Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20 >> 84310 besök totalt |
Mantorp del 2
Jag hade en av instruktörerna i en GT3 RS två bilar framför mig och han vinkade av oss direkt eftersom han antog att det skulle bli röd flagg. Men när vi väl ställt upp i depån igen så kom den guldiga E46:an körandes. Det visade sig sedan att han backat upp i vallen med en sådan vinkel att inget i karosseriet blivit skadat. Han behövde bara köra ner igen från uppskattningsvis 40 graders lutning och kunde därefter fortsätta dagen på banan. Fantastiskt. Jag frågade sedan föraren om han stängt av antispinn som finns på de modellerna (inte min dock) och det hade han gjort. På sista varvet åkte en pippigul E36 M3 av efter chikanen men även där så gick det utan skador på bilen. Själv fick jag några uppställ som var lite mer än jag helst hade velat. Dock så lyckades jag hämta alla och kände mig rätt nöjd med min insats. Andra sessionen så låg jag länge bakom en fantastiskt fin vit och stripad E30 M3 som en av instruktörerna körde. Av tidsmässiga skäl så ligger denna del sist i film nummer två nedan. Tredje sessionen så hade jag turen att hamna bakom bilar som var precis lite snabbare än mig. Rent filmmässigt är det nog lite mer intressant att se på även om det är svårt att fokusera på snabbar varv när man själv kör. http://www.youtube.com/v/bY8dnb6IbYg På denna film syns pippigul E36 M3, silver RS4, LOADED och grå M3 CSL. Nästa film är en fortsättning av samma session. Vid klippet så backar vi en session och kommer in på andra sessionen där väglaget fortfarande var lite lynnigt med halt utanför idealspår i flera sektioner. http://www.youtube.com/v/XxIBXmuOGzQ På denna film syns grå M3 CSL, LOADED, Vit stripad E30 M3 och en röd E30 M3 _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Mantorp del 3
Under fjärde sessionen så hamnar jag bakom några bilar som jag passerade rätt kvickt. Det kändes som jag började förstå banan och hade "koll på" de andra bilarnas hastighet runt banan. Det var tydligt att duktiga förare i lättade bilar var lite snabbare än mig medan övriga var långsammare, med undantag för GT3 RS och CSL. Ungefär när jag tänker så kommer en röd E46 M3 farande som skjuten ur en kanon på långa rakan. "Va vad det?". (Ni får läsa det på samma skånska som jag använder när jag tänker.) Det var bara att släppa förbi i kurvan. På filmen nedan kan ni se hur bilen bara far iväg på varje raka. All inredning var i, inga gjorda mods på utsidan. Nu började jag tveka. Hade jag så fel om "rangordningen" på banan? Väl inne i depån var jag tvungen att gå bort till föraren. Började lite försiktigt med "Den går bra den här. var det gjort några förändringar?". Jodå, chassiet var vidgjort. Och lite i motorn också. Typ 470 hästar på bakhjulet. Samma förändringar som LOADED bortsett från lågkompressionskolvar. Tacka fasen för att den försvann på varje raka. Och så skönt att min hjärna kunde börja fungera igen. http://www.youtube.com/v/SFGG94UAN6A På denna film syns den röda E46 M3 med kompressor, vit 135i, svart E30 325 (tror jag), blå E36 M3, silver Z4 M3, vit E30 325 (tror jag) och en grön E36 328 (var det en AC Scnitzer?). _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Mantorp del 4
Femte sessionen så hamnar jag bakom en blå E36 M3 som kör precis samma fart som jag. Han hade inte lättat sin bil och standard bromsklossar. Man kan se på långa rakan att min bil accelererar bättre och att jag kan bromsa lite senare. Men det tog många varv för mig att komma förbi. http://www.youtube.com/v/swCN6diKYzo På denna film syns blå E36 M3, orangeröd M3 E30, svart Audi TT quattro, vit E30 325 (?), grön Audi S2 och Cooper S på avkylningsvarv. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Mantorp del 5
Näst sista åkningen hade jag kommit överens med föraren i den orangeröda M3 E30 att jag skulle filma honom lite. Bilarna på banan var både från snabba och snabbare gruppen. Vi hamnade bakom en grafitgrå E46 M3 som bromsade upp oss lite i kurvorna men var för snabb för oss på rakorna. Föraren i E30n valde att inte arbeta sig förbi så efter ett tag jag gick jag upp och satte in nosen i startkurvan. Den grafitgråa M3n släppte och vi kunde åka själva. Under detta pass tog bandet slut. Sista passet så fick jag problem med mina bromspunkter. Jag var tvungen att bromsa tidigare och tidigare och det kändes som att däcken var överhettade. Efter 15 minuters körning så valde jag att gå i depå eftersom trenden var negativ. Väl i depå kunder jag konstatera att vänster fram hade en grop mitt i däcket runt om, ett fenomen som jag såg på mina tidigare R-däck också när de var slut. Detta var alltså anledningen till understyrning och allt sämre grepp. http://www.youtube.com/watch?v=Ywv73 På denna film syns blå A4, vit E36 328, röd E30 318iS, vit E30 M3, orangeröd E30 M3, grön E36 AC Schnitzer, LOADED, blå 323ti, vit 320d, grön Audi S2, E28 535 med bauta-vinge, E46 328, blå A4, svart E36 M3, grön E36 AC Schnitzer, 323ti, 2002 och en röd 120d. om någon vill ladda ner filmern i HD upplösning 1440 x 720 så får ni PMa mig så ska jag ge er inloggningsuppgifter till min ftp. Det är ungefär 500 MB stora filmer så ni får ha lite tålamod. Men alla de som prövat innan har lyckats. Kanske jag överlagrar instrument med TrackVision men eftersom det är resor i veckan så brukar initiativlustan försvinna. Om det är någon som önskar just sin bil och lite instrument på filmen så får ni säga till så ska jag ordna med det. Jag är mäkta nöjd över körningarna. Bilen gick fantastiskt fint och om man jämför mot förra året då bilen var i sin originalvikt så gick det både fortare och mer kontrollerat denna gången. Sannolikt beror lite på att jag börjar förstå mjölbykurvan men den huvudsakliga skillnaden är att bilen blivit snabbare. Sedan var det riktigt trevligt att få träffa alla Rejsa personer. Det är några ytterligare jag hade hoppats få träffa men det kommer fler events. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Re: Mantorp del 5
Ja, det hoppas jag! ![]() Jag var lite distraherad under hela eftermiddagen då min bil både hade dragit iväg i oljetemp i ett läge men också varnat för lågt oljetryck trot att det fanns mängder i motorn. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Re: Mantorp del 5
Ledsen att jag låg och bromsa er, men som Hobbe skriver så går det bra att använda "ljustutan" Jag förstod dock vinken när du stack fram nosen... ![]() Rikigt kul att se filmklippen som du lagt upp. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||
Borde förbrukat all min tur det här året efter den avåkningen, synd att du inte hade kameran på som sagt
![]() Det sega är att man bara kan ha allt påslaget eller avslaget i e46'an, antispinn plus stabilitetskontrollen, och den griper in alldeles för hårt och tidigt, det använder bromsarna konstant och kör slut på dem om man har det påslaget och försöker köra lite fort. Svårt att hitta känslan och balansen i det blöta dock, inte teknik för att köra m3'an fort i blött än iaf.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
Just det
Tack, det var ett bra tips. På informationen på morgonen så sades "de som är snabbare kör om så ligg kvar i idealspår". Jag hade nog det klingande i huvudet lite för mycket så jag tänkte inte på att blinka lite. Men jag tar det till mig. Och jag såg att du hade koll i backspegeln, Erik, eftersom du var snabb på att öppna upp. Snyggt kört av dig, kanske inte lika snyggt av mig. Micke - det var dig jag tänkte på när jag nämnde att det var några som saknades. Jag tror att det var din vita E30 M3 på banan men jag hittade dig aldrig på parkeringen. Lite synd för jag hade velat skaka hand. För övrigt så tvättade jag upp bilen idag och gjorde den redo för besiktningen, dvs bytte stolar, av med snap-off navet och satte på sommardäck eftersom R-däcken tog slut. Speciellt framdäcken var helt sunkiga. Sedan kunde jag konstatera att det bara var 2 mm kvar på beläggen. Beläggen hade Jarl på lager och heter Jurid. De bet bra och mattades aldrig men tålde visst inte mer än en fulldag på Knutstorp och en dag på Mantorp. Nästa körning hade jag tänkt skulle vara den 15 maj men nu är det tveksamt om jag kan få hem och på nya delar innan dess. Rackarns att det ska vara så låg livslängd på sakerna. R-däcken har gått fyra event och bromsklossarna, som sagt, två. Jag tror PFC01 tål lite mer. Kan en tumregel vara fyra banevent per däck och klossar (ringen undantaget)? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Däck
jag lägger med en bild på däcket. Det kanske inte syns så tydligt men om det är någon annan som sett detta fenomen och tror att det beror på högt/lågt däcktryck eller nägon däckvinkel så är det intressant att höra om. Det hade ju inte gjort något om däcken hade tålt en track day till. ![]() ![]() Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Mina R888 framdäck har slitits likadant dock märkte jag inte sååå stor skillnad på greppet förrans sista varvet på varje pass på mantorp.
Men min körstil är ju inte så skonsam mot däcken heller så.... Ser alla dina däck likadana ut ? _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||
Olika slitning
Nej, bakdäcken är jämnt slitna. Det är bara framdäcken som ser ut så här. Det vänstra däcket mer än det högra. Eftersom banorna går i högervarv så hade man velat ha däck som går att skifta sida med. Men Toyo däcken är ju rotationsriktningsstyrda. Jag funderar lite på om jag vågar sätta dessa däcken bak när det är dags för Sturup eftersom den banan går i vänstervarv. ![]() Vad gäller känslan att greppet minskade så var det en tydlig, men dock subjektiv förnimmelse. Jag kände samma sak med mina Direzza. Vid båda fallen så tänkte jag inte ens tanken att däcken var slut. Så jag tror inte det är som jag hittar på utan att det faktiskt blev skillnad i mina bromspunkter och sidokrafter. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Intressant läsning i din tråd!
![]() Angående däcken, så utan att vara däckexpert, men jag har kört Pirelli P Zero Corsa r-däck som jag skiftat inside/outside utan någon märkbar skillnad. Det däcket finns i left och right. Tror att rotationsriktningen på däck mest är för att tränga undan vatten vid körning i regn, således som jag förstått ska det spela mindre roll om man skiftar däck i motsatt rotation eller inside till outside. Men som sagt, jag är ingen expert... ![]() ![]() _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
Hej Peo. Trevligt att träffas på riktigt i lördags.
Har kollat lite snabbt på vissa av dina filmer. Nu ångrar man att man ännu en gång inte hade med sig en filmkamera i bilen. Du fick inte med min bil på någon film? Mvh Samuel |
||
Vad jag har hört så kan man köra Toyona "baklänges" och även vända dem på fälgen, jag har provat detta också och inte märkt nån skillnad.
Jag har liknande slitage på mina framdäck, det verkar vara ett fenomen med r888 däcken... ![]() _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
Det var trevligt att träffas PeOR! Kul att man kom med på film också
![]() Min bästa tid för dagen (om man nu hade tagit tid) var 1.31.8, vilken sattes på sista passet. //Killen med den orangeröda M3e30n ![]() _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Kollade dina filmer, klart kul att se från körningarna. Synd att man inte skymtade förbi något.
Startade bakom er och kom inte riktigt ikapp tyvärr, gissningvis åkte du, samt killen i den blå e36'an någon halvsekund till sekund fortare per varv, även daniel i gula e36'an hade man lite tapp på. AL fick man snällt släppa förbi i sin e30, den kördes riktigt jäkla fint och fort ![]() Enda som jag kan kommentera till Peo från filmerna är att du nog kan bromsa både hårdare och senare, jag med gatdäck bromsar c:a 50 meter senare på rakan, ungefär vid 150-160m. Kan säga att svarta z3'ans bromsljus tändes vid 100-skylten.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
Svar
Samuel - nix. Du åkte ut varenda gång med "den näst snabbaste gruppen". Då stod jag i line upen och väntade. Jag såg att du åkte riktigt fort och det är inte säkert att du hade varit med många sekunder även om vi kört samtidigt... Conny och Joan - ni har säkert rätt. På nära träffar som Knutstorp och Sturup ska jag testa. Då gör det inget om det skulle regna på vägen till och från. Andreas - din bil är väldigt snabb och du verkar kunna styra den också. Det hade varit roligt att se dig och Samuel köra samtidigt. På sista rundan så försvann du iväg på ett oroande sätt. Del av det var att jag gjorde sämre varv men nu förstår jag också att det berodde på att du körde ännu snabbare. Jag vet inte riktigt vad jag ska behöva göra med min bil för att kunna hänga med dig. Inget snack om vem som var snabbast. För övrigt är jag intresserad maxhastigheter på långa rakan från er. 210 knyck kom jag upp i år att jämföra med 206 förra året. Därtill är jag intresserad av vilken retardation ni kommer upp i när ni bromsat max. Här ligger jag på 0,97 - 1,02 G vilket jag tycker är lite. Men jag kunde bromsa senare än många andra så helt ute och cyklar kan det ju inte vara. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Bromspunkter
Filip, Jag inser att jag missat några minuters film eftersom jag var säker på att du var med. Så jag gick tillbaka till filmen och letade upp det. Även ytterligare ett klipp fick följa med. Angående bromspunkter så har du sannolikt rätt. Men jag tror att jag behöver bättre bromsar först. Jag har kanske 10 meters marginal som jag använder på slutet för att kunna styra in rätt. http://www.youtube.com/watch?v=Pjbbn På denna videon syns guldfärgar E46 M3, svart Z3 Coupe, röd 120d, vit E30 325 (?), Cooper S, Audi S3, vit 135, blå 323tii och silver E46 M3. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
Re: Bromspunkter
Nej, just där släpptes det väldigt mycket tidigare, låg på rull en bra bit innan jag gick på bromsen där. Annars är det stumt till samma ställe och stenhårt på bromsen direkt. Är ju inte mätt med logger utan bara glädjemätare, men hade strax över 220 på mätaren de flesta gångerna jag tittade på den innan bromsningen. PF-skivor och PFC01 belägg fram och riktiga slangar, standard bak. Inte tillstymmelse till mattning, klockrena helt enkelt. Tack för skymtarna också, kul att man faktiskt kommer ihåg tillfället på banan när man ser filmen. Får bli kamera på nästa körning för min del också ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20 >> 84310 besök totalt |