Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SMA Licensförsäkring?
1, 2   >>
4541 besök totalt
Krille F
Östergötland
Här sen Apr 2006

Trådstartare
SMA Licensförsäkring?

Några banträffar i år som kommer att kräva SMA Licensförsäkring?

Här sen Nov 2002

Re: SMA Licensförsäkring?

Krille F skrev:
Några banträffar i år som kommer att kräva SMA Licensförsäkring?

ja många......

eller rättare sagt dom flesta gatbilsklubbar har anslutit sig till SMA och fler lär det nog bli..... (eftersom det är mindre byråkrati, billigare och enklare med SMA att få träffen laglig och försäkrad)

Jag kommer gör SLC gatbilskörningarna i SMA.......
sen får övriga klubbar gärna själva skriva i här och själva berätta.......

Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004

Dålig koll, men på alla hondaklubbens träffar krävs det.

Krille F
Östergötland
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Täcker inte SMA Licensförsäkringen samma som olycksfallsförsäkringen som ingår i licensen hos bilsportförbundet?

Här sen Nov 2002

Re:

Krille F skrev:
Täcker inte SMA Licensförsäkringen samma som olycksfallsförsäkringen som ingår i licensen hos bilsportförbundet?

ja, det är samma sak (iofs har SMA lite bättre skydd än SBF men det är marginellt och sen är den klart billigare)

utan det beror mest på vilket förbund arrangören vill arrangera inom....... SMA är lite enklare och billigare och väldigt mycket mindre byråkratiskt och då erbjuder SMA samma skydd som SBF.......

och båda förbunden gör det lagligt för arrangören inom Svensk lag, angående kravet på Motortävlingsförsäkring som ALLA som arrangerar någon med motorfordon inom inhägnat område är tvungna att uppfylla.

men det går inte att få en SBF licens att täcka skador på förare inom ett SMA arrangemang, likväl som en SMA licens inte täcker förarskador på ett SBF arrangemang........ iaf inte i dagsläget.....

Skillnad i kostnader för förare med årslicens

ÅR1               Licenskostnad     Utbildningskostnad     medlemsskap i klubb     Totalkostnad år ett

SMA                  350                  0                              ej obligatoriskt             350
SBF debutant     450                 1000 - 1500:-                 100 - 500                 1.550 - 2.450:-

ÅR2

SMA                  350                  -                              -                                 350
SBF Nationell     780                   -                             100 - 500                     880 - 1380

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
ÅR1       Licenskostnad Utbildningskostnad medlemsskap i klubb Totalkostnad
SMA           350              0            ej obligatoriskt        350
SBF debutant  450         1000 - 1500:-        100 - 500       1.550 - 2.450:-

ÅR2
SMA           350              -                   -                350
SBF Nationell 780              -               100 - 500         880 - 1380
Redigerade din kod till lite mer läsbar
Sen tillkommer tävlingsmöjligheten med SBF's licenser eftersom det (ännu) inte förkommer tävlingar i racing med SMA försäkring.

Man måste inte uppgradera till Nationell år två, det går fint att köra på debutant i många år (om man inte tänker köra mästerskapsklasser eller utanför Sverige). Sen får vi se vad det blir för licensnivåer i framtiden när/om licensutredningen blir klar. Ingen förändring inom SBF har hittills (i mannaminne ) inneburit lägre kostnader iaf...

SMA-arr är en tydlig finne i r_ven på SBF iaf där många inte förstått att det inte är "svartrace" i den klassiska benämningen, bara lagliga försäkrade aktiviteter utanför RF's paraply.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Men nu måste man ha två licenser istället . Men för min del så har jag inte särskilt stort förtroende för SBF, så det är på tiden att dom får lite konkurrens..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
ÅR1       Licenskostnad Utbildningskostnad medlemsskap i klubb Totalkostnad
SMA           350              0            ej obligatoriskt        350
SBF debutant  450         1000 - 1500:-        100 - 500       1.550 - 2.450:-

ÅR2
SMA           350              -                   -                350
SBF Nationell 780              -               100 - 500         880 - 1380
Redigerade din kod till lite mer läsbar
Sen tillkommer tävlingsmöjligheten med SBF's licenser eftersom det (ännu) inte förkommer tävlingar i racing med SMA försäkring.

Man måste inte uppgradera till Nationell år två, det går fint att köra på debutant i många år (om man inte tänker köra mästerskapsklasser eller utanför Sverige). Sen får vi se vad det blir för licensnivåer i framtiden när/om licensutredningen blir klar. Ingen förändring inom SBF har hittills (i mannaminne ) inneburit lägre kostnader iaf...

SMA-arr är en tydlig finne i r_ven på SBF iaf där många inte förstått att det inte är "svartrace" i den klassiska benämningen, bara lagliga försäkrade aktiviteter utanför RF's paraply.

tack för hjälpen med "Code"....... gjorde om det ett par ggr men det vart iaf inget bra för mig.....

Jo, Speciellt nere i Södra distriktet är det några lokala "Potentater" som tydligen ser rött när det gäller SMA arrangemang medans här uppe i Sthlm har vi inga problem........

senaste jag hörde efter att ha hotat Laholm arrangemanget med både det ena och andra och inte fått något gehör för hoten är att man bussat miljö och hälsovård på banan, för att vi haft någon bil som läckt olja på banan och i depån....... Som om inte samma sak händer på SBF arrangemang

eller är det någon som sett en folkrace-tävling utan oljeläckage ??

jaja , det är tråkigt att dom "potentaterna" i södra bara ser bekymmerna med SMA istället för det positiva som lite hälsosam "konkurrens" innebär........ för helt klart så kommer SMA påverka även SBF till det bättre när dom är "tvungna" att tänka på sina "kunder"....... för redan har det ju hänt att ett motsvarande reglemente till 5-papp blivit tillåtet inom SBF.... (även fast jag personligen tycker att dom krånglade till det fullständigt i onödan)

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
tack för hjälpen med "Code"....... gjorde om det ett par ggr men det vart iaf inget bra för mig.....

jaja , det är tråkigt att dom "potentaterna" i södra bara ser bekymmerna med SMA istället för det positiva som lite hälsosam "konkurrens" innebär........ för helt klart så kommer SMA påverka även SBF till det bättre när dom är "tvungna" att tänka på sina "kunder"....... för redan har det ju hänt att ett motsvarande reglemente till 5-papp blivit tillåtet inom SBF.... (även fast jag personligen tycker att dom krånglade till det fullständigt i onödan)
Code ser helknäppt ut på vissa browsers under vissa OS iaf.

Uthållighetstävlan lär nog inte slå så stort under SBF. Det är få saker som kommit top-down som funkat.
Vad jag känner till är det inget stort klubbtryck att arrangera enligt det reglementet. Slalomreglementet är väl det enda som vuxit fram underirån på sistonde (racingrelaterat iaf) men det behandlas lite som nåt katten släpat in, inte som en frisk fläkt som kan ge sporten vitamin.

Den dagen du kör SLC under SMA så kommer det nog hända både det ena och andra (hög ålder och högt blodtryck är ingen bra kombination tillsammans med betonghäck (inte syftning på någon person utan ett fenomen (lite försomsfullt iofs)).

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Risken är väl att SBF kommer börja med diverse anklagelser och anmälningar o.s.v istället för att inse varför klubbar väljer SMA istället och då försöka förbättra sin egen organisation. Kan du inte övertala provapå kvällskörnignarna på sviestad att köra under SMA så slipper jag ta ut SBF licens

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Låt oss hoppas att inte SBF bestämmer sig för att använda den lilla klausulen i SBF-licensen om att licensen kan återkallas om man deltar i tävling utan SBF-ansluten arrangör?
(Eller har jag drömt om den formuleringen i SBF-reglementet? )

/Mangan, borde skaffa SMA-licens för att få åka med egna klubben

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus K skrev:
Låt oss hoppas att inte SBF bestämmer sig för att använda den lilla klausulen i SBF-licensen om att licensen kan återkallas om man deltar i tävling utan SBF-ansluten arrangör?

Det kommer dom inte.........

av en massa anledningar som jag inte orkar gå in på nu

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus K skrev:
Den texten är direkt tagen från RF. Som den är skriven så täcker den allt tävlande oavsett sport, gren eller lek. Pokertunering tex...

Indragen licens är ett mycket allvarligt straff från juridiska som jag tror inte utdömts på väldigt länge (om någonsin).
"Dödshot" ger tydligen bara två månaders avstängning (JK 05/07 etc) ...

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Magnus K skrev:

En anmälan till förbundsbestraffning mot en arrangör verkar vara på g iaf.

http://www.streetxtreme.se/forum/viewtopic.php?id=3337

Först skriver driftingutskottet regler* som inga bilar passar in under, och nu när en arrangör är kreativ - och följer lagar och regler - så börjar det snackas om förbundsbestraffning.

*) Inte i någon driftingklass får du modifiera stötdämpare, hjulupphängning eller styrning. Inga fräna bilar får därför åka RM.

Nä, nya utskottet har inte imponerat på någon punkt öht. Det enda dom gör är att skapa en marknad för SMA.

Älska varje varv!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus K skrev:
Den texten är direkt tagen från RF. Som den är skriven så täcker den allt tävlande oavsett sport, gren eller lek. Pokertunering tex...

Indragen licens är ett mycket allvarligt straff från juridiska som jag tror inte utdömts på väldigt länge (om någonsin).

Man kan inte avtala sej till ett monopol. Man kan inte heller neka någon tillträde till en ideell förening på monopolistiska grunder. Den dagen SBF utesluter någon så hoppas jag att det blir rättsligt prövat.

SMA är det bästa som hänt svenska bilentusiaster och svensk bilsport på länge! thumbs up
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:

Jag besökte eventet idag. Det gjorde även en som uppgav sig vara där som kontrollant från SBF.
Blir intressant att se vad som händer.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hoppas att det blir anmälan, det vore jäkligt intressant att följa. Jag hade planer på att anmäla mig själv till förbundsbestraffning för att jag tillät banbilskörning under SMA när jag var tävlingsledare för SLC...

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Dessutom har jag kört 5papp... alltså borde jag få dubbla straff
Förbundsstyrelsen skrev:

§ 68 Svar på "5 papp"- fråga
FS behandlade förfrågan från medlem som avser att delta i uthållighetstävling av typ "5-papp"
eller annan och om detta då strider mot SBF regler.
Svaret är att så länge arrangören följer det av SBF fastslagna reglementet för
uthållighetstävlingar och erhållit vederbörligt tävlingstillstånd är det ok.
Följer man inte av SBF utfärdade reglemente eller att tävlingen inte genomföres av SBF ej
utfärdat tillstånd riskerar deltagare med SBF-licens att bli anmäld till SBF- juridiska kommitté
för förbundsbestraffning.

Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

SBF är så mesiga, så det lär knappast hända något. Enskilda personer som känner sig hotade slänger sig med lite tomma hot...

En parallell är den där pinsamma streetracern som satt i tv (outsiders) och förklarade hur ballt det var att rejsa illegalt, och även visade hur fränt det var. Det hände ingenting med hennes licens...

Samma visa med de som kör illegalt och står och stoltserar i tidningsartiklar med hur mkt pengar dom vunnit i rejsen på gatan. Ingenting har hänt där heller.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus K skrev:

Först skriver driftingutskottet regler* som inga bilar passar in under, och nu när en arrangör är kreativ - och följer lagar och regler - så börjar det snackas om förbundsbestraffning.

*) Inte i någon driftingklass får du modifiera stötdämpare, hjulupphängning eller styrning. Inga fräna bilar får därför åka RM.

Nä, nya utskottet har inte imponerat på någon punkt öht. Det enda dom gör är att skapa en marknad för SMA.

Det är möjligt att en anmälan kommer.... men den kommer inte vidare precis som Daniel säger.....
Men om det är någon som vet något mera specifikt om vem det är som hotar så vill jag gärna ha information på min mail fredrik@slc.se .... jag har lite misstankar och då är det andra saker isåfall som ligger bakom.......

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Kommer en klubb att kunna teckna årsvis motortävlingsförsäkrig för träning på en bana på samma sätt som Gokart, Folkrace klubbar etc gör idag via SBF för 2000kr helåret?

Honda SC CC Elise S2
Citera
Allmänt banåkaforum
SMA Licensförsäkring?
1, 2   >>
4541 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande