Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-05-04 Smålandscupen Uråsa
<<   1, 2, 3, 4   >>
11492 besök totalt
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Ingvarsson skrev:
olof, 155 hk är så gott som org, det är 150 org.

Men hur är det med Crx. Den klassar ni som en sportvagn?
om vi vänder på det o säger att det va min crx o inte en civic som åkte de där 5 sek snabbare, skulle den då fått 1a pris? Intressant o veta om jag kör sportbil medans de andra killarna kör familje vagnar då alla kör civic utom jag

150hk omoddad motor ger 1100kg minimivikt för Roadsport C.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Vad jag ville få fram är att det genom åren förekommit en massa underliga klassningar, som både gynnat och missgynnat folk i de olika klubbarna, och det är väl så det får vara. Men jag känner att hur det beräknas blir mer och mer en snabb överslagsräkning på vad för effekt du har med dig där och då, och vilken vikt du släpar på. Jag tycker själv att det är vägen att gå, men det skall i så fall framhållas att det är så det är, så att alla vet det.

Det är nog läge för de båda styrelsena att sätta sig och diskutera upplägget i lugn och ro så att framtida gruff hålls nere. Har förresten plockat ut ett 50-tal bilder som kommer upp framöver, igår blev inte mycket sånt gjort då den egna räsern prepparerardes medelst vinkelslip, slägga och koben (fråga Karls långfinger vad den tycker om den kombon )

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har med samma bil deltagit i iaf både klass A och utom tävlan, sen är det även i antingen B eller C, minns inte vad. Kanske båda. Det är för många år sedan som det aktuellt för att mitt minne ska orka med.
Vad jag vet så hade jag lika roligt oavsett klass. thumbs up

Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

P.P. skrev:
igår blev inte mycket sånt gjort då den egna räsern prepparerardes medelst vinkelslip, slägga och koben (fråga Karls långfinger vad den tycker om den kombon )

Det bultar och det bankar...

Själv deltog jag i C med min BMW 318is för ett par år sen.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Ulf skrev:
Erik Petersson skrev:

Det är verkligen milsvid skillnad på KSVK och VSVK. Här är alla med på lika villkor i gemenskapen och det finns en ömsesidig respekt bland medlemmarna. Det man upplever i Växjö är en skam för hobbyn. Jag har bott i Växjö i tre år och det är nu med ännu större glädje jag lämnar den staden varje gång. thumbs down

Erik,

som klubbmästare i VSVK blir jag oerhört besviken på ditt uttalande.

VSVK har under mer än 30 års tid varit en sportvagnsklubb. Det har arrangerats en rad träffar, rally SMC osv.
Att på detta sätt uttalla sig gör mig och alla andra som ställer upp idiellt besvikna.

Vad är ditt problem?

Skicka mig ett PM med telefonnummer så ringer jag upp Dig så kan vi prata. Något eller någon måste ju ha retat upp Dig, men att göra uttalande som dessa är lågt.

Ulf Danielsson
Klubbmästare VSVK

Man får tacka för ett mycket givande och trevligt samtal Ulf. Det var mycket bra att få tala med någon som har samma mål med bilhobbyn som jag själv har. Man kan diskutera sig till samstämmighet även om åsikterna är vitt skiljda från start.
Jag förstod att röster höjts efter mina härjningar här i tråden om att helt exkludera icke sportbilar på körningar och jag hoppas verkligen att så inte blir utfallet, utan att man istället kan fokusera på att få till stånd en verksamhet i den anda som ditt och mitt samtal hade ikväll. Det framgick med all önskad tydlighet att den trångsynthet som upplevts från mitt/vårt håll och som bitvis även framgått i denna tråd av vissa forumsmedlmmar inte är något vedertaget eller accepterat från VSVKs sida. Jag ser fram emot en konstruktiv diskussion klubbarna emellan om framtida tävlingsformer och sammankomster och jag känner även att mina grundläggande invändningar mot resultatframställningen togs emot på ett bra sätt. Vi må vara en liten bit ifrån varandra rent semantiskt, men det känns som att framtiden ser mycket bra ut, trots att min "tantbil" inte får leka i cupen.

Väl mött på SMC 2!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Erik Petersson skrev:
bjorre82 skrev:

Att ha en negativ attityd mot att inte vara med i resultatlistor för att man kör en preppad familjebil är verkligen helt åt skogen när arrangören är en SPORTVAGNSKLUBB!!! >
SMC kör dessutom helt enligt Roadsport reglementet där endast sportvagnar är tillåtna!!!

Det blir ju sportvagnsklubbarnas död om man anammar ett tankesätt som är så uråldrigt som detta. Roadsport härstammar ju från en svunnen tid när det mer eller mindre bara var herrar i medelåldern och uppåt som hade ett seriöst bilintresse med inriktning på racing/klubbkörning/konbana mm. Bilintresset 2008 är mycket bredare och märkesklubbarna frodas medan sportvagnsklubbarna för en tynande tillvaro. Hur har man nånsin tänkt sig att få nya medlemmar om man har en "antik" syn på saker och ting. Vi är väl inte mindre entusiaster bara för att vi kör ett bilmärke ny övriga rynkar på näsan åt.

bjorre82 skrev:

En gammal Honda Civic eller liknande har ingen sportbilscharm hur bra varvtider den än må prestera och jag anser att de hör hemma med andra klubbar än en sportvagnsklubb....t.ex skulle jag bli upprörd och besviken om någon ställde sin Honda Civic på VSVKs Sportvagnsparkering på Svenskt Sportvagns meeting.
Jag åker inte på Honda klubbmöte med någon av Porscharna och tjabbar om att jag inte är med i resultatlistor på tävlingar eller liknande, skulle vara tacksam om jag får köra och blir välkommet mottagen.

Appropå "gammal honda civic". Hur gammal är din egen "sportvagn". Dina fördomar lyser ju igenom så pass att det bör kännas pinsamt för dig. Hur väl du än vill så är det ju ingen lokal porscheklubb du talar om nu utan en klubb för alla. Så vill iaf jag tolka de försök att värva medlemmar som pågår iaf hemma i kalmar.
I övrigt så belyser detta ju bara din egen snedvridna syn på bilmärket Honda. Tyävrr en alltför vanlig inställning och något man som hondaägare inte ger mycket för. Det är sådana som dig som bromsar bilintresset och försöker klänga fast i det gamla. En mycket olycklig inställning för hobbyn.

bjorre82 skrev:

Vi har haft med diverse BMW m3s, Subarus mm mm som kört utanför tävlan genom åren men de har tillhört aktiva medlemmar som varit mellan sportbilar, nya medlemmar som letar sportvagn, sportvagnen på verkstad etc..
Jag vet att Stefan (ordföranden) alltid välkomnar nytt folk i vilken bil de än kommer och har aldrig stoppat någon från att köra och jag anser att ni ska vara riktigt glada över att ni får köra överhuvudtaget. thumbs up
Att komma med spydiga kommentarer är nog inte rätt väg att gå om ni vill köra med Sportvagnsklubben igen....... thumbs down

Att exkludera folk bara för att man själv inte uppskattar den bilens charm är nog inte rätt sätt att värva fler medlemmar och skapa intresse och gott rykte om klubben på heller du....... thumbs down
Bara för att jag tycker att Porsche 944 inte är mkt att ha personligen så bedriver jag ju ingen exkluderingskampanj mot er? Öppna ögonen och uppskattas folks entusiasm och känsla för engagemang och klubbkänsla istället för att stirra dig blind på vilken bil de kör och om du tycker den är värdig att stå bredvid din dussinporsche istället! För övrigt så går Honda CRX in under reglerna för "Sportvagn", så det kanske står en hel hög "gamla hondor" runt din bil på nästa träff, hemska tanke! Du är verkligen en sorglig person!

bjorre82 skrev:

Tycker det är roligt att det kommer nytt folk och kör som förhoppningsvis förstår charmen med sportbil framför bara varvtider och kanske uppgraderar

Sportbil är ju till för att köras snabbt, annars kan man ju alltid döpa om klubben till "Antikrundan" eller "Glasskiosk-klubben". En sportbil går snabbt, annars kan man ju gå med i veteranbilsklubben.

Jag kunde inte sagt det bättre själv thumbs up

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Erik Petersson skrev:

Man får tacka för ett mycket givande och trevligt samtal Ulf. Det var mycket bra att få tala med någon som har samma mål med bilhobbyn som jag själv har. Man kan diskutera sig till samstämmighet även om åsikterna är vitt skiljda från start.
Jag förstod att röster höjts efter mina härjningar här i tråden om att helt exkludera icke sportbilar på körningar och jag hoppas verkligen att så inte blir utfallet, utan att man istället kan fokusera på att få till stånd en verksamhet i den anda som ditt och mitt samtal hade ikväll. Det framgick med all önskad tydlighet att den trångsynthet som upplevts från mitt/vårt håll och som bitvis även framgått i denna tråd av vissa forumsmedlmmar inte är något vedertaget eller accepterat från VSVKs sida. Jag ser fram emot en konstruktiv diskussion klubbarna emellan om framtida tävlingsformer och sammankomster och jag känner även att mina grundläggande invändningar mot resultatframställningen togs emot på ett bra sätt. Vi må vara en liten bit ifrån varandra rent semantiskt, men det känns som att framtiden ser mycket bra ut, trots att min "tantbil" inte får leka i cupen.

Väl mött på SMC 2!

Bra att ni kommit fram till något! thumbs up

Vore intressant att höra Ulfs ståndpunkt som representant för klubben angående den här diskussionen.

Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004

Erik har sammanfattat vår diskusion väl.

Då vissa inläggi tråden är väldigt meningslösa och kommer bara att öka gapet, istället för att minska det sökte jag kontakten med Erik.

Vi hade till att börja med VÄLDIGT olika åsikter, men insåg bägge att om vi pratar med varandra så kan vi kanske hitta en lösning.

olika typer av bilar och/eller fabrikat gör ju ingen till bättre en eller sämre bilentusiast. Vissa tillställningar kan man ha tillsammans, andra var för sig. Att arrangerande klubb/klubbar har tillställningar som vänder sig främst till sina medlemmar är väl ingen nyhet. Bjuder man in andra klubbar att deltaga, så skall dom givetvis behandlas likvärdigt samtidigt som inbjudna klubbar visar förståelse och respekterar arrangerande klubb/klubbars regler.
.
Vad som blir upplösningen av detta är för tidigt att säga, huvudsaken är att vi har en dialog.

Hoppas samtidigt att alla kan kravla upp ur sandlådan nu och tänka kreativt om tänkbara ideer och lösningar.
Sandlådenivån som varit drar bara ett löjets skimmer över oss alla.

ps. Var är alla bilder?? ds

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Ulf skrev:

...

Vi ... insåg bägge att om vi pratar med varandra så kan vi kanske hitta en lösning.

...

Hoppas samtidigt att alla kan kravla upp ur sandlådan nu och tänka kreativt om tänkbara ideer och lösningar.

...

Har bara en sak att säga:

Gött att ni rett ut det! thumbs up

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Ingvarsson skrev:

Visst är de så att min crx klassas som sportbil?

Näh, en tvåsitsig Honda med klar sportvagnsprofil är inte en sportbil. Det är däremot en Porsche 944 med FYRA säten och koffert i V70 - klass...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jaja, jag får väl ta mitt ansvar då... Måtte det där liket jag släpat hem bli färdigt snart så att jag kan börja härja med andra om att de skall lägga upp bilder på mig

Jag tog ganska tidigt på mig att sitta konvakt ute på banan, och det var hur lugnt som helst... Tror jag var ute och resten tillbaka en kon. Då hade Jocke, på bilden, det värre, han lyckades t.o.m. konstruera en alternativ bana ett tag där han satt vid södra vändningen

För en gångs skull färdandes i en rak linje...

Jag har sett ett gäng Speedsters köra slalom, och ett antal Eliser på bana. Men Patriks Lotus här... Det var bara något annat. Den bara rann igenom banan och bara flyttade sig mellan partier där t.o.m. Miatorna verkade knyta ihop sig.

Dogge hade varit och kört SS dagen innan och efteråt varit lite nedstämd. Hur han än brottades med bilen gick det inget fort... Men här såg det ut att flyta fint, trots att illvarvande turbowankel, elak diffbroms och jättedäck inte borde passa in såååå bra.

Jisses, hjulspinn på tomgång och ett ständigt pendlande mellan över och understyrning... Men jag säger som jag alltid gjort, man skulle bli oslagbar i Roadsport B om man tog en sniken 135hk Rover V8 och byggde in den i ett sevenchassi anpassat för att klara av vridet...

Jim, du måste bara ha micklat något med motorn, för det var okristeligt vad den sparkade iväg...

Det är inte ofta man får chansen att studera underreden på Sevens, men ibland så.

Titta lite extra på Mats armar så syns det vart han är på väg. Eller nåt sånt... rallytakterna sitter i ännu.

Hos mer än en Sevenförare tydligen

Inte mycket rallytakter, men mer rallybil.

Jag hade nog valt att ha en lite högre båge faktiskt...

Tobbe i sedvanligt oblyg start. Lika bra att tjäna lite tid redan ifrån början...

Så, får jag gå och lägga mig nu? Får se om jag hinner med en omgång till efter morgondagens garageraid.

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Ulf skrev:

Då vissa inläggi tråden är väldigt meningslösa och kommer bara att öka gapet, istället för att minska det sökte jag kontakten med Erik.

Vi hade till att börja med VÄLDIGT olika åsikter, men insåg bägge att om vi pratar med varandra så kan vi kanske hitta en lösning.

olika typer av bilar och/eller fabrikat gör ju ingen till bättre en eller sämre bilentusiast. Vissa tillställningar kan man ha tillsammans, andra var för sig. Att arrangerande klubb/klubbar har tillställningar som vänder sig främst till sina medlemmar är väl ingen nyhet. Bjuder man in andra klubbar att deltaga, så skall dom givetvis behandlas likvärdigt samtidigt som inbjudna klubbar visar förståelse och respekterar arrangerande klubb/klubbars regler.
.
Vad som blir upplösningen av detta är för tidigt att säga, huvudsaken är att vi har en dialog.

Sandlådenivån som varit drar bara ett löjets skimmer över oss alla.

ps. Var är alla bilder?? ds

Skönt att höra att ni har kommit överens och har dialog!!
Ser fram emot nästa träff där alla kan ha kul utan ledsna miner

Tack för bilderna P.P

Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005

Honda är ett gäng med underdogs, kommer alltid och slår på andras fingrar. tragiskt bara att annat lössläppt folk inte kan erkänna att dem presterar bra än. Bara för en bil har en åka-till-maxi-och-köpa-mjölk-kaross behöver den inte vara slö.

Som erik så fint sa CRX klassar in som "sportbil" i alla avseénden. Civic från samma år, exakt samma bil fast annan kaross.

Men jag var själv inte på plats så ska inte utala mig så hårt egentligen, enbart läst här och hört vilka intryck kalmarkillarna hade. kändes bara ledsamt med denna "mobbning"

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

bjorre82 skrev:
Patrik Rydh:
Du gjorde ett sjukt bra intryck med din körning med många jag pratat med!!! Ska tydligen gått som tusan och när man betänker att den på gränsen till en C bil är det riktigt imponerande......vikta 40-50kg och tvinga olof att sätta på R-Däck igen så det kan bli en kamp om C klassen!!!

Tack för de snälla lovorden..

Att vikta blir inte aktuellt tror jag, hellre då en riktig inställning av chassiet och att köra för att vara snabbast totalt istället. Det kan ju gå om man skärper till körningen lite och inga Blackbirds eller 944or med inconelavgas kommer Det ska gå att åka fortare än såhär

P.P. skrev:
Jaja, jag får väl ta mitt ansvar då... Måtte det där liket jag släpat hem bli färdigt snart så att jag kan börja härja med andra om att de skall lägga upp bilder på mig

Talar nog för alla när jag tackar för att du tar dig tid att fota och lägga upp snygga bilder som vanligt! thumbs up

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Tsss Patrik, du kommer ingen vart med smicker. Jag kommer inte lägga upp mina bilder med en Elise på 80 graders rallyställ in mot norra vändningen snabbare för det

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
Tsss Patrik, du kommer ingen vart med smicker. Jag kommer inte lägga upp mina bilder med en Elise på 80 graders rallyställ in mot norra vändningen snabbare för det

bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

P.P. skrev:

Kan du inte maila den till mig i alla fall, jag vill ju se ställ på min nästa typ av bil men ge ut den så att Patrik ser den går ju inte, vi ska ju inte boosta hans ego för mycket.

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Patrik Rydh skrev:
bjorre82 skrev:
Patrik Rydh:
Du gjorde ett sjukt bra intryck med din körning med många jag pratat med!!! Ska tydligen gått som tusan och när man betänker att den på gränsen till en C bil är det riktigt imponerande......vikta 40-50kg och tvinga olof att sätta på R-Däck igen så det kan bli en kamp om C klassen!!!

Tack för de snälla lovorden..

Att vikta blir inte aktuellt tror jag, hellre då en riktig inställning av chassiet och att köra för att vara snabbast totalt istället. Det kan ju gå om man skärper till körningen lite och inga Blackbirds eller 944or med inconelavgas kommer Det ska gå att åka fortare än såhär

P.P. skrev:

Talar nog för alla när jag tackar för att du tar dig tid att fota och lägga upp snygga bilder som vanligt! thumbs up

Jag är nästan lite irreterad på hur snabbt du kör och sikta på totalseger vilket inte verkar omöjligt (men jag kommer då hävda att Elisen är en B bil om du tar placering för mig i A
Tidigare Eliser jag o polarna sett på banor och slalom har inte imponerat mycket så jag började tro att de är inte så bra som jag trodde....nu har jag fått bevisat att kan man köra dem så är dom ruggigt snabba.
Får se hur jag gör när jag fått ihop Turbo Porschen, är en förbannad Cross over pipe i Inconell som hindrat bygget nu i 6 månader...trots otaliga omsvetsningar lyckas vi inte få skiten att passa.
Men när den är går riktigt så hade det varit riktigt skoj att köpa en Elise, dock är jag lite för mycket effekt kåt och de har ju inget från fabrik som tilltalar mig motormässigt men en kompressormatad Honda motor eller turboladdad maskin med minst 300hk borde vara underbart och väldigt adrenalin packat

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

bjorre82 skrev:
P.P. skrev:

Kan du inte maila den till mig i alla fall, jag vill ju se ställ på min nästa typ av bil men ge ut den så att Patrik ser den går ju inte, vi ska ju inte boosta hans ego för mycket.

Not a problem, det är bara att påpeka att han körde bort sig två koner senare

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

bjorre82 skrev:

Jag är nästan lite irreterad på hur snabbt du kör och sikta på totalseger vilket inte verkar omöjligt (men jag kommer då hävda att Elisen är en B bil om du tar placering för mig i A
Tidigare Eliser jag o polarna sett på banor och slalom har inte imponerat mycket så jag började tro att de är inte så bra som jag trodde....nu har jag fått bevisat att kan man köra dem så är dom ruggigt snabba.
Får se hur jag gör när jag fått ihop Turbo Porschen, är en förbannad Cross over pipe i Inconell som hindrat bygget nu i 6 månader...trots otaliga omsvetsningar lyckas vi inte få skiten att passa.
Men när den är går riktigt så hade det varit riktigt skoj att köpa en Elise, dock är jag lite för mycket effekt kåt och de har ju inget från fabrik som tilltalar mig motormässigt men en kompressormatad Honda motor eller turboladdad maskin med minst 300hk borde vara underbart och väldigt adrenalin packat

Det är sant att Rovermotorn inte är jättespännande men på den nivån jag är nu får det räcka ett tag iaf. Rovern har dessutom en fördel, den är riktigt lätt. Ska få till väghållningen riktigt bra sen kanske man kan lägga in en motor från en Honda eller nåt annat kul thumbs up Det känns som om drygt 200hk hade räckt långt om inte bilen blir mycket tyngre än med Rovermotorn.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

olof i mer norml färdriktning.

En till bara för att han var så stillsam förra omgången bilder.

Lugn och fin Patrik, de kommer framöver.

Nu har ju Jon rivstartat säsongen med två ss-körningar och det syntes, för det flöt rätt hyggligt.

Dogge, hjälp mig, vad hette din polare, och hur mycket var det som skiljde er?

Aningen mer sideways än man brukar se Speedsters.

Erik, för dagen med intrimmade bump-stops

968 som fick göra flitig tjänst med två förare. Hur gick den interna kampen?

Något putsbygge är den inte, Kalle P:s bil.

En av de omtalade

Tobbe utan däcksrök. Ibland könner jag en nästan obetvinglig lust att äga en sportbil med sexa i, de ylar ju bara för gott.

Citera
Eftersnack
2008-05-04 Smålandscupen Uråsa
<<   1, 2, 3, 4   >>
11492 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande