativt om vinkeln är är högre än så.

Detta har att göra med (grovt förenklat) att kväveatomerna i luften (80% av luften vi andas) inte kan binda en högre totalvinkel än 6 grader. Vilket ger 3 grader bakom ett rörligt föremål, enligt Hannerman-principen. Givetvis är detta beroende av temperatur och luftfuktighet.

Så gå inte över 3 grader om ni vill ha nån form av effekt av diffusorn



shit försent

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Re:

wankel seven skrev:
Micaelaman skrev:
Det där med difusor är inte så enkelt.
Under mina år på KTH så räknade (och testade) vi en hel del på detta med just luftsläpp bakom bilar och då vad en diffusor kan bidra med. Det visade sig (som prof Allterman på MIT redan bevisat) att en vinkel över 3 grader är helt onödigt. Faktum är att det kan påveka negativt om vinkeln är är högre än så.

Detta har att göra med (grovt förenklat) att kväveatomerna i luften (80% av luften vi andas) inte kan binda en högre totalvinkel än 6 grader. Vilket ger 3 grader bakom ett rörligt föremål, enligt Hannerman-principen. Givetvis är detta beroende av temperatur och luftfuktighet.

Så gå inte över 3 grader om ni vill ha nån form av effekt av diffusorn



shit försent

wankel seven


Enkelt att fixa, byt framhjul till traktorhjul så lutar bilen 4 grader uppåt och diffusorn får rätt vinkel 3 grader.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Då är ett tyngre paket påväg uppåt landet med omviktade rotorer och annan vevaxel och balansvikter som är nybalanserat

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Re:

wankeltrim skrev:
Då är ett tyngre paket påväg uppåt landet med omviktade rotorer och annan vevaxel och balansvikter som är nybalanserat


Ursäkta off-topic wankel seven.

Har min bror hittat in här, sicken chock.

Tur man har en stol med ryggstöd, annars hade jag ramlat av i ren chock.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Re:

wankeltrim skrev:
Då är ett tyngre paket påväg uppåt landet med omviktade rotorer och annan vevaxel och balansvikter som är nybalanserat


Kul att det är klart, då är det bara resten kvar. Syns på Mantorp. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Lennart skrev:
wankeltrim skrev:
Då är ett tyngre paket påväg uppåt landet med omviktade rotorer och annan vevaxel och balansvikter som är nybalanserat


Kul att det är klart, då är det bara resten kvar. Syns på Mantorp. thumbs up


Vi får väl hoppas att det inte har hittats en massa onödiga hästar

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



Re:

Libell skrev:
Lennart skrev:
wankeltrim skrev:
Då är ett tyngre paket påväg uppåt landet med omviktade rotorer och annan vevaxel och balansvikter som är nybalanserat


Kul att det är klart, då är det bara resten kvar. Syns på Mantorp. thumbs up


Vi får väl hoppas att det inte har hittats en massa onödiga hästar


alltid kul me paket, det är mantorp som siktet är inställt på, många hästar blir de,

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



Träffade Anders Nilsson här hemma för nån dag sen å han började prata om bilen, Hjälp till å tjata lite på han så han får ihop sin också

Bilen e grym som få. Lär ju inte bli sämre nu då den får en blå motor

_________________
Andreas Linden
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



Re:

LindeMan skrev:
Träffade Anders Nilsson här hemma för nån dag sen å han började prata om bilen, Hjälp till å tjata lite på han så han får ihop sin också

Bilen e grym som få. Lär ju inte bli sämre nu då den får en blå motor



jag brukar ringa o tjata, hoppas han kommer igång snart. mittsverige mitten på maj

motorn blir gul med lite blått innehåll


wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Wankel seven -06
<<   1, 2, 3, 4   >>
20737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande