Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (5098 totalt) |
Något som inte har tagis upp i denhär tråden(tror jag) är en sån enkel sak som vikten på hjälmen. Efter som hjälm är obligatoriskt på i princip alla banträffar tycker jag borde det vara en sak att tänka på. Som sagt alla vill kanske inte skaffa/åka med full racemundering, då borde man kunna lägga ut nån krona på en vettigare hjälm allafall.
om man förutsätter att man inte gör en praktkrach utan att det blir en "vanligare" avåkning som i viket fall som helst brukar kunna sluta med ett hastigt stopp, men man kan kliva ur bilen själv. Det som många inte tänker på är hur mycket större påfrestningen blir av hjälm som väger 2kg i stället för 1kg vid ett sånt tillfälle. |
||
Beror ju på vilken licens man har. Internationell licens får man ha tyngre. Kanske t.o.m. måste eftersom den lätta Peltor-hjälmen bara är godkänd i Sverige, då den väl anses skydda för dåligt? Dessutom får man ha tyngre om man har inbyggd kom-utrustning. Får man starkare nacke då? Få hjälmar väger 2 kg, så skillnaden är snarare kanske ett halvt kg, om man har den lätta Peltor-hjälmen eller en vanlig MC-hjälm, modell integral. Så kanske lite drygt 10% mer i totalvikt att ta upp för nacken. Har man otur kan det nog ha betydelse. Å andra sidan kan det nog ha betydelse om hjälmen skyddar för dåłigt också... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Nu tänkte jag mest på dom som åker i äldre integralhjälmar(det är rätt många har jag sett)och dom är inte direkt lätta. Jag kan hålla med om att det var en överdrift med 2kg, det var bara principen jag var ute efter.
Har tävlat motocross i 8år och där märker man vikten på hjälmen väldigt bra. Efter som hoppar och slår mest hela så kan man lätt få uppfattningen om hur vikten påverkar vid en incedent. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (5098 totalt) |