Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1595 besök totalt |
Fått "fel" ferodo-belägg??
Jag beställde bromsbelägg till bilen och ville då ha ferodo 2500 modellen, okay dom har vi hemma imorn sade snubben i butiken. Kalas tänker jag då men sedan när jag ska hämta dom så kommer han fram med en modell som heter ferodo premier ![]() Är det nåt liknande som standard belägg eller vad?? I butiken påstår dom att det är en "bra, stryktålig" variant.. Så vågar jag köpa dom eller gå till nån annan butik? Ska köra lite på bana, som ovan amatör dock så särskillt snabbt kommer det inte gå ![]() _________________ jens mattsson |
||
Premier fungerar bra på lätta + ej effektstinna bilar om man tar hand om bromsarna men ska du köra riktigt hårt, lätt misshandla bromsarna och köra långa stint så hade jag tagit med ett par belägg till bara för att vara på den säkra sidan.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Marcus "Mäcen" Svensson här på forumet har kört väldigt mycket Ferrodo Premier i sin Mazda MX-3 både påbana och SS, vad jag vet har han varit mycket nöjd med dem! Bilen väger väl runt 1000-1200 och har en V6 på 2,5 liter med en orginal siffra på 167 hk, bilar med liknanade mods som han är bromsade till 190hk!!
Hans tråd om bilen här på forumet |
||
Premier och DS2500 är inte samma.
Jag har kört med DS2500 fram på min civic och premier bak. DS2500 nyper bra när dem blir varma medan premier är ungefär som orginal fast lite mer stryktåliga. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Det blir nog ganska sakta tempo då jag är ovan förare men då är man säkert ganska stygg mot bromsar ändå. Bilen är en volvo s40, 1285 kg tomvikt delat på 260 hk och förhoppningsvis r-däck.
Helgen blir mest ett test inför kommande uppdateringar... mvh jensa _________________ jens mattsson |
||
Hej Jens,
Vi har testat både DS2500 och Premier beläggen på vår S40 och märker faktiskt ingen större skillnad. Möjligen är slitaget något bättre på DS2500. Men då väger vår bil ca 980 kg och vi har ganska så rejäl bromskylning (100 mm). Vi kör slut på ca 70% av beläggen på 6-timmars racing, men om man inte har någon bra bromskylning slits det betydligt fortare. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Re:
Intressant att höra! Vad har ni för storlek på skoivor osv??? mvh jensa _________________ jens mattsson |
||
Vi kör med fas 2 skivor (dvs årsmodell 01-04), har för mig att de är 284 mm (eller var det 294 mm?).
Använder Zimmermann borrade skivor (Bildelsspecilisten) och de har vi kört 3 säsonger med, men nu börjar det synas lite sprickor. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1595 besök totalt |