Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (13034 totalt) |
Re:
Drygt 300K SEK betalade jag. Bilen är i bra skick och har bara gått 1250 mil. Den har en något udda historia, men är i bra skick. Lotus byggde bara 601st exige generation 1. Så jag hoppas att den skall stå sig rätt bra i värde. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Re:
Det hoppas inte jag - som hoppas kunna köpa en nån gång. ![]() Grattis till en fin bil. ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jag har nu varit på efterkontoll hos besiktiningen för min vinge.
De kliade sig ordentligt i huvudet men tog mig på allvar när jag sa att den var orgninal. En besiktningsman bodde i trelleborg och hade sett de hos importören (wendells) och bekräftade att modellen fanns och hade en jättevinge. Efter lite samtal till supported i stockholm så görkäde de mig. Tydligen finns det en kod som kan stå i regbeviset för vinge, fält 71. De föreslog att jag skulle kontakta VV för att får regbeviset fixat, för att undvika framtida problem. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Re:
Den kommer garanterat att stå sig i värde speciellt de vänsterstyrda exigerna. Jag hade min i tre veckor och gjorde en rejäl vinst ![]() Trevligt att träffas på Sturup igår ![]() |
||||
Re:
Den fungerar ypperligt. Neutralt balanserad och man måste ta i ordentligt för att få ut baken. Blev kanske lite mycket med en halv grad (0°30') toe-in där bak, jag skulle haft 1/3 grad (0°20') . Funkar bra på bana men kan bli onödigt dyrt för däckskontot. För er som undrar så var jag häromdan och hjuliställde hos euromaster på lundavägen i malmö, trevliga grabbar. Värdena blev: Camber fram V -1°10' H -1°35' Toe fram total 0°00' Camber bak V -2°29' H -3.01' Toe bak V 0°29' H 0°29' Cambern är lite ojämn men det spelar inte så stor roll. Funkar bra för sturup dessutom. Jag provade innan att köra med ca 2,5° camber fram men bilen blev helt okörbar, enormt grepp i framvagnen och vansinnigt överstyrd bil. Det finns altså en massa grepp att hämta i fravagnen med mer camber, nu gäller det bara att hitta på en sätt att utnyttja det utan att få en okörbar bil. Kanske öka cambern lite och styva upp kränghämmaren? Jag får ta med däcktempsmätaren nästa banmöte och se vad den säger. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Såg ut att gå väldigt fort på sturup, härligt att se en bil som körs med kontroll nära gränsen. Det syns verkligen när en jämn och bra förare kör på hur mycket fart han/hon bär med sig in och igenom svängen. Nybörjare tenderar att nästan stanna innan kurvor medan en snabb och bra förare bromsar precis lagom för att ändå hålla en hög hastighet genom kurvan.
Summa summarum, mycket snyggt kört ![]() _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Hur ser chassisetupen ut på den. Är det LSS original dämpare och fjädrar samt krängare? Åker du på A048 LTS på den?
|
||||
Re:
Det är gula koni med coilovers och justerbar krängare fram, allt orginal lotus så vitt jag vet. Kör med Yokohama A048, men inte LTS varianten. Antagligen borde jag sätta i lite hårdare fjädrar. Den kränger ganska ordentligt och bakhjulen tar i innerskärmarna ibland när det går riktigt fort. Fjädrarna ser ut att vara vanliga "raka" standadfjädrar, sådana brukar just inte kosta några förmögenheter. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Re:
Jag reagerade på Stefan Axelsson bild från eftersnackstråden.. ![]() .. din bil kränger mer än min mys-pys gungiga dunderklump ![]() ![]() ![]() Kul att du är ute och kör igen Pontus ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det är det som är problemet med Exigen original. Ifall du har råd så skulle jag rekomendera dig att uppgradera till typ Nitron dämpare eller liknande med 500 lbs fjädrar fram och 550 lbs eller 575 lbs fjädrar bak samt en betydligt styvare krängare än vad du har idag.
