Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 93 1959 Le Mans Replica Historic - Mission Completed
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
85 besök senaste veckan (43158 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
D5 skrev:
Den som är bra på franska kan läsa mer här.

http://www.espritsaab.org/SaabAuMANSImages.doc

Många bra bilder också!

Kollar man en av de sista bilderna, 93an på rampen så skulle jag säga att det ser ut att vara i prinsip noll camber. Eller?

Har tittat igenom ett antal bilder vi har med bilen stående i depån. Håller med Fuling, det ser ut som noll-camber när bilen står still, så den tydliga negativa cambern på bidlerna är nog ett fotografiskt fenomen.
Vi kommer inte att ha några revolutionerande lösningar på denna bil (förutom de som man hade redan 1959 ) så hjulvinklarna blir nog desamma som på min tidigare race 96:a. D.v.s. 1,5-1, 3/4 grad Camber. Caster så mycket som brukar gå å få till i orignal (har för mig det brukar bli ca drygt 2 grader) och sedan köra med 0 i Toe för minimalt rullmotstånd, möjligen minus 1mm för högfarts stabilitet på Mulsanne.
Bakaxeln får vara original 0 i toe och 0 i Camber.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu är buren på plats!
Igår gjordes de sista inpassningarna på buren. Det blev riktigt bra!
Vi har valt att ha en bultad, demonterbar bur, för att enkelt kunna ta ur all modern utrusnting
(stil, bälten, bur) när bilen ska stå utställd på t.ex. museum i längre perioder. Då är det kul att kunna visa bilen exakt som den såg när det begav sig.

Efter lite resonerande valde vi en enkel Burkosntruktion från Guss, som sedan killarna på Saabs protypverkstad modifierat någt för ännu bättre passform och säkerhet.
Eftersom Saab 93 karossen är mycket stark i sin grundstruktur, vågade vi välja bort de diagonalstag och kryss som man oftast kör med numera i burarna. Detta för att få en bur som känns så tidstypisk som möjligt i utförandet (även om burar egentligen ju kom först långt senare) På köpet får vi ju dessutom en lätt bur...
Självklart har vi ändå sidosträvor och ett tvärstag bak för bältets axelbands infästning.
Vi har också pratat fram o tillbaka om färgen på buren, någon har viljat ha den i bilens ljusgrå färg, för att den ska smälta in, någon har varit inne på svart, som burarna i regel var till en bra bit in på 80-talet.
Till slut bestämde vi oss för svart, då det ser mest old fashion ut.

....och nästa vecka transporteras bilen till BS-Teknikk i oslo, för sitt renande bad.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lägg på så mycket caster det går, caster gör mycket åt högfarts-stabiliteten.
Jag skull nog töja lite på vad man hadde då och sikta på ca 5grd caster.

Citat:
1,5-1, 3/4 grad Camber.

Negatift hoppas jag

Tystberga
Här sen Mar 2004

Vilket trevligt projekt Bosse! Lycka till!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Vilket trevligt projekt Bosse! Lycka till!

Tack Björn!
Får komma ned till Tuvängen när säsongen drar igång.
Länge sedan sist.
Grabbarna mina måste ju får köra skjortan ur farsan igen...

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Lägg på så mycket caster det går, caster gör mycket åt högfarts-stabiliteten.
Jag skull nog töja lite på vad man hadde då och sikta på ca 5grd caster.

Citat:
1,5-1, 3/4 grad Camber.

Negatift hoppas jag

Varför ska man alltid vara så negativ?
okej då, det är ju ingen mG TC eller Bugatti 35B som vi hoppar väl över det positiva denna gången
(undrar föressten varför man körde positiv camber på racerbilarna på 20-30 tal?)

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Här kommer några bilder på modellbilen i skala 1:43.
Detta är en tidigare byggd modell, på de kit vi fått tag i 60 ex av.
Den modell vi tillverkar kommer att skilja sig i detaljer, som antagligen inte var kända när denna modell byggdes. Startnumrena kommer att justeras för exakt överensstämmelse med originalet, liksom fälgarna, som kommer att vara mörkröda.
Vi kommer att tillverka modellen i två olika utföranden, där den ena kommer att vara signerad och numrerad i en exklusiv box. Ev. kommer vi att ta fram en liten folder med bilder och fakta, att bifoga den exklusivare utgåvan.
Mer info kommer närmare releasedatum (som vi ännu inte huggit i sten)

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Till Norge!

Igår gick bilen iväg till oslo och BS-Teknikk för att få sitt syrabad.
Ska bli mycket spännande att se resultatet!
om ca 2 veckor är den tillbaka i Trollhättan för den sista finputsen och lackering.
Under tiden ska vi blästra, lacka eller förzinka delar som bärarmar, bakaxel, bromsköldar etc.
Tanklocket (flip-lock) är klart, tanken beställd. Buren är nu lackad blanksvart.
Växellåda snickras ihop en en viss chassiguru från detta forum, som är lika mycket fena på kugghjul och deras inverkan på framfarten.
Förhoppningsvis flyger jag till oslo nästa vecka för att föreviga Saaben i badet. Artiklar i några tidningar
utlovas.
Många bäckar små... men det går stadigt framåt enligt plan.

Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004

Du får gärna skriva i vilka tidningar så man inte missar någon.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dags för en liten lägesrapport, även om jag inte just nu har några några bilder från projektets framåtskridande.

Bilen fortfarande hos BS-Teknikk i olso, dörrar, skärmar och luckor ska vara klara, men karossen väntar på sitt bad. Hoppas den snart är klar. (dom saknar inte jobb precis i oslo, men har lovat oss få till det så snart det går...) Tidningar där det kommer reportage om renoveringen och projektet i övrigt är bl.a. Motormagasinet och Classic Motor.

Under tiden har vi alla andra bitor och detaljer att ägna oss åt. Elsystemet med kabelhärva etc renoveras av "Mexico-Johan", vars Sambo åkte Saab två-takt i Carrera Pan Americana med den äran.
Dessutom ska ju delar av elystemet och vissak omponenter anpassas för de krav osm Le Mans ställer.
Bosch letar titstypiska och funktionella grejor åt oss för fulla muggar.
Vi har insett att på några områden kommer vi udner själva racet att frångå det tidstypiska av säkerhets- och funktionsskäl. Det gäller bl.a. belysning.
bromsarna renoveras och modifieras av Bil & Industribromsar i Stockholm med Le Mans bilens orignalbromsar som förebild. Dessa sitter idag på "Monsstret" den Saab 93:a med dubbla motorer som står på Saab Car Museum i Trollhättan.
Stol och bälte är införskaffat, det blev Sabelt som vi har goda erfarenheter av både produkt och leverantör från vår långloppsracing i Swede team motors 9-3:or.
Fredrik har varit och storhandlat hos Svenska Saab klubben. Mängder med stora och små nya orginalbitar som går åt, för att inget ska falera när vi väl är på plats i Frankrike.
Göran sliter med att dels leta delar i sitt reservdelsförråd, dels renovera bitarna så dom matchar bilen.
Bl.a. så har hani sett till att vi fått bakaxel, bärarmar och andra chassidetaljer blästrade och pulverlackade.
Varenda skruv, bult och mutter har gåtts igenom och förzinkats.

Själv har jag släppt lite på mitt "mekaniska" engagemang, för att hinna med allt annat runt projektet (det är otroligt mycket som ska hinnas med...)
Sponsorer, media, projektleda att vi inte missar något på vår tätskrivna 16-sidiga att göra lista. ta fram underlag för modellbilstilverkning och planera och genomföra intervjuer med de som var med när det begav sig, dokumentera allt inför den Appendix K besiktning som krävs inför loppet. Få fram underlag för det reseerbjudande vi tar fram tillsammans med Rallytravels och tusen saker till....

om ni någon gång känner att ni har för mycket tid över, pröva på att starta ett Le Mans team

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Ska bli kul att följa, intressant med originalets deltagande i Le Mans också.

Vad kommer den väga ungefär?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Ska bli kul att följa, intressant med originalets deltagande i Le Mans också.

Vad kommer den väga ungefär?

723 kg är målbilden, det var vad originalet vägde.
Risk dock att vi får svårt att komma hela vägen dit, buren adderar några kg som man inte hade då. Å andra sidan sparar syrabadet några kg, även om vi inte kör i så aggresiv syra att det äter av plåten, men klinsiskt rent blir det. 1959 pressade man delar av karossen i tunnare plåt. Möjligen t.o.m. hela karossen.
Med 80 hk i maskinen så lär vikteffekten hamna på ca 9 kg/hk, vilket väl är okej för en liten 750 cc småbil från det glada 50-talet.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lite nytt från helgens garagetimmar. Det är Göran som lagt 12 timmar på att modifiera bromssköldarna, så att de får exakt det utförande som man hade 1959. Fler än jag som kommer att tänka på Schweitzerostar?
Vid närstudie av originalbromsarna från 1959 års Le Mans racer, visar det sig att vissa ventilationshål har en markerad fasning. Undar om det är för att minska turbulensen, eller för att inte få så skarpa brottanvisningar? Tror mest på det sistnämnda, men...
Återstår att löda på nipplar för vattenkylningen. Denna innovation fanns så vitt vi lyckats utröna bara på frambromsarna. Sedan ska grejorna givetvis blästras och pulverlackas innan det är dags för montering.
www.retrospectivemotorsport.se är uppdaterad med detta och lite rallyrelaterat.

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

hehe alltså jag har länge avskytt s**b i alla lägen men detta bygge va fan coolt thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Karossen tillbaka från syrabadet!
I Fredags var i i olso vi tillsammans med Saabs Transportavdelning, som generöst ställt upp och hjälpt oss med att få karossen till och från BS-Teknikk. Extra skönt med en täckt transport, då karossen var minst sagt plåtren när vi hämtade den.
Resultatet var helt klart över förväntan. Känslan av att hämta en helt ny råkaross direkt från bandet var inte långt borta. thumbs up Helt otroligt rent i alla vinklar, skrymslen och vrår. Dessutom tar ju badet även insidan av ballkar och hålrum (vilka man inte får glöma att rostskydda efteråt) Utöver att syran kommer åt att göra rent över allt, så går den ju inte lika illa åt plåten som sandblästringen gör. Inbildar mig att den grova yta och sträckning av metallen som blästring ger inte är till fördel för vare sig hållbarhet eller högsta finish.
Så om man renoverar en bil från skrartch med lite krav på riktigt bra finish, kan jag verkligen rekommendera detta!
Vi passade givetvis på att doppa alla luckor, dörrar och skärmar, för att få bästa möjliga utgångsläge för den kommande lackeringen, som sker i slutet av denna vecka.
Under tiden har vi renoverat och monterat drivaxlar, bromsar, bakaxel m.m. som nu ska på bilen, så fort den kommit ur lackboxen. (hann tyvärr inte med att fotografera dessa bitar innan hag lämande dem till Klas och Kjell på Saabs prototypverkstad.)

Upp ur badet, ren och fin...

Bättre utgångsläge för den fortsatta renoverignen är svårt att tänka sig.
Nästan som att byggapå fabriksny råkaross. Nästna total frånvaro av rost, trots 49 år gammal bil bidrar till den känslan också.

Nej, det är inte en fabriksny instrumentbräda....
Så här bra blev resutlatet av badet.

Rent in i minsta skrymsle!

Motortvätt de luxe, rent vart det här också.

...liksom i bagaget. Som nytt är nog ingen stor överdrift här?

och så här blev resutlatet på de övriga karossdelarna.

Med en plåtren kaross, blir det ju viktigt att transportera den tort och skyddat.
Något som Saabs transportavdlening såg till med den äran!

Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

OJOJOJOJ

Har inget konstruktivt att säga egentligen, otroligt imponerande vad lite kemi kan åstadkomma

Törs man fråga vad det kostar

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

[quote=
Törs man fråga vad det kostar [/quote]

Jodå, det törs man, räkna med runt 20 tkr för en komplett kaross.
visserligen en slant, men räknar man på kostnadne för en omfattande blästring och all tid och material för att slipa, slipa, slipa och slipa , så är det ganska rimligt. Man kanske inte gör det på quick fix, eller budgetrenoveringar, men om man bestämt sig för att inte ta ngåra genvägar, så kan jag klart rekommendera detta.

Pratade just med killarna på prototypverkstaden, karossen är redan i lackboxen, här går det undan...
så man spar allt en hel del tid/pengar på underarbete inför lack också.

edit:
länk till BS-Teknikk som gjort jobbet åt oss.
där finns mer info, inkl prislistor etc.
www.bs-teknikk.no

Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006

WOW
Har sett BS-teknik's hemsida men inte "varit i kontakt" med någon som testat.
Även jag tror mer på syra än på sandblästern, men som sagt, det är ett steg upp i pris

Hur funkar det, försvinner tenn och brons också?
Ser inte ut som så på bilderna, men en bild kan ljuga, så det är bättre att fråga.

Har någonstans läst historier om att syra kan ligga kvar inuti balkar och fortsätta fräta. Detta är som sagt bara skrönor jag läst på nätet. Har ni någon annan fakta?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

rodder76 skrev:
WOW
Har sett BS-teknik's hemsida men inte "varit i kontakt" med någon som testat.
Även jag tror mer på syra än på sandblästern, men som sagt, det är ett steg upp i pris

Hur funkar det, försvinner tenn och brons också?
Ser inte ut som så på bilderna, men en bild kan ljuga, så det är bättre att fråga.

Har någonstans läst historier om att syra kan ligga kvar inuti balkar och fortsätta fräta. Detta är som sagt bara skrönor jag läst på nätet. Har ni någon annan fakta?

Tenn och koppar sitter kvar (brons vet jag inte, men gissar det)
Spackel, plast, kitt, färg och lös rost etc. försvinner däremot som sagt geschwint.

Med de mer aggresiva syrabad som tidigare ofta används för att lätta karosserna är svårigheten att få stopp på processen ett bekymmer. Många har råkat ut för att bärande balkar med tiden blivit så tunna att de knappast fyller sin funktion längre. Dessutom är det j usvårt att kontrollera prcossen, så att plåten blir lika tunn överallt, vilket kan ge oönskade effekter på vridstyvhet och deformationzonerans funktion.

Det syrabad som BS Teknikk använder ska vara betydligt mindre aggresivt mot plåten och dessutom stoppas processen av efterbehandlingen.
Men givetvis är det ändå viktigt att efterbahandla balkar och hålrum, då om inte annat den nakna plåten annars kommer att korrodera med tiden.
Helst vill man ju doppa hela bilen i grundfärg, men vi kommer att spruta rikligt med penetrerade rostskyddsvax i alla hålrum som finns på bilen. Saaben har en ganska tacksamkaross i det fallet.
trösklar, torisionslåda vid bakaxel,m tvärbalk för stolsinfästning och övre torped och fjäderfästen är de enda hålrummen på hela bilen.

Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006

Tackar för svar och utfyllande information.
Hade ingen koll på vad de använde för syra förr eller nu, men det låter synnerligen betryggande att de i dagsläget använder någon form av neutraliserande efterbehandling.
Att man måste ta hand om hålrum är klart som korvspad för oss svenskar, och 93:an har sannerligen en ljuvlig konstruktion.

Har nån gång hittat en sida till ett engelskt företag som kör "hela processen" precis som ett drömsenario. Syradoppning och grundfärg innan man hämtar upp bitarna igen. Men tycker man att det är dyrt med BS-teknikk's och bökigt att dra utomlands så vågar man nog inte ens tänka på priserna hos det engelska företaget och vilken tråkig logistik det blir för en enskild kaross.......

Hur som helst så sitter jag här och imponeras av ert arbete, och skulle ni få några delar över så är du välkommen att höra av dig. Ert bygge baseras på en kopia av min sommarbil, men tyvärr så är mina stolar, dörrsidor och kurvhandtag välanvända (läs "bitvis trasiga")

Luleå
Här sen Feb 2005

Plåtrena karosser kan man aldrig se för mycket av thumbs up

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 93 1959 Le Mans Replica Historic - Mission Completed
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
85 besök senaste veckan (43158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande