Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2991 besök totalt |
Koenigsegg CC8S betygssätts
Koenigsegg CC8S betygssätts "Neither we nor Koenigsegg were happy with the figures we extracted from the CC8S. This may seem an odd thing to say about a car that hits 150mph (241 km/h) from rest in 17.6sec, but when the McLaren F1 needed just 12.8sec it's clear something was not right. There was no way it possessed its claimed 655bhp..." Nu kan man ju vara elak och ställa sig frågan. Vem var det nu som utvecklade motorelektroniken? ![]() 386 km/h ska den göra enligt tillverkaren. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re: Koenigsegg CC8S betygssätts
En ledtråd finns här... ![]() http://www.bsrab.se/aktuellt/nr11.ht _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Blir genast intresserad av vilka unika kunskaper dom besitter (med tanke på första artikeln ![]() |
||||||
Det är inte så att dom har fått provköra den där demo ex. som fått stå ut med b.la felaktiga nedväxlingar och beräknas ha förlorat över 100hk?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Det verkar ju i så fall väldigt klantigt av leverantören. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Kan väl vara förståligt att dom inte ger en helt ny bil till varje reporter som vill testköra?
Ska se vart jag läste om bilen.. men så här i efterhand tror jag det var en av dom med gamla karrosen _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Skulle kunna vara den bilen, den är iaf svart också... Bilen på bilden nedan är den bil som provats av journalister mm, Magnus J här på forumet demostrerade den på en BMW-träff förra helgen. Ljudet är ![]() ![]() Fler bilder finns på http://medlem.spray.se/bmwdriver/div _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Som jämförelse åkte Björn Carapi runt 236 på Mantorp, "Sveriges snabbaste sportbil", och jag vågar påstå att den gör det på 10 sec. 386 km/tim är MYCKET. Jag vill nog se hur den siffran kom till. Dom säger att den klarar "1,3 g i lateral G" sidokraft. Jag frågade dem om hur detta var uppmätt, men utan resultat. Dom har i.f.s. ingen anledning att svara på mina frågor. Är ju ingen kund. Men frågan kvarstår. Kan detta verkligen vara upmätt på skid padden? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Top Gear har tydligen provat den igen:
http://www.topgear.com/content/news/ Utdrag: Mph - Time (secs) 0-30 - 1.9 0-40 - 2.4 0-50 - 2.9 0-60 - 3.8 0-70 - 4.5 ** 0-80 - 5.3 * 0-90 - 7.0 0-100 - 8.1 0-110 - 9.3 0-120 - 11.0 0-130 - 12.7*** 0-140 - 14.6* 0-150 - 16.6* Standing quarter mile - 11.9*** 30-70 thru gears - 2.6* * fastest ever tested by Top Gear ** equal fastest with Caterham R500 *** equal fastest with Pagani Zonda C12S _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det där låter ju helt rimligt. 11,9 och uppskattningsvis 205km/tim i slutfart. Synd bara att "road testen" inte förtäljde något av värde. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Kan man inte mha den här listan extrapolera toppfarten lite grovt? _________________ ![]() |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
vad har den för cv värde?
om ni skriver ner alla värden ni vet såsåom utväxling däckdim, höjd på bilen så kan jag knappa in dom i ett dataprogram jag har så kan vi se vad det säger. Det har stämt rätt bra innan med andra bilar. |
||||||
Saxat från officiella hemsidan: Aeodynamic Cd value: 0,29 with down force Gear ratios; 1st 2.875:1, 2nd 1.772:1, 3rd 1.266:1, 4th 1:1, 5th 0.830:1, Michelin pilot sport 2 Front: 265/35 19" (y) Rear: 335/30 20" (y) Hittade inget om maxvarv eller utväxling tyvärr. |
||||||
Dom anger Cd 0,29, men vi har ingen frontyta. Jag uppskattar den till 1,9m2. Så vi har därmed ett luftmotstånd. Sen får vi hitta på ett rimligt rullmotstånd också, Men det låter sig göra. Jag skulle tro att Carapi har en liknande effekt i sin 8,2 liters motor. Den väger något mindre och har en Cd på 0,34 men 1,71 i frontyta. Nära nog exakt samma utväxling, men Carapi större och riktiga hastighetsdäck. Koenigsegg anger maxeffekten vid 6800 rpm vilket blir samma med den kam Björne har. Den har 2,392 i total utväxling, vilket med däcken ger 50 km/tim (jag räknar 660mm dim). Då gör den 340 vid 6800 rpm. Effekten faller rätt brant efter max effekt. Det är inte så enkelt att man bara kan utgå från ovanstående. Man ska ÅKA i den farten också!! och då tillstöter vissa problem med saker och ting. En för stor huvspringa kan spränga bort huven när lufttrycket kommer in där. Osv. Vi såg att kvartsmilen gick på 11,9 sec (och jag estimerade 205km/tim) . Medan den anges till 10 blankt och 217km/tim på hemsidan. Att uppnå 213 km/tim tog ju 12,7 sek enligt testet, att jämföra med 10 sek 217 km tim. Med 500 bakhjulshästar, så skulle bilen göra kvartsmilen på 10 sek och 221 km tim. Men det kräver dragracingslicks och 60 fotstider nedåt 1,4 sek. Alltså rätt skapliga förhållanden. 250 hästar ger 12,7 sek.men bara 175 km tim. Vi har alltså 250 "ET-hästar" och 400 "km/tim-hkr". Vilket indikerar 2,2 sek 60 footstider. Vilket styrks av de lågfartstider som testet visar. Bilen har alltså mer effekt än vad 0-50 km tim visar. Men inte mycket mer än vad slutfarten visar. (om inte föraren är dålig). Nu tyckte testarna att bilen var startsnabb, men i mina ögon är det i starten dom har mest problem. Bilen greppar inte alls upp. För att ta en annan känd bil så åker Jocce med sin Evo nedåt 1,5 sekunders 60 foots tider. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Vad menar dom med detta? Räknar dom med backen eller?
![]() Vad har man för nytta av att veta utväxlingen på lådan när man inte vet utväxlingen på bakaxeln. hmm.
Är det nån som kan räkna ut den teoretiska bakaxelutväxlingen om man räknar med att den ska göra 386km/h vid 7200varv med 0,830:1 på 5:an Sen behöver jag veta rullomkrets och diameter på ett 335/30 20" hjul. samt hjulbasen på bilen. Sen tror jag att jag har det viktigaste. |
||||||
Detta är ju rätt intressant också. Jag vet inte riktigt hur dom fick luft i däcken.
![]()
|
||||||
Det blir 2,8:1 i slutväxel. Sen har dom angivit en låda med utväxlingen 3,3 och 0,711 på sin hemsida. Det blir 2,34 tot. Medan 0,83*2,8=2,32. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2991 besök totalt |