| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
gasspjällspotentiometern
|
9928 besök totalt |
|
Re:
Bingo! Alltså går den i nödläge då LMM-signalen saknas. Varför den gör det kan bero på kablageproblem eller trasig styrbox. Kan vara så enkelt som ett stift i kontakten som har "åkt ur". Dags att ta fram ohmmetern, plocka ut styrboxen och testa samtligan pinnar på LMM-kontakten och styrboxkontakten för kontinuitet. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Nu ger jag upp detta ilandsproblem jag har:). Jag får väl vika ner mig och lämna in bilen till Rinaldo i jkpg. Tack till alla som hjälpt till. Jag återkommer när vi löst problemet.
_________________ olof Johansson |
||||
|
Mätte ni upp lmm eller bara testade ni en annan? Den andra kan ju också va sönder!?
|
||||
|
Re:
Har du köpt en motor som ej fungerar , fick du ingen garanti , eller ångervecka
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Men va fasiken. Detta är typ dummaste/enklaste Motronic man hittar. Du kan inte ge upp så fort
Plocka ur boxen, ta ohmmeter och mät resistansen mellan alla pinnar i LMM-kontakten och motsvarande pinnar i styrboxkontakten. Om någon av dom är bruten, då vet du problemet. Försök hitta en annan box och jämföra, det kan vara boxen som är trasig också... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
har hållit på en del med felsökning av dessa system och liknande system.
när man har svårt att hitta nått uppenbart att gå på, som i detta fall. börjar man alltid med att mäta tryck och flöde av bränslet! detta är oxå det man får lära sig när man går boschkurser och lär sig olika system. (det har hänt att jag inte gjort på bilar, och när man väl gör det hittar man felet) tjuvluft är oxå vanligt, så det bör man undersöka ganska noga. sen ta redan på omständigheter om hur felet uppkom, i samband med något annat, hur bilen betedde sig. t.ex spjällägesgivare tycker jag det sällan är fel på, dessutom är den tämligen enkel att felsöka. någon som är till stor hjälp är pin shema för styrdonet. jag mäter alla signaler direkt i handsken för styrdonet. till att börja med mäter man spännismatningen till sjäva potentiometern. 5volt. sedan mäter man resistansen över kolbanan. lika mätning går det att göra av klaffengivaren.. i princip är det bara att gå igenom alla givare. signaler eller spänningen som ska skickas från styrdonet mäts vid aktuell komponent. ett oscilioskop är till stor hjälp! jag kan ordna fram pin-layoutschema och gå igenom lite enklare mätningar med oscilioskop om du vill. schemat kan jag inte ordna fram förens efter helgen dock.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Hur fungerar datorn som bmw verkstan kopplar in? Ser den vad felet är? Hur vet jag vilka motsvarande pinnar till lmm som sitter i boxen, finns det något knep eller får man mäta sig fram? Är inte så jättehaj på det elektriska:)...
||||
|
man kan koppla in dator för att läsa felkoder och kolla vissa ärvärden.
kan ge ledtrådar om felet. men inte säkert att man kommer någon vart med det. du kan ta bort kontakten både till styrdon och LMM och ohmmäta för att komma fram till vad som är vad. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Ludde: Felet uppkom när jag bytte motor. Motorn som jag har satt i fungerade innan isättning och alla kablar och styrboxar tillhör den nya motorn. Vilka värden ska jag få fram när jag mäter lmm, det är ju flera don i den kontakten. Var det någon som hade ett schema över styrdonskontakten? Så jag vet vad jag mäter för funktioner! Detta är ju en jungel
||||
|
Bränsleslangar rätt, satte faktiskt dem fel först, men då startade bilen inte alls. Sen satte jag dem rätt.
Alla kontakter rätt. Har kollat allt 3-4 gånger. Inget luftläckage vad jag kan upptäcka. _________________ olof Johansson |
||||
|
Hur kollar jag tryck o flöde, mer än att det är bra fart på bränslet när jag försöker starta med bränsleslangen borttagen. Jag har inte provat att nypa åt bränslereturen. Vad kan det bevisa?
||||
|
Re:
olof svarar själv...
olof, jag hittade blindpluggen till Unichippet idag, kommer på posten
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
steg ett är mäta lambdamotspänning.
den spänning som stydonet skickar ut till sonden.. finns in den är styrdonet trasigt.. steg två är att simmulera lambdasignal. görs för att se att styrdonet reagerar på förändringar från sonden. för detta krävs att bilen är så pass varm att den den reglerar efter sonden. min erfarenhet av motronic att den börjar göra det rätt fort. men genomvarm är ju ett tipps. 3 är att koppla upp på oscilioskopet för att se att den jobbar som den ska. långa responstider osv kan vara tecken på att den börjar bli dålig. MEN här ska man vara observant på andra fel som gör att den går så fett/snålt att styrdonet inte kan adaptera. för hemma-meckare kan det vara lättare att låna en sond från en bil man vet fungerar. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Det var en bmw av 88 års modell och diagnosenheten gav inga felutslag. Efter att ha kopplat bort lambda sonden vill jag minnas att bilen gick på nödprogram och då funkade bra jämfört med sonden inkopplad.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
gasspjällspotentiometern
|
9928 besök totalt |