Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9485 besök totalt |
En liten men viktig detalj, som de flesta BMW ägare glömmer,
är att CRX-en är mycket snyggare och ser sportigare ut än BMW-n. Inte för att va' sån, men en 318 liknar en hattask med hjul på. En 5-åring kan rita en snyggare bil. P.S. Nu var jag väldigt objektiv. D.S. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Vad som är snyggt eller inte är ju upp till den som ska köpa bilen. Men en sak som är säker är att det finns en viss behållning med att köra sportvagn. En känsla som är lite svår att uppnå när man sittställning á la köksstol med bussvinkel på ratten.
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
denna har den rätta breddningen och de rätta priset. Vore spännande och höra vad som exakt är gjort med henne
http://www.blocket.se/vi/15836715.ht _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Mellan 0,7 på landsväg till 2 L/mil på bana.
När jag kör till o från jobbet brukar jag landa på ca 0,8 - 0,9 men jag är ganska gasglad, plus att min är trimmad och drar mer på grund av det. Komforten minns jag knappt längre hur det var i originalutförande, men säkert överkomlig. Pålitligheten är oöverträffbar. Har du nånsin sett en Honda stående längs vägen med motorstopp? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Min crx med 131 pållar kan köras på runt 0,6...
![]() Men vid hysterisk körning så sticker det iväg!! Men ball är det!! ![]() Man ska dock se upp med rost - min var ett ras i golvet... ![]() |
||||
Re:
Jag fattar inte varför alla bemvee ska ha de där hemska fälgarna?? ![]() De är ju apfula o samlar bara en massa skit som ingen normalt funtad människa orkar göra rent. |
||||
Ett inlägg från en pegga-nörd, t o m. Du fick svaret på första sidan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Utan att ha sett bilen skulle jag inte tveka för 30k. Kristians 155 måste bara vara mest pang för pengen. ![]() Club Alfa Romeo erbjuder dessutom massor med bankörning och en racingcup dessutom. Köpläge! ![]() Honda/Schmonda (sorry Benci... ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Va han sa! ![]() |
||||
Ja, Kristians 155:a lär nog vara ganska ultimat i detta fallet. Att köpa en orginalbil för 30.000 och sedan köra bana med är nog inte lika bra som att köpa en bil för 15.000 och sedan fixa lite för att köra på bana eller köpa en bil som redan är färdig för 30.000 och köra med.
Budgeten spricker ju direkt om man köper en orginalbil för 25.000-30.000 eftersom man kommer vilja ha nya belägg, R-däck, sittastillstol efter första banträffen... Sedan är väl egentligen vilken av alternativen som är kvickast ganska irrelevant i sammanhanget. För 30.000 kommer du inte bli snabbast på banan, så det är nog bättre att koncentrera sig på vilket alternativ som är det roligaste i stället. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re:
Jag håller med, varenda liten ord stämmer !! ![]() Köp Alfan! _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Hej alla gasglada!
Ber om ursäkt att jag inte svarat här på länge nu, har inte blivit skickad ett email om att den har uppdaterats ![]() Hur som helst, så här ligger det till. Jag är ingen superduper banåkare men har en del erfarenheter från tiden då jag bodde i USA. Där körde jag Porsche Club Racing med SCCA med min kompis o hans familj. Så jag la bara ut pengar för det jag körde (dvs bensin, olja, och belägg). Bilarna bestood av en Porsche 930 turbo (uppgraderad av PaowerHaus...stavning?), en 993 C4S med Cup suspension, en Boxster S, och en 911S. Inget dåligt läge, billigare än så kan man inte komma undan, hehe. ![]() Men nu när jag flyttat hem till sverige så har man inte den *sponsoren* längre, hehe. Så nu blev det att skaffa sig en banbil. Jag började med att köpa en *hottad* Saab 9-3, men sålde den iförmån av en 9-5 som skulle bli en dragbil istället. När jag inte riktigt hittade det jag ville ha till en human pris-summa, (letade Opel Speedster, Lotus Elise, och Porsche Boxster) så började trimma lite på 9-5an bara för skojskull. Det drog iväg lite. Men nu har jag slutat jobba och bestämt mig för att plugga. Då har man ju tappat en del resurser (dvs pengar, hehe). Men längtan efter att köra bana blir bara större o större för varje dag som går. Jag är inte så insatt i hur club racing fungerar men när jag snackade med en kille på STCC på Ring Knutstorp i helgen (han körde Carerra Cup) så föreslog han antingen Porsche CLub eller BMWSC. Dessa skulle man kunna köra lite *bana* utan att ha en massa trams som i STCS (sorry, men det är sant) med alla deras regler att man får i princip ha en standard bil o inte köra mer än 100km/h på rakan osv (nu tar jag i, men ni förstår). Banbilar är alltså inte välkomna där i princip. Därför la jag ut denna tråd om vad ni tyckte skulle passa bäst till den budgeten av 30papp då man som student inte har så mycket cash. Tycker detta är den mest seriösa racing hemsida och det verkar vara hur kunniga människor som helst här plus att jag har alltid fått ett trevligt bemötande här ![]() Men nu säger ni att Alfa också har en relativt bra club för bankörning? Detta kan helt plötsligt vara intressant då ![]() ![]() mvh Alex som bara vill ![]() ![]() _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
Re:
STCS annordnar ju banträffar där man ska få PROVA på att köra sin bil på bana, dom har ju familjekörning där man får ha familjen i bilen och det inte får gå fortare än 100 sen är det ju "vanlig ban" körning där man får köra hur fort som helst men måste släppa förbi folk som är snabbare och vara försiktig vid omkörningar. Sen kör dom ju konbana och stripkörning samma dag som man får prova. Det tillsammans med att det kommer MYCKET bilar gör ju att det blir lite körtid. Men det är ju prova på tillfälle för vanligt folk. Enda kravet dom har på bilarna som jag vet är att dom ska vara godkända av besiktningen och ska ha godkända däck. Det rullar en saab 99:a med bur och 600 hk på deras banträffar... Sen är det ju 4-5 banträffar per å på knutstorp, kinekulle ring och mantorp som man får åka på om man betalat medlemsavgiften på 300 kr det är billigt hur man än ser på det. Men det är ju inte banracing det handlar om Jag ville bara inflika en kommentar om STCS banträffar. : ) _________________ Karl Vestgöte |
||||
Re:
Nu vill jag inte förstöra tråden och gå för mycket offtopic, men vad kan det kosta att köpa ett rejs respektive en säsong värd av körtid i ett långloppsteam, låt oss säga i en s40 i slc? Förhoppningsvis blir svaret relevant för mopack också! _________________ MVH Björn Klang Alfa Romeo GTV - 85 |
||||
MSLS verkar ju vara ett billigare alternativ.. Men jämfört med bankörning blir det ju avsevärt dyrare.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
jag vet inte, men kommer att räkna ut det när vi kört några tävlingar i vår S40 i SLC. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Cedric har sammanfattat det mkt bra: Lättaste bilen ger lägsta driftkostnaderna och det är även troligt att den har ett mer "lättfotat" beteende än en tung bil = roligare.
Så om du inte gör det absolut smartaste och köper Kristians Alfa, som redan är färdigbyggd med delar för minst den dubbla kostnaden, välj en liten och lätt bil med mkt kunskap och delar till, då slipper du uppfinna hjulet en gång till. Stirra dig inte heller för lind på effekt, det är trevligt, men inte allt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9485 besök totalt |