Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4518 besök totalt |
Varför 318is???
Nu måste ni förklara för mig vad det är som är speciellt med en 318is?? ![]() ![]() Måste ju finnas en anledning att man kör med en bil med så liten motor på bana.. vikt? varvillig? Upplys mig! ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Re: Varför 318is???
Samma Chassi som M3!! ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Re: Varför 318is???
Nja, nog för att den har ett bra chassi, men någon M3 är det inte. Den har M-technic-chassi standardmonterat. Motorn är mycket trevlig, och den har bättre balans än 320/325i. Dessutom är den billigare i drift än de sexcylindriga varianterna. Jag saknar fortfarande min is-maskin... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Re: Varför 318is???
Chassits bärdelar och upphänging ska vara samma enligt en källa jag talat med... sen om det är et snäpp värre fjädrar och dämpare till M3 är ju en annan sak! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Re: Varför 318is???
Visst, båda bygger ju på E30-karossen så... Men sen vet jag inte om det är så mycket som stämmer... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Jag tror att förklaringen är som följer: BMW ville in i segmentet där Golf GTI, Opel GSI, Peugeot 205 GTI m.fl. fanns. 316 var för slö, 320 för dyr...Tadaaa! 318 iS. Så speciell var den inte vad jag minns.
Däremot var den säkert mer raffinerad jämfört med sina klasskamrater. Och enda bakhjulsdrivna alternativet (Alfa 75 & 90 spelade i en annan prisdivision). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
318is-motorn är den enda i BMWs sortiment utanför M-modellerna som har en vridmomentskurva med lite spets. Bilarna har dessutom bra balans och är väldigt trevliga att köra aktivt.
Folk som inte begriper att väghållning är viktigare än effekt stirrar sig ofta blinda på effektsiffror. De flesta vanliga BMW-maskiner är alldeles för symaskinslika i karaktären för att jag ska gilla dem. 318is fanns även i E36-karossen, men där började motorn kännas lite väl klen. Bilen hade dock samma bromsar som 325i och därför räckte de till bra tillsammans med effekten. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
En av delägarne i motornord sa iaf till mig att 318iS har samma Chassi detaljer osv som M3 E30 och att man kunde kasta in en M3 spis i den och inte behöva byta nått då det är samma skit.. Och de jobbar ju bara med BMW nästan!
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
En 318iS har inte mer gemensamma chassikomponenter med M3 än vad någon annan E30 har... M-chassi men inte M3-chassi
![]() Dock ska man inte ta äran av en E30 318iS för det. Mycket kul för lite pengar ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Re: Varför 318is???
Det är väl snarare så att den har samma chassie som 325M. Det som skiljer mot M3:orna sitter enbart på M3 (stötdämpare, fjädrar, bärarmar bak och bromsar) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Som sagt förut här...
Jag hade M3E30 samtidigt som min bror hade 318is De är inte i närheten av varandra. ![]() Men det är faktiskt en otroligt körglad liten filur! Men nån M3 är det absolut inte! Inte ens Light. ![]() ![]() Låter gött när man varvar! ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
Det där tror jag stämmer till fullo. På bmwpower finns det en tråd om 318is som är på 65(!) sidor. http://www.bmwpower.nu/forum/topic.a Det är den längsta tråden på forumet, tvåan är futtiga 28 sidor lång. (Den heter föv "Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?" ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Din var ju inte orginal ![]() ![]() ![]() Som det har sagt tidigare, mycket rolig bil för lite pengar. Mycket rolig motorkäraktär, väldigt varvillig. |
||||||||
Re: Varför 318is???
Nja, M3 E30 har alubärarmar och lite andra prylar som är specifikt för E30 M3, man kan inte säga E30 318is 16v = E30 M3. _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Re: Varför 318is???
Från '90 hade de alubärarmar, de tidigare har samma som alla E30. Det är ingen skillnad i geometrin, bara materialet som skiljer (och en annan bussning). Sen är där en del grejor som skiljer som fjäderben, bromsar osv - men inga enorma skillnader. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
Alla svensksålda ex av 318is 90-91 ska vara utrustade med M-chassit.
Vilket i princip innebär 51mm fjäderben istället för... öh... 42 eller vad det är på alla andra? Sen får man juh sportratten och sportknoppen då (som alltså ingår i M-paketet), har man riktigt med tur så får man den stora Mtechnic vingen (som min bil är utrustad med ![]() Så är väll det den enda 3seriare som fortfarande gick att få utan fuskstyrning så sent som 1990 (servo alltså). Jag kan inte annat hålla med om att det är en väldigt bra bil om man vill bli lite lätt fanatisk, däremot så är den inte så värst billig i drift (iaf inte om man jämför med min gamla Swift R.I.P), men rolig är den garanterat. Speciellt med ruggiga R-däck (regumeringar alltså). |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4518 besök totalt |