| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW E30 325ik
|
1 besök senaste veckan (2666 totalt) |
|
om jag inte har helt fel så är 325ik utrustad med katalysator även om det inte alltid skrivs ut i modellbeteckningen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
ik har däremot 8.8:1 i komp mot 9.4:1 utan katalysator. Därmed lämpar sig ik mycket bra till turbokonvertering, jag vet
Insprutningen tror jag inte skilljer nåt. på 323i skiljer det däremot på styrsystemen. ps. Dom flesta 325 har katalysator fast dom heter bara 325i ändå. |
||||
|
Alla svensksålda 325 har kat. De såldes dock utan kat i tex tyskland, men jag har bara sett såna från -86. Stämmer att de utan kat hade högre komp. Beteckningen k hittar man oftast (endast?) på -87, -88 var det väl standard med kat på alla BMW (eller?)
E30 323 hade L-jetronic när de kom och fick senare LE-Jetronic. E21 323 hade K-Jetronic. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Från och med 88 var det lag i Sverige på att alla bilar skulle ha kat, så det blev juh standard på alla svensksålda bilar. Däremot så var det inte lag på det i övriga världen, och eftersom kat oftast kosta lite extra att få monterad så såldes det juh en hel del utan runtom i världen. Det är t.ex. därför det har varit lite bökigt med importen utav t.ex. Ferrari F40... |
||||
Lagen började gälla -89, men dom flesta tillverkarna satte dit kat (minst) året innan. Importen av F40 borde inte försvåras pga detta, alla bilar som är nyregistrerade före -93 kan tas in även om dom saknar kat. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Ett år hit eller dit
Njae, hade dom fått igenom sin dumma lag förra året hade det varit fullständigt omöjligt att importera en F40... |
||||
Nu förstår ja inte riktigt, vilken lag? Finns ju F40 som är äldre än -93, och är den som sagt nyregistrerad före -93 och saknar kat så kan man importera den till Svedala. Jag har själv ringt och pratat med besiktningsingenjörerna
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Kommer inte riktigt ihåg vem det var som startade hela schabraket... Men det skulle stiftas en lag om totalförbud mot import av kat-lösa bilar förra året. Som tur var så stoppades det i tid
|
||||
|
De kan ju försöka med en sån lag... Har bilen sålts inom EU så är det handelshinder att försöka stoppa fri försäljning och registrering. Det handlar bara om att någon ska dra staten inför domstol och så fram ett prejudikat.
Det ska bli mycket intressant att se vad som händer när ÖstEuropa införlivas i EU och politikerna inser att alla fina tvåtaktare och annat (garanterat utan kat) kan leta sig hit... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW E30 325ik
|
1 besök senaste veckan (2666 totalt) |