Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-04-26 SLC Gatbilar
<<   1, 2
6640 besök totalt
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

jbergin skrev:
Patrik Rydh skrev:
Supramannen skrev:
micke r1 skrev:
Supramannen skrev:
höfläkt skrev:
Supramannen skrev:
hade inte 997 turbon åkt av så hade jag lätt haft en 26a, och 25an finns i bilen utan problem

Så bra att det går bra. Då kan vi alltså förvänta oss 1,25 tider under säsongen MED Slc:s transpondersystem.

Ja det hoppas jag, men jag kör drif box det duger för mig

och R däck..

Men.....varför inte använda slc:s transpondrar

Varför ska jag, jag gillar att kunna läsa ur spårval, kurvhastigher osv men visst kan jag ha en sån med om det gör nån lyckligare

Det kan väl vara kul att kunna backa upp tiderna man skriver på internet med lite officiella mätningar?

Mer officiellt än en publicerad DriftBox-logg här blir det väl inte...?

Men den har inte setts till här

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

[quote="Fredrik - SLC"][quote="jbergin"]
Fredrik - SLC skrev:
betyder det att varvtiderna är exakta inom en felmarginal på 3m i 95% av fallen ??

3m borde väl vara några tiondelar i farterna som man passerar mållinjen (utan att räkna på det, dvs grov gissning).... ungefär som handklockning med en hygglig tidtagarur..... Om man bara diskuterar varvtidtagning......
Boxen använder inte bara GPS utan även sina acclerometrar för att hålla reda på vart den är och är påväg. Sen plockar den 10 GPSpunkter per sekund så det finns ju läge för lite smart aproximering.
Att tusendelen är exakt samma som AMB's system tvivlar jag på, men hundradelen borde inte vara väldigt olika.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

FredrikÅ skrev:
obizzz skrev:
jbergin skrev:
Precis, men mer officiellt blir det väl knappast...

Jag skulle nog se tiderna från SLC:s tidtagningssystem som mer officiellt men det är egentligen skitsamma, tror en driftbox har tillräckligt bra tidtagning och så får man loggningen på köpet som sagt.

Systemfrågan liknar mest hårklyverier, båda varianterna duger gott för amatörer.

Ingen kritik till någon här i tråden, bara helt generellt, så kan jag väl tycka att man gärna får backa upp
sina tidsangivelser med en driftboxfil eller en laptimernotering. Annars blir det lätt ganska mycket
"fiskehistorier" över diskussionerna.

"Min kompis tog lite tider med mobilen" etc..

Driftboxfilen visar ju dessutom var man fegar - och var man gör något bra, så ur diskussionssynpunkt så
är den ju rätt spännande. thumbs up

absolut.....

(personligen är jag bara intresserad av tekniken hur bra den är..... Och baktanken är om man kan använda officiellt på något sätt ? )

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

[quote="Niklas Falk"][quote="Fredrik - SLC"]
jbergin skrev:
Fredrik - SLC skrev:
betyder det att varvtiderna är exakta inom en felmarginal på 3m i 95% av fallen ??

3m borde väl vara några tiondelar i farterna som man passerar mållinjen (utan att räkna på det, dvs grov gissning).... ungefär som handklockning med en hygglig tidtagarur..... Om man bara diskuterar varvtidtagning......
Boxen använder inte bara GPS utan även sina acclerometrar för att hålla reda på vart den är och är påväg. Sen plockar den 10 GPSpunkter per sekund så det finns ju läge för lite smart aproximering.
Att tusendelen är exakt samma som AMB's system tvivlar jag på, men hundradelen borde inte vara väldigt olika.

förmodligen är det så.....

iofs som kuriosa så har jag testat en hel del, speciellt när vi körde med gamla AMB9200 system (som var lite mera ostabilt på transpondersignalen) att även manuell trycka en transponderbil med datorn och diffen mellan mina manuelltryckningar och transpondervarvtiden låg som mest (efter lite träning förståss) på 3hundradelar, så även manuell tidtagning går att få riktigt bra om man tränar på det.

Supramannen

Här sen Feb 2003

HUr kan jag lägga in min fil här..?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:
Kolla hur de gjort här https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=67
Eller fuska rejält och döp om filen till en bild (om den är liten nog)...

abd

Här sen Feb 2003

Re:

Fredrik - SLC skrev:
jbergin skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Jo, lite faktiskt...... då transponder eller fotocells-tidtagning har högre upplösning och är mer exakta än driftboxen..... tror jag iaf ganska säkert, ska jag väl tillägga.....

vad är specifik noggrannhet för driftboxen som tillverkaren garanterar ?
Har ni jämfört varvtiderna med i praktiska prov med fotocell eller transponder?

(för att tillägga jag absolut inget emot driftbox utan tycker det är skitkul instrument med men är bara intresserad tekniskt av specarna på den)

Precis, men mer officiellt blir det väl knappast... Dvs en fil för nedladdning och nagelfaring på din egen dator. Ja, vi har jämfört med transpondrar under race och ligger på samma tider som officiella varvtider. Dock är det svårt att logga körningen med en transponder. Mao...en DriftBox ersätter aldrig en transponder utan den tillför bara saker. Vi har både transponder och DriftBox i racerbilen. Exakta specar finns på sidan nedan och på http://www.racelogic.co.uk/helpconsole2007/VBOX_FAQ/ . thumbs up

Hittade det här....

Positional Accuracy
The standard positional accuracy of VBOX's is 3M 95% CEP for Longitude and Latitude.

The height accuracy is 6M 95% CEP.

CEP = circle error probable.

95% CEP means 95% of the time the position readings will within a circle of diameter 3M of the true position.

This error is due to the changing state of the ionosphere, constantly changing the time taken for the satellite signals to reach the earth, see GPS Errors

P.s jo jag vet att allt det andra är driftboxen bra på som inte man får något info av tidtagningen på.... så fortfarande absolut ingen kritik utan bara intresserad....

Har inte tänkt ge mig in på att räkna ut nåt men att åka 3 meter i farterna man passerar mållinjen kan knappast ta mer än enstaka hundradelar?

Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:

Tror dom mailat in den

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

abd skrev:
Har inte tänkt ge mig in på att räkna ut nåt men att åka 3 meter i farterna man passerar mållinjen kan knappast ta mer än enstaka hundradelar?
50m/s=180 km/h => 6 hundradelar på 3 meter. Men så stor onoggrannhet är det inte.
Jag kvalade 5 tusendelar före en klasskollega vid ett tillfälle (transpondertid naturligtvis) så visst spelar det roll...

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Jag har lagt in en logg på min bilsida, kommer inte ihåg hur jag gjorde men om jag klarade det så kan det iallafall inte vara så svårt.

www.modsport.se
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:
Grymt bra som alltid

Några små saker bara, denna gång tycker jag det blev för lite åka och för dyrt bara innan har det känts som mer åka och billigare, ingen bra combo

Men det kanska bara va en känsla

Lite mycket folk tycker jag men det minska på dom 2 sista passen så man kunde ligga på lite, min bästa tid blev 1,27,4 med alla nya grejer men jag putsade typ 2 sek varje pass då jag justerade och fick till allt mer och mer, hade inte 997 turbon åkt av så hade jag lätt haft en 26a, och 25an finns i bilen utan problem

Härlig tid Rickard
964 cup kör ju 1.26 på r-däck så 1.25 borde helt klart vara en möjlighet.
Spännande att höra på vilket sätt bilen kändes annorlunda mot förra året, men jag ställer frågan på din tråd.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:

Tror dom mailat in den

Tjena, maila den till mig så lägger jag upp den så snart jag hinner!

johan.bergin@gmail.com

Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

[quote="Fredrik - SLC"][quote="Niklas Falk"]
Fredrik - SLC skrev:
jbergin skrev:
Fredrik - SLC skrev:

förmodligen är det så.....

iofs som kuriosa så har jag testat en hel del, speciellt när vi körde med gamla AMB9200 system (som var lite mera ostabilt på transpondersignalen) att även manuell trycka en transponderbil med datorn och diffen mellan mina manuelltryckningar och transpondervarvtiden låg som mest (efter lite träning förståss) på 3hundradelar, så även manuell tidtagning går att få riktigt bra om man tränar på det.

Precis, på tusendelen tror jag inte att den är men väl på hundradelen. Exakt hur det fungerar har dem väl (Racelogic dvs) erhållit ngt tjusigt pris för av självaste drottningen i UK. Men här är ett svar från Racelogic som ligger i Driftboxdelen av Rejsa. Och jag beklagar redan nu OT

"What the 3m 95% means is this:

The standard positional accuracy of DriftBox/PerformanceBox is is 3M 95% CEP for Longitude and Latitude.

The height accuracy is 6M 95% CEP.

CEP = circle error probable.

95% CEP means 95% of the time the position readings will within a circle of diameter 3M of the true position.

This error is due to the changing state of the ionosphere, constantly changing the time taken for the satellite signals to reach the earth.
GPS position has limitations in accuracy. If we were to use GPS position to measure distance, then we could only achieve distance accuracies of a few metres rather than centimetres. For this reason we use the velocity (derived from Doppler measurements) to measure distance instead. This eliminates the majority of the normal errors associated with GPS accuracy, and allows us to measure distance to within a few centimetres.
A lot of these kinds of questions can be answered by directing your customers here: http://www.racelogic.co.uk/helpconsole2007/VBOX_FAQ/default.aspx
DriftBox is a unit that we designed and manufacture ourselves - we are the market leaders in non-contact GPS datalogging. Everything is designed in house."

Slutligen kan jag bara bekräfta att man kan träna upp sin talang på att manuellt klocka bilar efter tiotusentals "pekfingervarv" på raceskolan. Precis som Fredrik skriver går det att hålla sig inom ett par hundradelars marginal.

Glad valborg!

Här sen Feb 2003

Re:

jbergin skrev:
Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:

Tror dom mailat in den

Tjena, maila den till mig så lägger jag upp den så snart jag hinner!

johan.bergin@gmail.com

Har mailat dig nu

Supramannen

Här sen Feb 2003

Nu ligger filen för dom som vill se i drifbox delen

Eftersnack
2008-04-26 SLC Gatbilar
<<   1, 2
6640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande