Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2976 besök totalt |
Audi diff
Hej alla. Jag har blivit erbjuden en bakaxel från en audi till mitt framtida bygge. Jag skulle vilja veta om den har en torsen diff i den. Art. nr på den är 017525053\F. Hoppas på ett uttömmande svar från den samlade expertisen. MVH Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
hej hej
torsen diffen sitter alltid i växellådan så har du en bakaxel klump så sitter det garanterat ingen torsen i den. under 80-talets quattro modeller satt det en annan typ av spärr i bakaxeln som man aktiverade via knapp eller vred från förarplats, men den är antingen helt öppen eller helt låst. denna lösning satt även i ett fåtal modeller i början av 90-talet tex s2 och i dessa modeller kopplades den ur automatiskt när man passerade 35km/h, den funktionen kan man ju så klart koppla bort. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||
Hej.
Enligt ägaren till bakaxeln skall den komma från en "V8" och den skall ha en torsendiff även bak enligt en hel del Audisidor på nätet. Det märkliga är att den inte spärrar när man vrider på den manuellt. Hur uppför sig en torsen diff när man vrider på den med handkraft, skall den inte låsa då ? mvh Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
Re:
En torsendiff ska spärra lika mycket/litet som en öppen diff om du vrider runt den i stort sett. Den utjämnar momentet mellan axlarna och har därför ingen 'spärrverkan'. Däremot fungerar de bra att ge fäste till båda hjulen. _________________ Roland Johansson |
||
Re: hej hej
Dennis, där har du fel. Audi V8 har Torsen diff i bakaxeln. Axeln heter AFV eller AXZ. Jag har två liggande i garaget... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Re: Audi diff
Det är ointressant vilket artikelnummer diffhuset har om du är ute efter att veta om det är från en V8 eller Audi 80. Det du behöver är märkbokstäverna som är stansade på undersidan av huset. Nu är det dock så att det där numret antyder är att det rör sig om Audi 100eller Audi 200 och dessutom både typ 44 och C4. Med andra ord - det sitter ingen Torsen i den men det går heller inte att utröna arifrån den kommer (använt mellan 1985 och 1994). Om han säger att det kommer från en V8 så menar han (med ledning av numret) att den kommer från en S4 V8 - och det är en helt annan bil än en Audi V8. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Hej Alla.
Det är en diff med torsen i, det var en AFV. Skall nu snart åka och hämta den. Tack så mycket för alla komentarer och jag är som vanligt oerhört imponerad av all kunskap som finns här. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
Rotationsriktning
Hej Alla. Diffen är nu utopererad och då kommer det en följdfråga. Kan en Torsendiff ( generation 1 ) rotera åt båda hållen? Den har nämligen kuggkransen på motsatta sidan mot vad jag vill sätta kedjedrevet. Den behöver alltså vridas ett halvt varv. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2976 besök totalt |