Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4571 besök totalt |
Säkerhet (-sutrustning): dumsnåla eller ???
okej, ![]() ![]() Här kommer ett riktigt vasst inlägg.... ![]() ![]() ![]() Efter att ha följt tråden om bomullskläder eller inte (bomulskläder skall det vara för att folk inte skall ta fel, t.ex. nylon, som någon mycket riktigt påpekade), så tänkte jag kolla hur det står till med investeringstänkandet ??? Det är ju som så att många diggar stenhårt att t.ex. trimma motorerna till f*rbenade nivåer - men en bur, nja... Är det som så att vi låter oss styras av någon form av dumsnålhet eller ??? Man kan vrida på siffror fram å tillbaka men en sak är säker, lika säker som att berg är hårda: Jag vill överleva i ett så helt skick som helst OM nu olyckan är framme. Därför äger jag vad jag tror är det bästa vad gäller klättring.... och alltså trimmar jag inte Bamse till 330 hkr (kompressor) utan nöjer mig med de 231 som redan springer omkring fritt i hagen, kompletterat med ett chassi som räcker till, bättre bromsar än vad som normalt kommer till nytta på gatan osv. Jag har tom. 4-punktsbälten om jag känner för det... Men vissa (Ace Competition t.ex. som trimmade motorn för 175 kkr, men glömde buren) verkar vara ännu värre ute än jag ??? Dock har jag av estetiska skäl låtit bli bur - men nu ifrågasätter jag om det inte är direkt dumsnålt... Tillsammans med vettigare stolar... Men grejjen här är, för 12-15 kkr får man en bur. Det är ungefär kostnaden för ett par R-hjul. R-hjulen lär inte skydda en om man kör av vägen eller något - men buren hjälper helt klart till. Och för övrigt, med en korrekt byggd bur tjänar man t.ex. vridstyvhet vilket gagnar väghållningen... Därimot så skapar R-hjul en potentiellt högre risk eftersom man kan vrida upp hastigheten rätt så rejält.... Sammanfattning, av typen blanda päron och banan: Vill du inte överleva en evntuell krasch, köp slicks, trimma motorn till max och hoppas att Gud är på din sida ![]() ![]() ![]() och nu intar jag skyddsställning variant 1a: ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Jag är helt enig med dig, undrar vaför jag väntade så länge med bur.
Man kan ju åtminstone installera en båge som man lätt monterar i och ur på en timme. Tänkte till och med kosta på mig en eldsläckningsanläggning i bilen under vintern, dvs ingen lös brandsläckare utan en riktig anläggning. |
||||||
Jag tror inte de flesta (inkl mig) backar pga av investerings kostnaderna, utan att bilen oftast används även till vardags. Då mina polare har något emot att vika ihop sig och samsas med buren i baksätet så får det bli att åka utan. Jag har även svårt och tänka mig att ta upp hål i klädsel å inredning för att montera bågen så får jag nog fortsätta att åka utan båge.
MEN om jag någon gång i framtiden (hoppas) kommer att ha en bil enkom för banåka kommer jag naturligtvis att ha båge i den! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Ska det inte vara en massa svetsade plattor å grejer för att få dit en båge? ![]() och med båge menar du då bara ett rör som går runt framstolarna då? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det finns olika sätt att installera burar och bågar. De kan skruvas fast och de kan svetsas fast. Med båge här menar jag en skyddsbåge som går bakom framstolarna med stöttar bak till t ex bältesinfästningarna. Inte en full bur som även går fram och har masa rör hit och dit. |
||||||
Människan är inte riktigt rationell jämt...
Själv har jag åkt vässat bambustaket i drygt 10 år, med i stort sett dagliga vobbel i över 200, så min riskbedömning är inte att lita på (annat än i teorin). Men jag hade hjälm och skinnställ. ![]() Nu när jag blivit fegare/klokare skulle jag inte alls gilla att åka omkring på banor med en bil utan bur eller ordentliga skyddskläder. Då skulle det bli för mycket fegåka, vilket inte är lika kul. Hellre billig bil med bur och allt, än en starkare och bättre bil utan bur och skyddskläder. Farten är ju bara något relativt och nåt man vänjer sig vid, åtminstone till viss del, men köra på sin egen gräns kvarstår när den absoluta fartkänslan har försvunnit. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Bur ev båge står högt på önskelistan..
Detta p.ga det önskade införskaffandet av räserstol till mitt snart hämtade/inköpta 6-punktsbälte och som vi lärt oss så är flerpunkter än3 bälten ajjabajja utan mos-skydd _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Eldsläckningsanläggning verkar ju vara en mycket vettig ide, har du någon aning vad en sådan kan kosta ![]() Mvh,Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Tyvärr så har jag samma invändningar som ThomasT: Bilen är vardagsmaskin och det är av "smidighetsskäl" som jag inte knåpar in en båge i bilen. Andra investeringar (förutom bromsar o kanske R-däck) tänker jag inte lägga på denna bil då den ändå inte har förutsättningarna för att bli banbil.
Just nu ser min skydds-inköpslista ut ungefär så här: 1. Få de uppgraderade bromsarna att fungera OK samt testa dom på bana (Aktiv säkerhet!) 2. Nackstöd 3. Handskar, troligen med Nomex 4. Dojjor, Nomex-varianten 5. En riktig banbil! (Inkl bur + 4punktsbälte + OK stol + eldsläckare!) 6. Riktig overall, helst med nån form av brandskydd 7. Bättre/godkänd hjälm (Den jag nyss köpte var billig och hyfsat lätt men inte godkänd av SBF) och för att svara på Bamsefars ursprungliga fråga: Jo, jag har lagt ner mer pengar på motorstyrka än på säkerhetsutrustning så långt! ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
KH motorsport har från 5700:- _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Aha ![]() ![]() ![]() ![]() PS förhoppningsvis i en historisk racer nästa år! DS _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Kostar mellan 400 och 600 euro plus montering ifrån ISA Racing. |
||||||
Har hittat för ca 3500kr i Sverige. 2,25liter mekaniska system (Ej FIA godk.) _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Inbillar mig att det kan vara en båge med stora fötter som vilar på baksätepassagerarnas golv + stöttor som går bak mot lämplig stark redan befintlig punkt (förmodligen någon säkerhetsbältes infästning)
Stöttorna ser till att bågen håller sig på plats och golvet får ta upp stryket vid e.v rullning Ska förtydliga att detta bara är inbillningar återigen.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Japp precis så, finns även bågar som fästs i i främre bältenas nedre fästpunkt. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4571 besök totalt |