Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
973 besök totalt |
Fundering i sammanhanget: Vad skiljer ifrån, låt oss säga PCS eller Östgötas evenemang? Säg inte farten, för PCS har emellanåt högfartsbanor där det går RUSKIGT fort. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
MYCKET intressant fråga. Så fort det är tidtagning på vem som är snabbast eller annan form av tävling så ryker ju försäkringen all världesn väg. Och det allvarliga med det är väl just personskador på sig själv eller tredje man. I ÖSK måste man ha licens och farten håller sig alltid under 100kmh iaf. Okej, inte under 80 som det ska vara för drivers open reglementet. Dessutom har ju ÖSK kört sin slalomcup långt innan drivers open var uppfunnen... PCS kan eventuellt ha skaffat en egen försäkring, dvs inte den försäkring som SBF-licensen innefattar, utan från något annat försäkringsbolag. Jag är mycket osäker på detta dock! och jag håller med, det verkar gå redigt fort på deras slalom ibland. _________________ ![]() |
||||
Jag har sett detta tidigare, och jag tror det för att avskräcka räserförare från att köra olagliga streetrace på nätterna?!? Men är det egentligen rimligt att en förare ska kunna bli avstängd (bli av med licensen) för att han t.ex åker slalom med PCS eller annan "ordentlig" arrangör? Jämför t.ex med: "Jag hörde att du var på Konsum och handlade en liter mjölk förra veckan, därför får du inte handla här hos oss på Ica" eller "Vi vet att du spelade boll med dom andra barnen på din gata igår, därför får du inte vara med oss i fotbollsklubben och spela" Rimligt? Lagligt? Stödjer RF's stadgar något sådant? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag tror ju inte att SBF lever i okunnighet om våra små slalomövningar, och så länge det sköts snyggt och städat tror jag inte de bryr sig. Det är väl mest till för att hålla de värsta avarterna borta.
Kommer ihåg att frågan var uppe på PCSR:s forum för något år sen, och då blev svaret ungefär: Sscchh, väck inte den björn som sover. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Intressant tråd, men jag är inte säker på att jag förstår grundfrågan?
Är det så att inom PCS så körs slalomkörning med tid (=tävling) som inte faller inom SBF's reglemente och att en förare med SBF-licens deltager så riskerar han uteslutning ur SBF? Vari ligger grundproblemet från SBF's sida sett? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Att tävlingar faktiskt arrangeras utan vedertagna säkerhetsregler och utan godkänd arrangör. Om någonting hände på ett sådant evenemang så riskerar ju Bilsporten i allmänhet att få dålig publicitet.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
När man tar FIA/SBF licens så ger det en rätt att delta i tävlingar som är arrangerade av desamma. För att behålla kontrollen över bilsporten, och samla all bilsport under ett tak (enklare ur alla aspekter) så har man regler som säger att du inte får delta i tävling med bil om inte tävlingen är sanktionerad av FIA/SBF. Anledningen att det håller är ju att SBF är ganska väletablerade. Regelverket upplever jag som väldigt tydligt: tävlar du i en av FIA/SBF ej godkänd tävling så kan du få din licens indragen. Det är säkert fritt fram att starta ett konkurrerande bilsportsförbund om man är missnöjd med det som finns! ![]() Sen finns där väl naturligtvis en praxis, den känner jag inte till .. Men visst körs väl PCSR's tävlingar under SBF's reglemente? ![]() |
||||
OK, tackar! Då tror jag att jag förstår grundfrågan.
![]() Kommer fortsätta att läsa tråden med spänning! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
PCSRs tävlingar är SBF godkända (eller vad man skall kalla det). PCS slalom "övningar" är det antagligen inte. Håller med tidigare talare: Väck inte den sovande björnen........... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Men det blir på något sätt så orättvist...
PCS slalom, ÖSKs slalom, SVKGs slalom osv... de ska "vara okej" i de flestas ögon. Trots hastigheter över 80kmh (för att falla inom Drivers open reglementet alltså) Jag vet iof inte men SVKG kanske håller sig under 80? ÖSK håller sig i närheten men med lite bonus ![]() Bilsports Superstage är j ett väldigt välkänt o publikt arrangemang i och med alla tidningsartiklarna, men ändå ingen som vet vad som gäller? SBF lär ju knappast vara omedveten om arrangemanget typ... Och 80 som maxfart på Bilsports Superstage? Hahahaha! Det kanske går under någon sorts "biltest" snarare än tävling o tidtagning ![]() ![]() ![]() Sen har vi The Challenge som verkar vara ett kul arr men som känns ev. lite mer osäkert ur licens/försäkringssynpunkt jmfrt med PCS/ÖSK. Helt utan att vara det egentligen kanske... Och det är ju orättvist! Lazzats slalom följer SBF's reglemente. Helt i sin ordning alltså. Någon bil kanske kunde köra lite över 80 dock.... Men det är ju bara att tajta till den till nästa gång isf ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
973 besök totalt |