Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 18, 19, 20   >>
2 besök senaste veckan (84305 totalt)
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004

Ska tillägga att på min e36 325:a
Så har jag standard ok hålborrade skivor och carbotech Xp8 med extra kylning ända till mitten av skivan.
Något lättat bil ca 50kg mindre än original.

Bak har standard oventilerade skivor med ferodo ds 2500 belägg.

Är grymt nöjd med bromsarna efter att jag monterade Xp8 beläggen + kylningen MEN har alldrig testat riktiga race bromsar heller som jag kan jämföra med.

Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Räkneövning

Nu har jag räknat lite mer.

Bromsar är energiomformare som tar rörelseenergi och avger värme. Jag har helt kallt (lustigt värre) räknat med att bromsarnas förmåga att avge värme är oberonde av hastighet. Detta är egentligen inte sant eftersom godset i bromsarna har en ackumulerande effekt och vid en viss temperatur så avtar friktionen (överhettningstendenser). Samtidigt så ökar avkylningen med både hastighet (luftströmmar) och temperatur (strålningen avges som T upphöjt till 4 har jag bestämt för mig). Men genom att säga att bromsarna omformar energi konstant så har jag räkningsfel som åtminstone är på "rätt håll" i mitt resonemang. Rätta mig gärna om jag har fel.

Då har jag räknat på tre bilar. Min, Michaels 318 iS och OFFkeFFs E46 M3.

Min bil har tjänstevikt och jag har gjort antagandet att jag har 100 meters bromssträcka för att bromsa min bil från 170 km/h ner till 100. Det är säkert fel upp eller ner men det spelar ingen roll eftersom grejen är att förstå hur bromssträckan påverkas med ingångshastigheten. Formeln för rörelseenergi är W = (m x v2) / 2 om någon skulle ha glömt.

om jag ökar till 180 km/h så behöver jag 119 meter etc. Michaels är lättare och han har samma rörelseenergi vid 180 km/h som min vid 170. Motsvarande gäller för OFFkeFFs fast tvärtom, samma rörelseenergi vid 160 km/h. Jag har gjort en liten tabell nedan:

Min bil Michaels OFFkeFFs
160 km/h 83 m 70 m 100 m
170 km/h 100 m 84 m 121 m
180 km/h 119 m 100 m 144 m
190 km/h 138 m 117m 167 m
200 km/h 159 m 134 m 192 m
210 km/h 180 m 152 m 219 m
220 km/h 203 m 171 m 246 m
230 km/h 227 m 192 m 275 m
240 km/h 252 m 213 m 305 m (denna är med hälsning till Staffan)
255 km/h 291 m 246 m 353 m (denna är med hälsning till Supramannen)

Nu är bara frågan varför det är fel på verkligheten. För så här verkar det ju inte vara. Men det borde vara så...Visst borde det?

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Krasch och klirr

Det där ljudet när glas krossas och plåt vecklas - ni har säkert hört det själva. För en mikrosekund så inser man att "Det här kommer inte att gå". Kontakt. Ljudet. Man åker åt olika håll. Tankarna som passerar förbi. Hur gick det med mig - Absolut ingen fara. Hur gick det med honom, jag träffade bara höger fram i låg fart. Hur gick det med bilarna bakom - alla hann bromsa. Hur gick det min bil, motorn snurrar, jag kan styra, kan jag köra in i depå? Ja, lite ljud från saker som skrapar. Han stannar kvar på gräset kommer inte loss. Oj så mycket splitter och delar på banan.

Men vi backar bandet. Det var nästan så att jag inte hann åka till Hyllinges kväll på Knutstorp. Massa bilar. Hälften hörning med formelvagnar och hälften täckta bilar. Jag hann precis till i sista minuten enligt anmälningsagendan. Men det verkade som de tog emot fler efter också. Trevliga i incheckningen. Jag passade på att bli medlem i Hyllinge också.

Ut på banan. Jag har snurrat däcken nu så de slutkörda framdäcken fick slita lite bak. Eftersom bakdäcken sliter rakt så borde det gå en stund. Vad halt det känns? Ja, det väntade jag mig med så slitna däck så det var ingen överaskning. Vad som däremot var en överaskning var putsningen på mitt personbästa från 1.11.4 till 1.11.2 på första sessionen. Jaha, då kan ju inte däcken vara så slut.

Jag bestämde mig för att köra snålt och försöka få farten med mig genom kurvorna istället för att gasa mig igenom allting. Jag träffade ett antal personer som jag kände igen. Bland annat Fredrik här på Rejsa tog mig under beskydd och tipsade om lite spårval. Jag gick ut igen. Fortfarande halt. Men jag kunde testa olika spår och gjorde bland annat en stor aha-upplevelse i första vänstern efter idioten. 1.10.4. Va tusan? Det var ju riktigt bra. Och ett par varv senare 1.10.2. Helt otroligt.

Under denna sessionen hade vi sagt att Fredrik skulle ligga ett par varv bakom mig och kolla hur jag körde. Så jag låg och såsade runt banan för att han skulle komma ifatt. Hade nämligen kommit ut för mig och låg ett halvt varv före. Eftersom Fredrik är snabbare än mig hade jag bara alternativet att vänta in honom. Så ser jag honom i backspegeln. Han laddar duktigt bakom en "heltäckt superseven" (vad är detta för bilar? De går undan i alla fall). Jag släpper förbi bilen som jag inte vet namnet på och gick därefter resolut in framför Fredrik. Jag såg att Fredrik fick hålla undan. Försökte han köra om mig? Aha, han jagar bilen framför. Ja, då ska inte jag störa. Jag släpper förbi. En röd 944 var det. Men inte Fredriks. Jag gick fram sedan och bad om ursäkt för att jag gått in och stängt så resolut. Men han kom inte ihåg något speciellt så det var lungt. En 944 med en 235 hästars Volvomotor. 1.05 runt Knutan men missnöjt på 1.07 idag. Fy bubblan.

Nästa session ut igen. Nu kommer jag inte ihåg så mycket. Jag hamnade bakom en Ford Mustang typ 66 körd av en dansk. Jag hade sett honom stå på gräset en gång tidigare. Eftersom jag låg bakom honom blåflaggade man honom men han släppte inte. På rakorna så hade han mer fart i bitarna än jag och därför fick jag finna mig att ligga bakom honom. Men för att visa att jag vill förbi så låg jag tillräckligt nära i två varv. Vid utgången av bäcken så fick han ett uppställ och körde rakt in i mitt spår. Jag hade ingen chans att göra någoting. Det small till.

Ett antal hjälpte mig att kolla bilen. Tack till alla vänliga. Lite småchockad är man nog allt även om det känns som att det inte var så farligt. Fredrik hjälpte mig att kolla fläkten/läckage, andra hjälpte mig att tejpa ihop bilen. Tack alla för vänligheten. Vi passade dessutom på att ta lite foto. Här är ett till.

Vad blev resultatet då? Jo, spoilern kass, huven kass, vänster framskärm, innerskämen, vänster balk som håller framskärmen böjd ner 20 mm, frambalken tryckt 10 vänster och 30 mm bak. Inget synligt på kylare, fläkt. Inget synligt på hjulupphängning. Skav på däcket men ingen sneddragning. Det gick bra att plocka bort lösa delar, tejpa ihop och köra hem de 30 km till Helsingborg. Jag var lite rädd att huven skulle blåsa sönder men den satt stabilt. Snyggt tejpat du som hjälpte mig med det.

Mustangen fick bärgas av banan men såg inte så farlig ut den heller.

Dansken i bilen passerade förbi mig med orden "Det är rejsing". Det har han väl rätt i. Jag tycker nog att han gjorde fel som var blåflaggad i två varv. Han borde släppt förbi som vi övriga gjorde. Hade han väl gjort det kan han få snurra i varenda kurva. Men, jag kanske skulle släppt av istället för att exponera mig som jag gjorde.

Jag körde utan kamera idag. Men där var en snabb Elise som filmade och lovade mig en kopia där "jag var en av huvudpersonerna". Om han tillåter mig att publicera så lägger jag ut.

I vanlig ordning kommer det lite loggfiler snart. Och vad det kostar att få ihop bilen, det orkar jag inte tänka på ikväll.

Peo.

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Tråkigt...

Det är tråkigt när det händer. Och nylackad front dessutom...

Jag hade varit ursinnig i din sits men jag vet att du är en mycket större människa än mig så jag tror det kommer kännas bättre ganska snart.
För ett par år sedan hade jag tre varv gammal lackering på min hoj då en konkurrent slängde sin hoj på min utan att jag hann fatta vad som hände. Detta var också på fri träning vilket känns extra onödigt.

Men dansken har rätt i att det händer i racing...fast det känns för jävligt...
Hoppas du är på banan snart!

Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003

Detta var ju inget kul. Det var ju tur i oturen att det "bara" var plåtskador, blir ju lite enklare att fixa.

Skulle kört själv ikväll, men har inte fått mina skivor som jag skickat på svarvning.

Hoppas vi syns på sturup.

Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Inte säkert

om jag inte kör på Sturup så kommer jag i alla fall att dyka upp för att kolla lite.

Klistrar in lite mätdata från dagen. Jag har klippt bort de varv där jag det gått långsamt pga trafik.

Peo.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

ojoj, vad surt!

Jag får nog skatta min lyckliga stjärna att det inte har hänt mig något speciellt på de 17 år som jag har huserat på diverse olika racingbanor...

Det enda som har hänt är en lätt visit i grusfållan efter långa rakan på Mittsverigebanan samt att jag har eldat upp bromsarna på Våler en gång för många år sedan...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Hej - kul att träffas! (Det håller nog inte Dansken med om )

Det är lika bra att få krascha tidigt i "karriären". Det blir liksom lite mer avdramatiserat då.
om man, som Sörpan (eller annan fiktiv förare )har lyckats hålla sig undan från elände i sjutton år,
så finns väl också risken att man blir onödigt långsam, feg och försiktig. Svår balansgång det där, i alla fall
om man har ambitionen att köra på tid/tävla. (Sörpan, jag vet att du är en utmärkt förare - det här
är bara ett exempel )

Jag har också testat några smärre incidenter. Mitt tredje långloppsrace, så fick jag Opel i dörren på vår
Hundkoja. Förra säsongen så testade jag räcket på Mantorp med min 944 Cab, för att inte tala om
glykolbaklängesåkningen på Knutan, som kunde ha slutat riktigt illa, men i stället blev en fräck

Alla dessa incidenter hade absolut gått att undvika om jag hade kört långsammare, men troligen
också om jag varit mer förutseende, varit mer vaken på viktiga signaler, eller lagt upp körningen/taktiken
på ett bättre sätt.

Det är bara att försöka dra en lärdom av varje incident - bli lite smartare och använda rutinen på rätt sätt,
så slipper man bli som vingel-Dansken - och kanske kan man dessutom undvika honom nästa gång.

okej PeOR: 1,10,2 alltså.. Det börjar väl likna något. thumbs up

Kika på de här korta filmsekvenserna:

http://www.youtube.com/watch?v=xJ0syo7lgs4
http://www.youtube.com/watch?v=0Mhfz6UqCJQ
(Ursäkta muppig mobilkamera, men det var det enda som fanns tillgängligt..)

Jag tror ju att du kan hitta lite mer fart i det här partiet, särskilt genom vänstern innan NGK. I mina ögon,
så håller du kanske in bilen lite väl mycket till höger vid 7-8 sekunder. Det leder till att du kommer in lite
för "rakt på " i vänstern och det ser ut som att du får släppa gasen lite där. Kostar tiondelar i uppförsbacke..

Kör hårt - vi ses.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Var det racing? Dvs träning för racebilar?

Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Film

Tack Fredrik,

Jag förstår precis vad du menar när jag ser filmerna. Om jag gör en mer S-liknande sväng så kommer jag i bättre linje på NGK krönet utan att behöva släppa av lite på gasen.

Micke - ja, det är Hyllinge motorklubb som kör. Bur och personlig skyddsutrustning krävs. Så det får nog klassas som träning för racebilar. Några ruggigt snabba åk med varvtider på 1.02 - 1.04 körde om med jämna mellanrum. Jag låg i "mellanklassen" som körde 1.07 - 1.12. Sedan fanns det lite 1.15+ bilar också.

Peo.

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

BTG skrev:
Var det racing? Dvs träning för racebilar?

HAr man fått blåflagg i 2 varv borde man väl ha flyttat på sig trots att det var "träning"!?
Det var ju trots allt inte race, eller?

Förstår om det känns surt, men nu kan du ju passa på o lätta bilen ännu mer

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Film

PeOR skrev:
Micke - ja, det är Hyllinge motorklubb som kör. Bur och personlig skyddsutrustning krävs. Peo.

Men inte vagnbok? Söks det tävlingstillstånd? (För om inte är det faktiskt inte tävling/träning)

oavsett så tycker jag att ett sådant beteende är mycket dålig stil. thumbs down

Hoppas du får ihop det hela Peo!

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Får väl börja och gratulera till dom fina tiderna....... hur fort ska det gå med nya greppigare däck?
Alltid småtråkigt med incidenter, bra att du tar det på rätt sätt.
Är ju lättare när man inte själv har gjort tabben.... men det händer ju så fort när man ligger nära och jagar vilket man måste om man över huvud taget ska kunna komma om. Det kan ju lika lätt vara en själv som får ofrivillig plåtkontakt när man blir omkörd.

Hoppas det går bra med att fixa bilen! John

Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Helt rätt

Du har rätt John. Det hade varit sämre om jag varit direkta anledningen till olyckan. Nu så var jag bevisligen inte tillräckligt förutseende för att kunna undvika olyckan men känner inte heller att jag hade skuld. Hellre det än att jag orsakat någon annan motsvarande.

Vad gäller blåflagg så tycker jag mig ha upplevt samma sak ett par gånger. Antingen så har man ingen koll bakåt eller så anser man att "han får väl köra om eller släppa av". Jag hoppas inte att jag själv uppfattas på detta viset. Nästa gång så släpper jag av.

Peo.

Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006

ja shit happens, trisst e det iaf!!
lite off topic men när e det träning på sturup? jag såg ngt om det lite längre upp...

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
BMW SC

om du menar min syftning till Sturup så är det BMW SC som har träning den 7 juni.

Peo.

Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006

ni har det för bra som kör bmw,på bana, jag vill också ha.....

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Peo. var är det för huv du har/hade? Vad väger den? Tanken va att jag skulle kolla på din bil på Mantorp men det blev aldrig så.

Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Huv

Samuel - Glasfiberhuven är från Adolfsson. Vet inte riktigt vad den väger men den är lätt och på gränsen till för fladdrig. Hamnar man bakom en annan bil i 180+ så hoppar huven typ 4 cm både på sidorna och i mitten. Det ska kanske vara på det sättet men det känns som att den dagen jag hamnar bakom en annan bil i 250 så kommer den att knäckas. Jag ska passa på att få den lite förstärkt när jag reparerar bilen. Markus97 har samma huv och kan nog komma med de klokaste kommentarerna. Jag har förstått att fästena på huven bör sitta relativt centrerat så att det inte blir luftinsläpp på mitten.

Peo.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Video

En snabb och vänlig själ i en Elise närmade sig bakifrån när jag smällde med Mustangen. Han fick kollisionen på film. Uppladdat här http://www.youtube.com/watch?v=5_UMiZTF590

Mustangen gör en 120 graders sladd och ser ut att vända precis framför mig. Jag tror att det är min bil som knuffar honom bakåt. Om vi hade haft turen lite på vår sida så hade han stannat 2 dm längre ut i kurvan. Eller om jag hade kört lite långsammare så att jag kunnat styra undan bättre. Jag har funderat lite på om jag skulle kunnat gå bakom honom men jag vet att när jag först uppfattade att han fick sladd så låg jag redan på insidan av honom, dvs jag kunde bara styra åt höger och bromsa. Det gjorde jag max båda två men det var inte tillräckligt.

om någon vill ha filmen i en bättre upplösning så har jag det liggande på min filserver. På den ser man glassplittret yra.

Peo.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Grafer

Jag har för övrigt kollat upp maxvärden vad gäller hastighet och sidokrafter och ritat ut var de sker på banan. Det är intressant att jämföra med er övriga som kör med loggers. Bland annat så vet jag att Fredrik kör väsentligt mycket snabbare i kurvorna med sin 944 turbo, mellan 4 och 15 km/t högre hastighet.

Peo.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 18, 19, 20   >>
2 besök senaste veckan (84305 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande