Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2008-04-21 Test/träning på Sviestad
1921 besök totalt
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare

21/4, klockan 17:00-20:00, är det test/träning för tävlingsbilar (ej formel) på Sviestad. Ett perfekt tillfälle att kunna testa bilen under några timmar. Dessutom ser ju vädret ut att bli kanon!

Att tänka på:
Föraren ska ha godkänd personlig utrustning enligt SBF regler.
Föraren skall visa upp godkänd tävlingslicens.
Föraren skall visa upp godkänd vagnsbok.
Fordonet skall vara besiktigat under pågående år. Om inte så måste besiktningsman från LMS besiktiga på plats.

Pris: För medlemmar i LMS med träningskort kostar det 300 kr. För övriga 500 kr.

Övrigt: Serveringen kommer att vara öppen. Där kommer det finnas Kaffe/Te, läsk och lättare tilltugg.

Mer info, kommande datum, etc, finns på www.lms.se

Mvh
LMS Racingsektion

Rikard

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: 2008-04-21 Test/träning på Sviestad

z3cab skrev:
21/4, klockan 17:00-20:00, är det test/träning för tävlingsbilar (ej formel) på Sviestad. Ett perfekt tillfälle att kunna testa bilen under några timmar. Dessutom ser ju vädret ut att bli kanon!

Att tänka på:
Föraren ska ha godkänd personlig utrustning enligt SBF regler.
Föraren skall visa upp godkänd tävlingslicens.
Föraren skall visa upp godkänd vagnsbok.
Fordonet skall vara besiktigat under pågående år. Om inte så måste besiktningsman från LMS besiktiga på plats.

Pris: För medlemmar i LMS med träningskort kostar det 300 kr. För övriga 500 kr.

Övrigt: Serveringen kommer att vara öppen. Där kommer det finnas Kaffe/Te, läsk och lättare tilltugg.

Mer info, kommande datum, etc, finns på www.lms.se

Mvh
LMS Racingsektion

Rikard

Vi siktar som vanligt på att komma! och denna gången ska det bara bli av...
Vår nya vagnbok har inte kommit ännu, men vi har den gamla (med alla fem åren stämplade) och ett giltigt årsmärke. Behöver vi besikta om och isf. när börjar den besiktningen?
Är det ok att växla mellan olika förare om fler i teamet vill känna på bilen?

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Det är ok om du tar med gamla boken och nya märket.

Priset avser för enkelhetens skull hela ekipaget, oavsett om ni är 1 eller 100 förare (tidigare fick man betala först för bilen och sedan per förare, vilket bara var krångligt). Sen gäller självklart samma regler för alla förare, d v s alla ska ha med sin licens o s v.

Mvh

Rikard

Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Stålande väder igår för bankörning. Tyvärr var kvällen inte så välbesökt, bara 4 bilar på plats. Det är sällan/aldrig mycket bilar dessa kvällar så för er som vill ha mycket körtid för att testa så är dessa kvällar verkligen att rekommendera.
Mvh
Rikard

Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Får tacka så mycket för att ni ställde upp - det var kul att få testa nya bilen. Som du säger en toppenmöjlighet att testa med mycket ostörd körtid thumbs up

Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:

Det enda som blev av var delar av min fot och Björns ena arm...
Vi får hoppas att vi frisknat till när det är dags nästa gång.

Synd att det är så dålig uppslutning, det gör ju att tillfällena inte lär öka

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Kristian Larsson skrev:
Kristian Larsson skrev:

Det enda som blev av var delar av min fot och Björns ena arm...
Vi får hoppas att vi frisknat till när det är dags nästa gång.

Synd att det är så dålig uppslutning, det gör ju att tillfällena inte lär öka

Anledningen till detta kan jag tänka mig är att det är just endast för tävlingsbilar. Jag förstår att ni tävlingsförare inte vill köra tillsammans med nybörjare men skulle man inte kunna köra någon form av gemensam träning? Kanske tex. endast förare som har gått licenskurs eller något liknande. Intresset för banåka verkar ju genrellt sett vara mycket stort, men en minoritet av de som är och kör på de "öppna" träningarna har ju vagnbok. Jag har iofs för mig att man inte får "blanda" enligt SBF reglementet. Men skulle man då inte kunna köra 20min pass racebilar 20min pass gatbilar osv, ungefär som åkpassen på licenskursen?

