Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3650 totalt) |
Fråga ang Huvudströmbrytare
Tittar på hur man skulle bygga en bil för klass c. Har dock inte förståt mig på hur man skall installera huvudströmbrytare utan att paja generatorn. Några tips, ser väldigt rörigt ut för mig. _________________ Michel Gubel |
||
Re: Fråga ang Huvudströmbrytare
Fick du inte med ett kopplingsschema? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det finns i princip (minst) två sätt. Antingen separerar man generator+batteri från resten via en enkel 2polig brytare ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Vid inkoppling av en FIAbrytare så kopplar man den som den bryter en av polerna till batteriet samt bryter strömmen till tändningslåset (via den andra brytande kretsen). Den slutande kretsen använder man för att jorda generatorn via ett effektmotstånd som brukar levereras med brytaren. Det innebär om du bryter Plusledningen från batteriet på dess väg till startmotorn så kan du koppla motståndet från startmotorsidan av brytaren till ena sidan på den slutande kretsen. den andra sidan av den slutande kretsen kopplar du till jord. På detta vis kommer generatorn inte ladda rakt ut i luften när du "slår av" brytaren. Jag hoppas innerligen att detta lilla diagram inte är fel (kladdat ur minnet, jag hittade ingen snabbt). ![]() om detta är fel på minsta sätt så får någon gärna informera, saker som detta får snabbt ben (och tusentals ögon ser mer fel än två). Siffrorna på polerna kan vara tokfel förresten, jag skrev dem bara för att förklara vilken som skall bryta och vilken som skall sluta. I mitt eget fall så behöver jag inte oroa mig för att genratorn kan mata systemet själv eftersom den regleras av datorn som tvärdör när den inte får ström via täningslåset (och det är testat ett antal gånger både medvetet och omedvetet.) Det viktiga är att motorn dör, allt blir strömlöst samt att bränslepumpar stannar. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3650 totalt) |