Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2470 besök totalt |
Har också sett detta.
Der är ett par som har det men inte alla. Det många tror är ju att HANS kragar är i vägen Men så är ju inte fallet. Jag skulle tro att det är därför som dom inte har det. Jag köpte HANS i år efter att ha sett en polare göra 5 varv på sidan och 1 över fronten på gälleråsen. Man kan enkelt säga att han tokskrotade. Han klarade sig ganska bra. Men hade han haft HANS hade han nog klarat sig bättre. Han går till en kotknackare en gång i månaden. Alternativet hade kunna vart soppa i sugrör resten av livet. Med tanke på hur trist soppa i sugrör låter(speciellet köttsoppa som fastnar i röret) så är inte 15.000 pix så farligt. Efter att ha testat i Lördags (rally) så funkar det hur fint som helst med HANS. Faktum är att stolens öronlappar(Sparco Pro ADV) är ivägen mera. ![]() ![]() _________________ Daniel Bernås |
||
Detdär låter skumt då det tidigare, mig veterligen, varit obligatoriskt.
![]() I tex STCC är det obligatoriskt, som ren info. |
||
Dessa kan vara ett alternativ som är bra mycket billigare än 15k. http://www.leatt-brace.com/
Säljs av Jofrab i Sverige. |
||
Ehem... Med risk för att tuta i egen trumpet (ber om ursäkt isf) kan jag inte annat än hålla med Hr. Larsson. www.stand21.se är adressen. För mindre än 15 kpix får du en hjälm på köpet...
![]() ![]() |
||
Re:
hm johomen.... billigare kanske... men med hjälm, HANS och interkom så drar det iväg ![]() Men är det krav på HANS i WRC??? Att STCC kör med det är ju klart...det är ju Rejsing... Finns ju varken träd, stenar eller djupa diken, sjöar eller elgar som man kan åka in i. ![]() _________________ Daniel Bernås |
||
Apropå HANS igen (möjligen lika malplace som alltid?
![]() Ett alternativ till bilsport kan vara att fundera på MC-sport för den som står i tvivel... Inga farliga bälten som rycker sönder din nacke, ingen farlig ratt som krossar ditt ansikte och ingen farlig kaross eller skyddsbur som du kan slå huvudet i. *EDIT: Självklart är det bra med ökad säkerhet, mina smågriniga inlägg om HANS grundar sig i att jag bekymrar mig över diskussioner att göra detta obligatoriskt, tror inte det är helt främmande för SBF. Vi har en tendens att vaddera verkligheten ibland.* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Re:
om inget ändrats nyligen så ja, det infördes väl ungefär samtidigt som i F1? orkar inte sitta och bläddra i pdf:er själv just nu men man kan säkert hitta det i något reglemente på www.fia.com _________________ Martin Öberg ![]() |
||
Det beror tydligen på vem man är.
Här nånstans... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Lite OT men ändå.
Provade min HANS krage + Arai kruka (med hakskydd) på Falkenberg igår och jag är totalt förkrossad.... Cool i väskan eller på biltaket men när den skall på så är den inte så cool längre. Nu förstår jag hur min 2åriga dotter känner sig när hon skall ta på sig sockarna själv..... Tar jag på den innan jag ålar in i bilen så kan jag inte titta mig själv i skrevet och således inte knäppa bältet. Ta på den inne i bilen kräver ordentligt osexiga och livsfarliga vinklar på den gamla kroppen. Vad är optimalt här? Hur gör proffsen? Själva köringen med HANS fungerade dock utan större problem och det är en ganska skön känsla att skallen sitter fast. Kan samtidigt konstatera att trots HANS så finns det alla möjligheter att damma skallen i ratten vid en krock så att köpa nåt annat än integralhjälm finns inte för mig. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2470 besök totalt |