| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställa "KPI", spindelns vinkel mot fjäderbenet.
|
4869 besök totalt |
|
På coiloversarna jag köpt så går det att ställa vinkeln mellan fjäderben och spindel pga att det övre infästningshålet är ovalt. KPI verkar det som att det kallas om man kollar här --> https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 Syns inte riktigt på bilden att det övre hålet är ovalt men det är det.
Här är en bild som jag lånat från ett anant forum. http://www.hbgsportgymnasium.com/tob Hur vet jag vilken vinkel jag ska ha och hur mäter jag enklast? _________________ /David Johansson |
||||
|
Ja...hur långt är ett snöre...
Jag brukar förespråka mycket spindeltappslutning (över 10 grader).....och det finns andra som vill ha mindre. Mellan 5-8 grader kan nog alla acceptera. Stor vinkel kräver servostyrning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
okej så det handlar lite om hur jag vill att bilen ska bete sig? Jag kan ju säga att bilen orginal har servo men att jag har plockat bort den för att jag försöker jaga vikt. Styrväxeln är alltså "ombyggd" så att jag inte ska ha servo. Då kanske det hade varit bra att inte ha så många grader KPI om jag förstår dig rätt, helt enkelt för att det blir tungstyrt? Men vad är för och nackdelarna med olika vinklar då? Kanske ska berätta lite om bilen... Det är alltså min gt4a som går att läsa om i min biltråd. Jag kommer köra med coilovers från k-sport, R-däck (r888) och utan servo som sagt. _________________ /David Johansson |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Eftersom du har justering....så är det väl ett gyllene tillfälla att prova både lite och mer.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag känner litegrann att det hade varit skönt med så lite som möjligt att skruva på i början. Jag har nog med dämparhårdhet, camber och det. Samtidigt som jag ska bli en bättre förare i allmänhet, har inte så många timmars erfarenhet på banan. _________________ /David Johansson |
||||
|
okej men 5-8grader alltså.
Hur mäter jag in det då? Jag vet inte ifall det är jag som är seg i huvet men jag kan inte komma på hur jag ska mäta? Sen funderade jag på en sak. Enligt lite papper jag hittat så ska min bil ha runt 1 grad caster orginal och det är väl lite för lite för banåka? Har för mig jag hittade något om att det gärna fick vara närmare 8 nånting. Skulle man då inte kunna ta topplagringarna och sätta dom "fel" så att camberjusteringen förvandlas till en camber & casterjustering. Alltså att jag justerar in toppen av fjäderbenet snett in mot bilen, både in mot motorn men samtidigt lika mycket bak. om jag då justerar ~3° camber borde jag väl få lika mycket caster också + den där graden som är orginal. Kan det vara en idé? _________________ /David Johansson |
||||
|
Re: Ställa "KPI", spindelns vinkel mot fjäderben
När det gäller generella rekomendationer förespråkar jag små vinklar överhuvud taget och då blir det självklart samma rekomendation vad gäller SAI. Poängen är att det måste finnas en orsak till att man tänker lägga dit en vinkel. Vi kan uppnå bra resultat med en lösning som inkluderar mycket SAI som Håkan förespråkar, men med andra totallösningar blir det bra med mindre SAI också. Det handlar om vad man erfarehetsmässigt lärt sig i "sin egen skola". Däremot är det inte alltid så lyckat att plocka in en kraftfull vinkel i en konstruktion som inte är avsedd för det. Alla vinklar har effekter som är både positiva och negativa. SAI ger t,ex camber när man svänger, men ger även styrlyft vilket är mindre bra. Det gäller alltså att veta vad det är man vill åt och hur viktigt det är i förhållande till bieffekterna. Kan man inte gör den bedömningen så är det bättre att hålla sig "måttlig" med vinklarna. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tack för ditt svar.
Men jag har ju aldrig sagt att jag ska köra några stora vinklar heller. Jag vill egentligen bara ha nått att börja på som är någorlunda okej. Köra en heldag med bilen och lära känna den utan att känna att någon bilens hjulvinklar får bilen att styra dåligt. Sen när jag lärt känna bilen och även lära känna mig själv som förare lite gran kan jag säkert börja klura och experimentera själv. Men fram tills dess hade det varit skönt med ett rakt svar på vilka hjulvinklar jag ska köra. Men som håkan skrev "5-8 grader kan nog alla aceptera" så låter det ju som en bra början. Tror ni det blir bra om jag börjar med 5 grader och sen testar mig fram vart de lider? Caster, ska jag bry mig om det? Fick inga raka komentarer om det jag skrev i mitt förra inlägg. Camber ställer jag efter däcktemp om jag förstått det rätt. _________________ /David Johansson |
||||
|
Med tanke på de andra vinklarna som du nämt....så vetifan vad du ska börja.
och jag har inte tid attt fundera på det nu. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag är dålig på egenskaper för olika bilmodeller, så på så vis kan jag inte säga vad som passar bäst. Men du kan alltid prova med ill exempel 5-7 grader, det är ju en tämligen normal vinkel så att det skulle innebära några problem behöver du inte bekymra dig om. Till detta kan du använda 3-4 grader caster, dom hänger sas ihop, båda innebär en lutning av styraxeln, namnen anger bara olika riktningar. Ju mer SAI ju mer caster. När du kört in dig på dessa vinklar så ändrar du på dom och försöker notera skillnaderna. Ur den synvineln spelar det inte så stor roll vad för vinkel du börjar med, poängen är att lära sig vad som händer med de vinklar man väljer. Som du säger, man testar sig fram, helt rätt tänkt. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Men som jag skrev ovan, jag har egentligen inga möjligheter att ställa caster. I mina topplagringar så har jag bara inställning för camber. Men om jag snurrar topplagringarna ett tredjedels varv så det hammnar snett in mot bilen så kommer jag få caster så fort jag ställer camber. Kan det funka eller finns det någon nackdel med att göra så?
_________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Vad har man för orginlvinkel på bilen? Hur stora vinklar åt olika håll går det att sätta? om du ska ställa lagringen snett så förutsätter det att vinklarna hamnar rätt i sitt förhållande sida till sida och att du ligger någolunda rätt mellan camber o caster. Det låter ju inte riktigt troligt. Cambern måste du ställa där du körmässight kommer erfara att den måste bli. För att svänga med bilen så vrider vi på framhjulen i den riktningen vi vill köra. Om vi lutar på axeln hjulen vrids runt så kommer vridningen av hjulet inte att ske i färdriktningen. Eftersom vår betraktelse ligger i horisontalplanet men att hjulets "vridningsplan" avviker från detta, så kommer vi att se det som att hjulet vrids men samtidigt kommer att luta-cambra, samt ändra sitt höjdläge men det syns bara på cornerweight vågen. Nu är hjulet runt så vi kommer inte att uppfatta någon lutning längsledes bilen utan vi ser det bara som en camberförändring. Vad händer i körriktningen då? Jo, där ändras te-vangshjulseffekten, (som även finns sidledes men där berör scrubavsåndet). Frågan blir då hur mycket te-vangs effekt och vilken typ av cambring vi vill ha när hjulet vrids. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Jag kan inte säga att jag hänger med till 100% men jag tror jag fattar det stora.
Jag är med på det där med att caster ger känslan i ratten pga tehjulseffekten. Sen även att man får endel negativ camber när man svänger. Det där med att ställa lagringarna snett. Jag kommer ju aldrig kunna ställa castern precis som jag vill om jag vill kunna ställa camber som jag vill. Då följer ju castern isf med cambern. Om jag då ställer 3° camber så kommer jag ju också få 3° caster (+ 1 grad som fjäderbenstornet lutar från början (orginal-lutning)). Vill jag istället ställa bara 2° camber så kommer jag ju då också får 2° (+1) caster. Känns dock lite läskigt att börja med att göra nått sånt här, jag ska nog ta och bli lite varm i kläderna först innan jag börjar experimentera med vridna topplagringar tror jag! Visst är det förresten så att man alltid ställer castern med benets ovansida lutande framåt? Vad händer om man ställer benet lutande bakåt? Bara en liten fundering
_________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Den övre lagringspunkten; 'skall sitta längre bak än den nedre. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Aha, då var det som jag trodde från början alltså. Men hur då "tevagnseffekten"? Sitter inte hjulet bakom "axeln" då? _________________ /David Johansson |
||||
|
Castern, är den alltid vad den är eller förändras den vid fjädring och styrning som cambern gör?
Har ni förresten några tips på hur jag mäter upp KPI'n? Enda sättet jag kommit på är att lägga en lagom stor kloss inne vid fjäderbenet så den kommer precis ute vid anläggningsytan där hjulet sitter. Sen lägger jag något emot anläggningsytan där ute som går uppåt så att jag sedan kan gämföra lutningen. Svårt att förklara när man inte har full koll på vad saker heter. Men men... Ni kanske har nått bättre sätt? _________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Caster förändras inte vid styrning, den kan förändras med fjädring om länkarmens båda fästen sitter ickeparallelt med bilens längdaxel. Jag ser inte heller vitsen med stor KPI, i min mening ett nödvändigt ont för att få plats med spindel, eller i McP-fallet för att fjäderbenet ska gå fritt fälgen ställ den så lågt som möjligt. Givetvis som ice skrev, kan behövas för grovjustering av camber. Att caster ger självstyrning beror på följande: kontaktpunkten på däcket ligger i mitten, den castrade axelns rotationscentrum hamnar framför däckets kontaktpunkt. Dessutom ger den lutade rotationsaxeln att bilen lyfts kring kanten på däcket när du styr. _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Dubbla bud och jag har egentligen ingen aning själv
Tror jag förstod din förklaring ang caster iaf. Hm, gör castern så att det blir negativ camber på innerhjulet och positiv camber på ytterhjulet vid sväng? _________________ /David Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4869 besök totalt |