Dessa uppgraderingar med ca 3 grader camber fram och 2,5 grader bak med 0,25 mm toe-out fram och 2 mm toe-in bak kommer att göra underverk i uppträdandet. |
||||
Re:
Tackar för tipset, precis vad jag behöver. Klantigt av lotus att leverera en bil som inte fungerar som den ska när den används för det den är konstruerad för. Jag undrar varför man ska ha en hård krängare? Vinkarna i framvagnen borde klara sig även om den kränger en del. Är det kanske för att hjälpa drivhjulen att få ner kraften i backen, det saknas ju diffbroms? Eller kanske för att spara splittern på en mycket sänkt bil? Konisarna jag har borde klara nya fjädrar bra, ev behövs nya ventiler för att styva upp de. Inge kul att spendera 20000 på ett nytt chassi just nu, köper hellre däck för pengarna. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Anledningen till att du ska ha en hårdare krängare är just som du säger för att hjälpa till att få bättre drivhjulsgrepp. Krängaren måste ju dock ställas i parantes till hårdheten på fjädrar m.m. Med en "rätt" inställd Elise/Exige så behövs faktiskt ingen diff. Inte ens om man har 400 hk.
Ifall du ska gå upp och köra så hårda fjädrar som 500 lbs fram och 550 lbs bak så skulle jag även rekomendera att använda hjälpfjädrar för att bibehålla tillräckligt med drop-travel. Jag har ingen egen erfarenhet av Konisarna som sitter på Exigen, men vad jag har hört av många så brukar dessa vara ett problem. Det brukar väl mest vara att dom har en tendens att läcka iofs. Jag använde Nitrons 3-vägs dämpare på min Motorsport Elise, men dessa är nog anningen overkill för en gatbil och jag tror att det räcker mer än väl för dig med ett set med vanliga Nitron NTR Sport. Med en fjädringssättning på 500 fram och 550 bak så skulle jag vilja rekommendera Pilbeams justerbara krängare, denna funkar mycket bättre än t.ex Elisparts m.fl enligt mig. |
||||
Efter ännu en heldag på banan måste jag ännu en gång säga att denna bilen är helt fantastisk. Den är enormt hanterbar. Det går att fläska på som en galning, bromsa sent och djupt in i kurvorna, när bilen börjar komma ut med baken är det bara att lugnt gå av bromsen, kliva på gasen, dra på och gasa vidare mot nästa apex. Himmelriket.
![]() På knutstorp i fredags hävdade driftboxen att ett av mina varv gick på 1:08.6, det verkar dock som den hade lite satellit eller andra problem just då så det tror jag inte på. Ett par andra varv var nere på 1:09.3 vilket verkar mer rimligt. Bilen klarar 1.4G sidokraft i normala kurvor och upp mot 1.5G när det bankar, imponerande. Jag bromsar dock bara 1G, lite att jobba på där ![]() Som vanligt trevligt att köra med GRC, bara att gasa på tills man (eller bilen) inte orkar mer. En del rundningsmärken på banan emellanåt, men det gäller att välja rätt körtillfällen så går det bra. Men allt är som vanligt inte utan problem. Innerskärmarna börjar helt trasas sönder pga de mjuka fjädrarna. Det låter mycket illa emellanåt också, inget trevligt alls. Motorrumstepteraturen verkar stiga till obehagliga nivåer dessutom. Gasspjällen klarar inte av temperaturen och kärvar lite när det blir för varmt. Jag brukar smörja de med 556 eller WD40, men det verkar inte klara de temperaturer som blir där inne och spjällen hakar upp en gnutta. Antingen är det fel på mitt val av smörjmedel eller något annat. Jag har sett att fler är jag har haft problem med temperaturen i motorrrummet, placeringen av luftintaget mitt uppe på taket känns inte som den bästa platsen. Mitt uppe på taket är en lågtyckszon på de flesta bilar. Kanske dags att göra lite hål där bakre registreringskylten sitter, verkar vara en standardlösning på detta problemet En av de inre drivknutarna centrifugerade ut allt fett i motorrummet. Antagligen blev fettet flytande av de höga temperaturerna. Visserligen var det ett litet hål i damasken men det brukar inte bete sig på det viset. Så i veckan blir det till att göra grisjobbet att byta damask ![]() Vad gäller fjädrarna så är det nog bara att bita i det sura pengaäpplet och slanta upp för ett par nitron dämpare med nya fjädrar. Konisarna måste in på service för att matcha nya fjädrar så det är lika bra att köpa nytt. Lite trist eftersom den faktiskt går bra som det är, men det funkar helt enkelt inte. Det blir iofs säkert mycket bättre efteråt efter inkörning/inställning med nya grejer. Edit: Jag kan tänka mig att det blir värre att få ner drivhjulsgreppet om man styvar upp bilen. Det är inga större problem som det är nu. Den stampar lite ibland på väg ut ur medelfartsböjar, inget som stör på något ordentligt vis. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Hej, jag får väl ställa mig till en av dom som var rundningsmärke (blå bmw E36), hoppas jag höll mig ur vägen skapligt. Klen motor med utväxling som inte är direkt optimal gör ju inte att det går fortare heller
![]() Var iaf häftigt att kolla in Lotusen när man blev omkörd, såg ut som du kunde slänga in den lite hur som helst i kurvorna efter omkörningarna ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||
Broms
Pontus, Jag tror inte det går att komma upp i mycket mer 1 G i bromskraft. Lite mer om du har slicks. Jag har kollat loggar från GT2or, CSL och min egen. Jag har försökt läsa in mig på erfarenheter om 380 mm bromsar att jämföra med mina "små" 318 mm. Jag tror 1 G +- 0,05 är vad som ges med riktiga bromsar och R-däck. Man har lite fördel med mittmotor eftersom bakbromsarna kommer mer till sin rätt. Men leta inte efter mer prestanda. Vad gäller din tid på 1,08,6 så verkar den rimlig i mina ögon även om GPSen fick hicka. Du kan reparera varvet i programvaran om du vill. Jag hade en Elise som kom ikapp mig och han hade 1,07 tider som bäst. Det är snabba vagnar, det där... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Hej Pontus, jag kör med Nitron 1-way på Speedstern. Beställde direkt från Nitron med Eibach fjädrar. Fungerar kanon både till gata och bana (kör med Toyo R888). Toppenservice från Nitron! Tänk på att beställa "C-spanner" från dem också så du kan justera höjden om du inte redan har en sådan liggande.
Länk: http://www.nitron.co.uk/shop/ Kör med följande inställning för gata (för bana kör vi med 3 klick hårdare runt om). Nu skiljer sig vikten en del på våra bilar, men misstänker att du kan hitta matnyttig info på SELOC om Exige och Nitron? Fram 9 klick (från hårdaste läget) Bak 12 klick (från hårdaste läget) _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
Säsongens första uppsättning däck börjar nu ta slut! Har jag verkligen kört så myckt bana?!
![]() Yohohama däcken kostar hårresande 3600kr/st. Kanske skall byta till toyo eller något annat billigare. Bromsbeläggen fram (Pagid RS14) är också på väg att ta slut, inte bra. Belägg ska räcka längre än bakdäck. Ett tydligt tecken på att det är dags att bygga kylning till bromsarna. RS14 (svarta) har fungerat mycket bra på bilen, det sägs att de kan vara för extrema för att köra på gatan med, dvs helt utan grepp innan de blir varma. Inget jag har märkt. Inför TPC träffen på knutstorp i söndags hade jag gjort ett par ventilationshål bakom bakre registrerinsskylten för att ventilera motorrummet. Innan blev det enormt varmt där inne, verkar som det har hjälpt en del. Det finns ett par fuskventilationshål att öppna där bak för att ventilera runt avgassystemet, borde göra ett par grader till. Hålborr är bra verktyg ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Hålen för att ventilera motorrrummet verkade göra nytta. Subjektivt så kändes det kallare i motorrummet efter en stint på banan. Vi får se om gasspjällen slutar haka upp sig som de gjorde en del tidigare.
Jag har nu monterat Toyo R888 däck. Nya Yohohama R048 bak kostar 3600kr/st, roligare kan man har för de pengarna. Toyo kostar ungeför hälften och dessutom hade jag ett par passande hyffsay nya framdäck från boxstern som passar bra där bak på lotusen. Det skall bli intressant att kunna göra en direkt jämförelse mellan dessa däck mitt i säsongen med tidtagning och inget annat ändrat på bilen. Rapport och resultat kommer eftet den 2 Augusti på MGCC KM2. En drivaxel är bytt efter ett hål i en damask och lite missljud från bakaxeln. Låter bra nu. Passade på att byta vägellådsoljan till redlines växellådsolja, nån mystisk blågröna trögflytande smörja. De hävdar att det skall bli mindre friktionsförluster men ändå smörja bra vid höga temperaturer. Det slamrar lite mindre när man lägger i den osynkade backen, vi får se hur det känns vid banåka. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (13034 totalt) |