Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gänga på coilovers?
7 besök senaste veckan (5395 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Gänga på coilovers?

Antar att det finns en standardgänga som används på fjäderben med 57 mm coiloverfjädrar. Vilken i så fall?

Känner bara till KH Motorsport och Dalhems som säljer delar till ställbara fjäderben. Finns det fler i vårt avlånga land?

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
M52 x 1,5 var det om nån undrar...

Laholm
Här sen Nov 2002

Rikard skrev:
M52 x 1,5 var det om nån undrar...

ok! (Fast det springer man ju inte på skruv & mutter i en vanlig järnaffär i den dimensionen... )

Vet du om det en verklig standard på 57mm-ben eller om det bara är på ovan nämnda ben det är så?

Täby
Här sen Dec 2002

Jag är rätt säker på att det finns en hel hop med olika gängor på fjädertallrikar och kontramuttrar. Finns ju en en hel del engelsmän i branschen, så lite lustiga tummått finns säkert oxå...

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
M52 x 1,5 är den "standardgänga" som man använder enligt KH Motorsport. Jag tänkte bygga ben själv så det var därför jag undrade, men det känns inte helt rätt att betala 600 kr inkl frakt för 4 muttar och en justernyckel och då är de ändå mycket billigare än Dalhems som vill ha 765 kr + frakt.
Måste finnas nåt annat ställe att få tag i detta till vettigare pengar, skall bara hitta var.. Kan återkomma om jag hittar nåt..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Med tanke på hur många timmar det tar att göra muttrar så var det nog inte så farligt dyrt Richard...

1,5 mm gänga hoppade jag/vi när det gjordes egna ben. Det är väl fint. Tror jag hade 2 eller 2,5. Det blir ett himmla vevande annars. (Det har jag märkt på Öhlinarna nu.) Men standard är ju iofs alltid bra att hålla sig till.

Hoppas det löser sig! Annars vet du var jag finns...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

[quote="AL"]Med tanke på hur många timmar det tar att göra muttrar så var det nog inte så farligt dyrt Richard...
quote]

Nä, jag tycker nog inte heller det verkar så dyrt... Men visst, har man lämplig svarv och lämpligt ämnesrör så går det ju att pilla ihop själv!

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
AL: Var köpte ni prylar när ni byggde ben? om man nu skall ha 2-2,5 mm gänga...

Har funderingar på att få tillverkat ett gäng muttrar, då min far jobbar på Tibnor Komponent och en kompis jobbar med cadritning och programmeringa av cnc-maskiner på Alfa-Laval

Vet bl a en orange 318 som kommer att behöva detta såsmåningom 
så några extra kit blir det förstås i så fall.

Mantorp
Här sen Nov 2002

KÖPA!!! Är du klok eller?!

Är man uppväxt i Gnosjötrakten "re man se själv"! Typ...
En kompis med Mek.verkstad och jag fixade 3 uppsättningar E30-ben och lika många Volvoditon. Han har bara så in i bänken mkt att göra numera så det är en deadend...

Med dina kontakter så är ju halva jobbet gjort, nu ska du bara grunna ut rätt dimensioner på rören oxå... Det tog bara sådär 6-9 månader för mig så...

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Som tur är så har jag redan färdiga ben fram men skall sätta ett gängat fäste bak också för att kunna cornerweighta bilen såsmåningom. Undrar vem som gav mig inspiration till detta thumbs up

Vet nu att frambenen är ombyggda med ett kit från Demon Tweeks, så jag tänkte se vad de har att erbjuda i muttrar och fjädrar. Har redan några stumpar sömlösa precisionsrör liggande som väntar på gängning.

Nån som har Demon Tweeks Katalog??

Piteå
Här sen Dec 2002

http://www.demon-tweeks.co.uk/

Ska du tillverka muttrar är jag också intresserad av en eller ett par uppsättningar. Själva benen fixar jag själv.
Har en kompis som också är intresserad av muttrar.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu har jag hittat en lösning som iaf passar mig (Läs: Min plånbok )

Gängar rör med 55 mm ytterdiameter och använder en STANDARD KN11-mutter. Finns att köpa hos närmaste SKF-återförsäljare för nån tia styck. Genom firman blir det väl minst 30% rabatt på dessa, och vips är vi nere runt hundralappen! thumbs up

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Hej pojkar.
Jag jobbar med finmekanik och har tillgång till styrda maskiner. Om jag
behövde muttrar så skulle jag köpa dem. 600 kr för 4 st. inkl. nyckel är ju nästan IKEA-pris. Tror inte någon gör det billigare. Om inte man har en gentjänst att hämta. Är muttrarna i aluminium eller stål ??

/jan nagy "svarvar experten"

Jan Nagy
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Rikard Carlsson skrev:
Nu har jag hittat en lösning som iaf passar mig (Läs: Min plånbok )

Gängar rör med 55 mm ytterdiameter och använder en STANDARD KN11-mutter. Finns att köpa hos närmaste SKF-återförsäljare för nån tia styck. Genom firman blir det väl minst 30% rabatt på dessa, och vips är vi nere runt hundralappen! thumbs up

Hittade du nåt ställe som sålde 4 KM 11-muttrar för totalt under en hundring?
Enl. SKF:s prislista vill de ha 100,18:- + moms per mutter. Det känns som en rejäl rabatt innan man kommer ner på en hundring för fyra, men det kanske går, om inte annat med nåt annat fabrikat?

#24, #64, #88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:

Bryter du malmen själv också eller?
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Gänga på coilovers?

Pelle Persson Skrev:
skrev:
Sellholms hade ej något i m50. Endast m52x1,5 till 2,25" fjäder, pris 150:- st och kontra mutter 80:- st. Helt överkommligt.

Hittade detta i ett äldre inlägg....Det tycker jag verka ett bra pris... thumbs up

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Ja du Rikard eftersom du inte svarar i telefon får jag väl nå dig på detta sättet!

om du hittar KM11-muttrar för runt tian, köper jag 50 st av dig på direkten. Momentum ville ha runt 125 kr/st inkl. moms för dom. Vår numera "åter i bilhobbyn"-vän filade en aning på dessa priser, kanske en engångare men det kan ju vara värt att fråga honom!

Ha det!

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Bryter du malmen själv också eller?

Allmänt banåkaforum
Gänga på coilovers?
7 besök senaste veckan (5395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande