Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5788 besök totalt |
Men då är det HEELT OK att ha en vanlig låda. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Han gillar inte riktigt mina bilval. ![]() ![]() |
||||||
Hm, det borde ju gå att fixa dogleg på vilken låda som helst egentligen. Om man vågar skruva isär den vill säga...
Det går ju ganska smidigt att ändra så att lägena "kastas om", man flyttar upp länken på spaken, ovanför kulleden. Då hamnar ettan neråt, men tvåan ligger fortfarande i samma linje som ettan. Det luriga blir att flytta lägena så att de hamnar "offset" mot normalt (vad är normalt?), så att tvåan, trean och fyran, femman ligger i linje. Värt att testa lite, eftersom jag eventuellt har två lådor snart... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Varför? Därför!!!
![]() Sen att vissa inte begriper vitsen med det är en annan sak... Hej AL! ![]() ("Det var värst vilken låg femma det är på M3:orna" - citat A. Lidström, maj 2003) _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
För de som tycker M3 E30 är dyra, men ändå vill träna på att köra med ettan malplacerad så kan jag rekommendera Porsche 924 av exempelvis 1979 års modell (jag vet en som är till salu
![]() ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Lösningen heter kuliss-rulle som flyttar växelförarna... Finns vxl-läds lock till volvo-lådor som har kuliss-rulle bla. Tyvärr har bmw's Getrag lådor helt hus ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Vad är det för fel på BMW's getrag lådor nu? Jag älskar min Getrag som låter som ett surrande jetplan när man har i ettan ![]() |
||||||
Det här är ju ZF-lådans mönster i Panteran. Den är inte för kul när det gäller kvartsmilen. Hälften av alla växlingar till tvåan spårar ur. Vilket min son Christian har erfarit på de blackrace han kört med sin bil. Nu är jag rätt van så jag missar mindre, men vill jag vara säker startar jag på tvåan, Jag har ju kubiken för det, men då får kopplingen lida i stället. Men, för det som det är tänkt, racing, så är det 100;a Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Den där beskrivningen vill jag bara ha på en låda med rakskurna drev ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Getrag lådan med ettan neråt har en mycket rolig utväxling 3,7x:1 på ettan och 1:1 på femman jämfört med den vanliga getragen med 3,8x:1 resp. 0,81:1.
I min 535:a som har ett ordentligt vrid (ja,ja.. Om inte jämför med hemi panteror...) så är det som att köra värsta lastbilen men 27 växlad låda, den bar ber om en ny växel! (Men tyvärr så sa lådan upp kontraktet förra veckan och nu kör jag med en "vanlig" låda, usch va tråkigt.) _________________ mvh Kristian |
||||||
nu får du förklara för mig... för jag är lite konfuserad (svengelska kickar rumpa ![]() |
||||||
Det duger lika bra med en gammal folkapickup. Har dessutom motorn bak vilket ger lite 911 känsla ![]() |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Nja, menade mer som sagt att 1:an är snett nedåt vänster, visserligen vääldigt lång ner till vänster. ![]() |
||||||
Nu tycker jag stämningen i denna tråden börjar bli lite elak! Magnus: Lås den så det slutas med sånnahär påhopp. ![]() Liiite komiskt är det dock hur fort man glömmer en av de saker man verkligen vill testa i en bil (som lådan i M3 E30). När man står still så tänker man på det, sedan när man väl är iväg så är lycka så total och man koncentrerar sig på motorkarraktär, rattkännsla osv osv. Var växlarna ligger har man med ens "glömt" och man handlar enligt det sedan många år invanda ryggmärgsbeteendet. ![]() Fast jag kommer lära mig av med detta oxå...en dag! Så dä så! ![]() |
||||||
Låter bra Sören! ![]() Gissa hur dum man känner sig när man kommer på vad man sysslar med... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Inget fel på getrag-lådorna, mkt tåliga och distinkta lådor. Det jag menade var att de är svåra att bygga sekvensiell växling på... Det där med surrande etta känner man igen... _________________ /Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5788 besök totalt |