Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5849 besök totalt |
Är Nürburgring en racerbana när det är turistkörning? Isåfall skedde bandebuten en skållhet söndag i juli -99.
Bilen var en Opel omega 2,6 -91. Modifieringarna inskränkte sig till bonnasänkning och 17" hjul. 22 år var jag då, och höll på att skita ner mig ett flertal gånger under mina tolv varv. Men jag var grymt kaxig över min dekal! Debut på svensk racerbana blev det på hösten samma år, eventet En dag på racerbanan med Bilsport på Kinnekulle. Samma bil, samma förare. Blev en fin liten tradition ett par år, från 2001 satt det lite mer motor i bilen också. 3 liters sexa funkade fint på Kullen, man körde hela varvet på trean utom 10 sek på rakan där fyran åkte i! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag har varit med som mek, sedan -78
Den första egna bilen, finns det inga tillgängliga bilder på. Men den andra. Året är -88 ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det är lite skoj med gamla resultatlistor ![]() |
||||
Re:
Jag körde alla tävlingar, varav några brutna, utom Anderstorp...för då hade jag inget körkort. Men Charlie Bäckstrand körde bilen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det är snart 20 år sen... Och med mer än dubbelt så många tävlande i klasserna... |
||||
Re:
RoadSport var värre än VM...under några år då _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det var väl ungefär samtigit som en annan körde leksaksbilar nerför mor och fars trapp, för att se om de höll ![]() ![]() |
||||
Re:
[OT] Det var det värsta.. Jag bytte in den bilen mot en BMW 2500A -73 antagligen hos samma bilskojare i Malmö ![]() ![]() Min flickvän kom med an anmärkning som jag tror stämmer. Jag tog banracinglicens 2002 med min dåvarande Golf GTi -83 och om jag inte har fel så räknades de simulerade tävlingarna i praktikdelen som riktig tävlingsmerit (om man ville uppklassa licensen). _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Rallydebut skedde 1976 i en Saab 96 Sport årsmodell 1965
Racingdebut samma år (förarkurstävling) i en Alfasud Berlina årsmodell 1974. Formelbilsdebut 1980 i en Tiga Formel ford 1600 från 1977. Saknar tyvärr bilder på bilarna, då hela bildakrivet fick fötter mitten 80-tal... > ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Kul tråd
![]() Bandebuten gjorde jag 2007 på rudskogen, 22år gammal med min kadett gsi! Satt enbart sänksats på så det krängde och knakade överallt, däck och bromsar överhettade efter några varv men fanken så kul jag hade ![]() ![]() Första "riktiga" banbilen är min nuvarande 325 e30 som ni kan läsa om i projektdelen, den ska förhoppningsvis gå lite bättre runt banan ![]() Mvh |
||||
Första bankörningen skedde i min då nästan nya BMW 520i Touring -02. Den hade gått knappt 1000mil vid tillfället och kördes med bravur (inga avåkningar iaf...) runt Gelleråsen våren 2003. Vid samma tillfälle fick vi också köra Bohlin racings preppade Chrysler Neon i tävlingar mot varandra. Jag lyckades komma 2:a i min första tävling i Neonerna.
![]() ![]() När dagen var över fick vi veta att det enda som saknades för att kunna få racelicens efter detta var att gå teorikursen. Det lät ju ballt att ha racelicens så tankarna runt det gnagde ett tag. Fick dock inte ut tummen förrän i februari året därpå (2004 alltså) och gick teorin på Gelleråsen också. Jahapp tänkte jag... nu har jag ju racelicens, vad ska jag med den till... började kolla runt lite på nätet efter någon form av racing att kunna köra och fastnade för långlopp. Mailade några team för att höra om det fanns plats för en nybörjarförar och fick kontakt med Thomas på Blommenhof i Nyköping. "Kul att det är fler som vill köra" var hans svar och 4 mil hemifrån mig fanns ju Thomas så det var ju perfekt! Våren 2004 gjorde jag således racedebut i Blommenhofs Volvo S40 och nu är jag inne på 5:e säsongen i teamet (som numera kör BMW M3 e30), vi kör fortfarande i MSLS och tycker fortfarande det är minst lika kul! ![]() Min hitintills enda egna "racebil" är min 924 Turbo som jag införskaffade hösten 2005 då köpte den av Goran. Jag tyckte att det blev lite för lite träning att bara köra 6 långlopp per år (1-2 timmar körning per gång), därav att jag började kika på att ha en bananpassad bil att träna lite mer med. Det köpet ångrar jag inte! Har haft och har väldigt kul med min gamla Porsche! ![]() |
||||
Min första bil inköptes 2001 och är en Miata 1,8 från -94. Var en mycket rolig bil, hann med två slalom på de tre veckor jag ägde den.......råkade parkera i sidan på en lastbil så den hamnade på skroten.
![]() ![]() ![]() |
||||
Första bilbygget började vid 13års ålder på en egen folkracebil en audi 80..
Första debuten i folkrace så var jag 14år och 3månader! Sedan har det "rullat på" första bankörningen var nog runt 16års ålder i en saab99 (långlopp) sedan blev det golf mk1gti på "klubbträffar" en del volvosar och annat har förekommit också men nu är det en Golf mk1 som gäller som "banbil" igen (gammal fyndbörssen bil) annars rastas ju skodan i bland! Mycket svammel blev det visst! ![]() _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5849 besök totalt |