Att få ekonomi i verksamheten är ju trotts allt vad det handlar om för att få åktid, så då kan det krävas lite nya grepp ibland.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Dignell skrev:
Men skulle man då inte kunna köra 20min pass racebilar 20min pass gatbilar osv, ungefär som åkpassen på licenskursen?

Idén är god men ofta vill kanske ex. långloppsteamen köra längre stintar för att funktionstesta bilen inför kommande tävlingar så 20 minuter är inte så lång tid då.

Mvh
Magnus

z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Magnus K skrev:
Dignell skrev:
Men skulle man då inte kunna köra 20min pass racebilar 20min pass gatbilar osv, ungefär som åkpassen på licenskursen?

Idén är god men ofta vill kanske ex. långloppsteamen köra längre stintar för att funktionstesta bilen inför kommande tävlingar så 20 minuter är inte så lång tid då.

Mvh
Magnus

Precis så tänker vi också, d v s att 20 minuter är för kort tid för många med vagnboksbilar. Dessutom har vi ett ganska stort upptagningsområde och en del åker långt för att vara med, då vill man ju kunna erbjuda så mycket körning som möjligt.

Vi har ju 10 tillfällen för vanliga gatbilar, så det känns inte som om det finns något behov för mer till till sådan körning heller.

Men vi får väl klura vidare på om vi ska ändra på något och i så fall hur. Fler synpunkter är välkomna.

Mvh

Rikard

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

z3cab skrev:
Magnus K skrev:
Dignell skrev:

Mvh
Magnus

Precis så tänker vi också, d v s att 20 minuter är för kort tid för många med vagnboksbilar. Dessutom har vi ett ganska stort upptagningsområde och en del åker långt för att vara med, då vill man ju kunna erbjuda så mycket körning som möjligt.

Vi har ju 10 tillfällen för vanliga gatbilar, så det känns inte som om det finns något behov för mer till till sådan körning heller.

Men vi får väl klura vidare på om vi ska ändra på något och i så fall hur. Fler synpunkter är välkomna.

Mvh

Rikard

Det låter bra, men att blanda bilar med vagnbok är alltså som jag förstått det uteslutet även om de är gat reggade?

Personligen tycker jag att det är toppen att det finns tio tillfällen att köra på men jag hade gärna kört oftare. Sen hade det ju säkert gynnat er verksamhet om det funnits fler heldagar (helger) med körning. Personligen hade jag gladeligen betalat iaf 5-600kr för en heldag. Det är ju ganska skönt att kunna åka ut till banan och kunna ta det lugnt. Gällande upptagningsområdet tror jag faktiskt att det är precis lika stort som för vagnboks åkarna många åker ju från Stockholm enkomt för att köra till och med på måndagarna. Skillnaden är väl att ni tjänar mer på oss som inte har vagnbok?!

Personligen tycker jag att en heldag med 30min/30min vagnbok/gatbilar skulle vara det optimala, då hinner man köra mycket samtidigt som man kan ta det lugnt i mellan körningarna och slipper känna sig stressad för att få valuta för pengarna. Gott om tid för bilen att svalna, fika lite och lära känna folk. Jag tror faktiskt att det skulle vara mycket uppskattat inte minst för det sociala. Min erfarenhet från angränsande verksamhet är att det många gånger är minst lika mycket det sociala som får folk att bli stammisar. Sådant tänkande ger i långa loppet mer klirr i kassan.

Hur ofta kör långlopps killarna pass på mer än 30min??

z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Att blanda vanliga gatbilar och icke-gatreggade tävlingsbilar är inget alternativ.

Sviestad är i stort sett alltid fullbokat och därför är det svårt för oss att få heldagar på helger, men vi är glada för alla vi kan få. Det brukar vara roliga och välbesökta dagar. Dessa dagar kör vi i regel bara för gatbilar eftersom intresset brukar vara så stort så att det räcker med enbart gatbilar för att fylla banan hela dagen.

Måndagkvällarna för gatbilar brukar också vara välbesökta även om vi för det mesta skulle kunna ta emot fler bilar.

"Problemet" vi har är att det testtillfällena för tävlingsbilar inte är så välbesökta. Därför har vi bara planerat in fyra testtillfällen i år. Det är inte ofta som tävlingsbilarna kör mer än 30 minuter, däremot är det oftast flera personer som ska hinna med att köra. Därför känns det inte som något alternativ att dela upp dessa få tillfällen.

Sen vad vi tjänar pengar på kan man ja alltid diskutera, självklart får vi in mer pengar när det kommer mycket bilar och kör, oavsett om det är gatbilar eller tävlingsbilar. Men det är knappast för att tjäna pengar vi ordnar dessa dagar, i så fall hade vi lagt ner testtillfällena för länge sen och antagligen dragit ner på antalet gatbilskörningar också, krävt föranmälan och eventuellt höjt priserna. LMS Racingsektion är arrangör och avgifterna går till klubben som är en ideell förening, vi funktionärer ställer upp för att vi har ett intresse av motorsport och då är det ju roligare och mer motiverande om det kommer femton bilar istället för fyra en kväll.

Kanske finns det andra ställen man behöver synas på för att ragga folk? Det är sällan några rallyåkare med och kör, borde inte de vara intresserade av lite asfalt också t ex?

Mvh

Rikard

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

z3cab skrev:

Sviestad är i stort sett alltid fullbokat och därför är det svårt för oss att få heldagar på helger, men vi är glada för alla vi kan få. Det brukar vara roliga och välbesökta dagar. Dessa dagar kör vi i regel bara för gatbilar eftersom intresset brukar vara så stort så att det räcker med enbart gatbilar för att fylla banan hela dagen.

Jag trodde att problematiken att få tider på helger berodde på att tiderna går till "bättre lönande verksamhet" tex formula förarutbildningar, licenskurser etc. Det är väl knappast så att det är tävling på banan lördag & söndag varje helg med barmark hela året utom två söndagar. Det måste ju ske någon typ av "trade of" någonstans?!

z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
z3cab skrev:

Jag trodde att problematiken att få tider på helger berodde på att tiderna går till "bättre lönande verksamhet" tex formula förarutbildningar etc. Det är väl knappast så att det är tävling på banan lördag & söndag varje helg med barmark hela året utom två söndagar. Det måste ju ske någon typ av "trade of" någonstans?!

Självklart är ekonomin viktig, verksamheten måste ju gå runt, men jag tror ändå att du är lite fel ute om jag ska vara ärlig.

Sviestad är en ganska stor anläggning och det är ju inte bara racingsektionen som tar banan i anspråk. Du har roadracing, gocart, rally, supermoto, folkrace m m, som antingen använder banan att köra träningar och tävlingar på eller använder den som parkering o s v i samband med tävlingar och andra aktiviteter.

När man tittar på bokningarna inför en säsong brukar mästerskapstävlingar vara prioriterade, sen ser man även till vilka som hyrt banan tidigare år, t ex MSLS som anordnar långloppen, o s v. Nu har vi fått några helgdagar de senaste åren så vi har pinkat in ett litet revir vilket vi är tacksamma för.

Vet inte, men det känns som om vi halkat in lite på ett OT-spår i den här "inför-tråden"...

Mvh

Rikard

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

z3cab skrev:

Vet inte, men det känns som om vi halkat in lite på ett OT-spår i den här "inför-tråden"...

okej men då lägger vi ner det, nu vet jag hur ni ser på det...

marcus r33
Linköping
Här sen Sep 2005

Det skulle finnas en massa garage på sviestad som tävlingsteam kan hyra och förvara bilen.
Kan tänka mig att fler skulle komma om dom redan hade bilen där ute.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

marcus r33 skrev:
Det skulle finnas en massa garage på sviestad som tävlingsteam kan hyra och förvara bilen.
Kan tänka mig att fler skulle komma om dom redan hade bilen där ute.

Det var faktiskt inte den sämsta ideen...iaf inte för de lokala teamen.
Riktiga mekgarage i rimlig storlek för en bil, med gemensam kompressor osv osv.

Undra vad det skulle behöva kosta för att bära sig?

marcus r33
Linköping
Här sen Sep 2005

Det var Rickard som spåna med iden. Plats finns det ju!

Kanske skulle bli för dyrt tyvärr.

Citera
Inför träffar
1921 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande