Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1893 besök totalt |
Vad köpa för väghållnings-kit?
Hej! Har precis införskaffat mig en Peugeot 306 GTI. Riktigt rolig liten krabat som jag inte lyckades hålla original alltför länge ![]() Har tänkt uppgradera chassit nu med ngt vettigt kit, men jag har ingen aning om vad. Förstår mig inte på nånting alls med fjädertryck hit och rebound dit och från början var det bara en snygg sänkning jag var ute efter. Insåg dock snabbt att man kan kombinera det med roligare väghållning, så varför inte passa på? Nåväl, bilen kommer att utsättas för "inspirerad vardagskörning" men kanske också besöka någon banträff. Komfort är inget jag har intresse av, och att det kommer bli stötigt och jävligt är jag medveten om. På engelska GTi-forumet kör dom flesta med ett ställbart KONI-kit och en sänkning på 40mm, och det verkar dom tycka om. Har dock hört ett gäng svenska märkeskamrater prata gott om AVo-prylar. Priserna är ungefär lika, SDV kunde fixa fram KONI åt mig för 5900:- medans ett AVo coilover-kit skulle gå på lite drygt 6200:- från europerformance.co.uk. Har fått för mig att coilovers är lite flashigare och kanske bättre om man vill börja fippla med olika inställningar i framtiden? Vad ska/bör/behöver jag ha? Är prylarna ovanför helt kassa, eller funkar dom åt en novis som gillar att svänga? Finns det andra prisvärda kit som passar mig bättre? Kom gärna med tips då jag somsagt har noll koll! ![]() Tack på förhand! /Martin |
||||
Re: Vad köpa för väghållnings-kit?
En stor fördel med ett 'coilover' kit med ställbar höjd är att det finns en uppsjö fjädrar som passar, så vill du börja laborera med andra fjädrar är det enkelt och billigt. _________________ Roland Johansson |
||||
Nu är det dags för köp, men jag har inte hittat någon som kan hjälpa mig med vad som passar mig bäst.
Jag har hört att man "ska ha" justerbara topplagringar, och dom coilovers som levereras med det är D2 och K-sport kiten för dryga 7500;-. Har även kollat på SPAX RSX-kit, AVo-kit, KW Variant 1. Tips? Råd? Hjälp! ![]() |
||||
Här har du löjligt billiga grejer: http://www.gemotorsport.se/gmvag.htm
om dom är bra eller ej har jag inte nån aning om. Hoppas nån vet för jag funderar själv på dämpare därifrån. Hur har du tänkt göra med torsionsstavarna bak? Det är ju ingen mening att göra bilen stenhård fram om du inte följer upp bak. |
||||
Re:
GE-Motorsport skulle jag akta mig för. Var inne på såna dämpare när jag hade min 325a, men blev snabbt avrådd från folk på ClubE36.se som köpt deras kit. Fel sänkningar, läckande dämmpare etc var vardagsmat. Hur menar du med att följa upp med torsionsstavarna bak? Det ingår ju dämpare bak också i kiten jag tittat på. |
||||
Re:
GE-Motorsport skulle jag akta mig för. Var inne på såna dämpare när jag hade min 325a, men blev snabbt avrådd från folk på ClubE36.se som köpt deras kit. Fel sänkningar, läckande dämmpare etc var vardagsmat. Hur menar du med att följa upp med torsionsstavarna bak? Det ingår ju dämpare bak också i kiten jag tittat på. |
||||
Re:
ok, tack då struntar jag i GE-dämpare till min bil. Ja, dämpare bak ingår, men fjäderkonstanten blir ju inte hårdare för det. Monterar du mycket styvare framjädrar fram och inte styvar upp baken borde bilen bli knepig vid hård körning. |
||||
AVo kanske har hjälpfjäder på Coilovern bak? Vanlig lösning i Porsche och Alfakretsar.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Har dock för mig det finns nån form av extrafjäder man kan klämma dit. Sitter väl mellan bärarm och chassi på nåt vis. |
||||
okej. Nu är det fanimej dags att beställa så att jag kommer ut i sommar ordentligt. Jag har sån beslutsångest, det jag velar mellan är följande;
SPAX RSX-kit (LÄNK) Kostar 6500:- inkl. frakt från Demon Tweeks D2 Racing coilover-kit (LÄNK) Kostar 7435:- plus frakt på 360:- AVo Evo 1 Coilover-kit (LÄNK) Kostar dryga 6000:- från Demon Tweeks Det är väl typ dom 3 som jag velar lite mellan. D2-kitet är det enda som har ställbara topplagringar, men är det värt dom extra 2 tusen? Kommer jag som bara kör gata och ev. banträff ibland ha nytta av det? Jag menar 2000:- är ju typ en ny uppsättning bromsar tex. Kom igen nu, hjälp mig. Även andra förslag mottages tacksamt. mvh, Martin |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1893 besök totalt |