Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Cup i England
3572 besök totalt
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 963


Trådstartare
BMW Cup i England

BMW Cup med enbart E30. Inte grymt snabba men ser ut att ha riktigt skoj ändå

http://www.pbmwc.co.uk/index.htm

thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re: BMW Cup i England

Jonteman skrev:
BMW Cup med enbart E30. Inte grymt snabba men ser ut att ha riktigt skoj ändå

http://www.pbmwc.co.uk/index.htm

thumbs up


Bara 318 och 320 till och med:

http://www.pbmwc.co.uk/about.htm#faq4

Citat:

Exactly what BMW models are you racing?
We are using the BMW E30, the 3-series car made between 1983 and 1990. Only the 318i and 320i are permitted, with the M40 or M20 engines respectively.


Det verkar vara en riktigt vettig klass. Kanske någonting för Sverige?

http://www.pbmwc.co.uk/prep.htm

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re: BMW Cup i England

Miataninja skrev:
Jonteman skrev:
BMW Cup med enbart E30. Inte grymt snabba men ser ut att ha riktigt skoj ändå

http://www.pbmwc.co.uk/index.htm

thumbs up


Bara 318 och 320 till och med:

http://www.pbmwc.co.uk/about.htm#faq4

Citat:

Exactly what BMW models are you racing?
We are using the BMW E30, the 3-series car made between 1983 and 1990. Only the 318i and 320i are permitted, with the M40 or M20 engines respectively.


Det verkar vara en riktigt vettig klass. Kanske någonting för Sverige?

http://www.pbmwc.co.uk/prep.htm


Absolut thumbs up

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Ja, för det är inte utan att man snart får efterfrågan på BMW Cup orginal. För den erfarne kan steget in i Standard ses som lågt men den oerfarne ryggar tillbaka när man tittar på reglementet. Det är tyvärr inte så standard som man skulle önska.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5929



Re:

BTG skrev:
Ja, för det är inte utan att man snart får efterfrågan på BMW Cup orginal. För den erfarne kan steget in i Standard ses som lågt men den oerfarne ryggar tillbaka när man tittar på reglementet. Det är tyvärr inte så standard som man skulle önska.


Standardklassen i vår BMW Cup har ju liknande reglemente som de i England. Den enda skillnaden är att de bara tillåter 2 motortyper & kör på enhetsdäck. I övrigt så byter de dämpare/bussningar/rensar ur/sätter i bur.

Varför tycker du att vår standardklass inte passar de som vill prova på "billig" racing?

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Putrix skrev:
Varför tycker du att vår standardklass inte passar de som vill prova på "billig" racing?


Nu är det ett tag sedan jag lusläste reglementet men visst får man flytta motorn 20 cm. bakåt tex?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5929



Re:

BTG skrev:
Putrix skrev:
Varför tycker du att vår standardklass inte passar de som vill prova på "billig" racing?


Nu är det ett tag sedan jag lusläste reglementet men visst får man flytta motorn 20 cm. bakåt tex?


Då syftar du på modifierat reglementet tror jag. Standard klassen lutar sig mot Grp N reglerna och är ganska hårt skrivna. http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/9/BMW_Cup_reglemente_2008_01_29. . . . .

Men det är bra att få igång en dialog ang reglementet, för vi måste göra det så tydligt & lättläst så möjligt. Vill vi förändra något så måste vi skicka in motioner till styrelsen så reglementsgruppen tar det i beaktan inför 2009 års eventuella förändringar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Just denna "318/320"-klass är klart begränsad och man får enbart använda exakt vissa delar på de få platser man ens får bygga om.

Denna klass kom till då man ansåg att de vanliga systemet med ca 5 olika vikt/effekt-nivåer ändå var ett stort kliv för dom som ville börja åka race.

Så det är stor skillnad mellan denna instegsklass och vårat standard.

Har tidigare oxå spånat i denna riktning då det är svårt att få ngn motivierad att börja med en enklare bil i standard och sedan gradvis gradera upp den när man ser att de som åker fort har justerbara fjäderben, alutopplagringar osv osv.

Så tanken är helt klart vettig, frågan är bara om vi ska ha en klass till...3 är ganska lagom.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Tre klasser tycker jag är lätt att överblicka. Det ger tydliga gränser och även i dagens standard kan man ju ta steget in utan att ha preppat med allt som reglementet tillåter.

Det verkar tillräckligt spännande för att motivera en del av oss till att planera nya tillskott till nästa säsong.

I Tyskland och Österrike har man under ett antal år kört en E30-Challenge med 2,5 och 2,7 litermotorer men pga av att det blir för lika bilar på banan har det inte blivit särskilt spännande. Just mångfalden gör ju BMW Cup till en av de trevligaste klubbserierna som är aktuella. thumbs up

MVH

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Putrix skrev:
Då syftar du på modifierat reglementet tror jag.

Så är det nog ja.

I övrigt så är det väl iofs så att alla grejor (jag har själv tex. hållit på med dykning och segelflyging) har sina respektive insteg. Det går inte att komma bort ifrån.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vad som vore intressant är hur vi bäst skulle kunna klämma in fler modeller i Standard, och ändå lyckas hålla startfältet i klassen på en hyfsad jämn nivå.
Att begränsa till E30 som engelsmännen gjort är att göra det lätt för sig.
Begagnade Z3, E36, och E46 börjar väl närma sig rimliga prisnivåer ?

Sedan brukar det väl vara ganska naturligt att vilja utveckla bilen vidare från Standard till Modifierad, och slutligen även till Special om spargrisen tillåter ?

BMW:s ökande modellflora, och viljan att skruva gör ju inte reglementsgruppens roll särskilt enkel, men det är en nöt som kontinuerligt behöver knäckas på ett lämpligt sätt.

om några år så har vi ju förhoppningvis även E81/E82/E87/E90/E92 med överladdade motorer aktuella för BMW Cup.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Hobbe skrev:

om några år så har vi ju förhoppningvis även E81/E82/E87/E90/E92 med överladdade motorer aktuella för BMW Cup.


Mini Cooper S?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Re:

Micke Eriksson skrev:
Hobbe skrev:


Mini Cooper S?


En MINI Cup kanske om fler är intresserade.
Ett utkast till lämpligt tävlingsreglemente finns redan.
EDIT: Reviderat på order från AL

Jag tycker personligen att det skulle vara jättekul med både BMW Cup och MINI Cup

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Personligen anser jag att Mini borde få åka fullvärdigt på både träffar och i Cupen som vilken BMW som helst...men det är jag det.

Dock är det lika bra att revidera ideer om nya raceserier med enbart halvbur, likt Roadsport, då SBF inte kommer godkänna detta. Vi har frågat i tidernas begynnelse för BMW Cups räkning bara för att vi ville göra insteget i Standard enkelt men svaret var att den dispens Roadsport har är enkom en engångsföreteelse som, när man läser mellan raderna, SBF egentligen inte är så possitiva till i dagsläget.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Re:

Andreas Lidström skrev:
Personligen anser jag att Mini borde få åka fullvärdigt på både träffar och i Cupen som vilken BMW som helst...men det är jag det.


Kul att det finns personliga tycken (som jag dessutom gillar ), men jag vet att BMW AG gärna ser parallella spår hellre än gemensamma spår.
Först om det är fler MINI:sar intresserade kan det bli aktuellt att agera.

Nåja, oavsett vad har vi ju tillräckligt med modeller i morgondagens BMW flora att trolla med knäna för att klämma in i BMW Cup reglementet på något hyfsat rättvist sätt.
Vi kan ju fortsätta försöka knäcka den nöten först.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Då jag inte förstog helt motor reglerna för bmw cup standard så frågar jag här.

Får man deltaga med en standard 2,5liters 24ventilers m50 motor i klassen ?
om nej vad krävs för att få starta ?

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Jani skrev:
Då jag inte förstog helt motor reglerna för bmw cup standard så frågar jag här.

Får man deltaga med en standard 2,5liters 24ventilers m50 motor i klassen ?
om nej vad krävs för att få starta ?


I standard åker man efter vikt/effekt så det går bra under förutsättning att motorn sitter i en kaross där denna motor funnits som original. Tex 325 E36. Dock blir det ganska tungt, men nga har redan försökt.

Ladda ner reglementet på www.bmwsc.com. När du ögnat igenom detta så kommer säkerrt frågorna vara än fler. Då är det bara att maila oss i reglementsgruppen för vidare svar och tips.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW Cup i England
3572 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande