Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1559 besök totalt |
Banåka, vad gäller angående registrering och försäkring?
Hejsvejs. Har inte skrivit här på väldans länge men nu kanske det är på tapeten med en banåka bil! Jag har sökt och läst både "läsvärt" och forumsavdelningen med sparade trådar men inte funnit mitt svar, säkerligen föratt det är väldigt enkelt för den invigde och att det skiljer från arrangör till arrangör. Men till frågan! Måste man ha en registrerad bil föratt få köra på diverse trackdays? och om dom inte kräver registrerad/försäkrad/besiktigad bil, kräver dom då vagnbok istället? (gäller väll evenemang med tidtagning förmodar jag.) Tidtagning inte så viktigt men det är ju alltid roligare med klockan! Hoppas jag inte ställer samma fråga som 1000 andra ställer dagligen och att ni har tid och lust att hjälpa mig lite! ![]() _________________ Linus Strandholm |
||||||
Som arrangör har det inget med försäkringen att göra hur man blandar bilar/förare. Jag skulle misstänka att inte ens mix av formel och bilar med täckta hjul skulle ogiltigförklara motortävlingsförsäkringen, men det är urbota dumt att göra oavsett.
Som arrangör väljer man vilket evenemang man vill genomföra, oftast för att samtliga deltagare skall få ut så mycket som som möjligt. Att kräva gatreggade bilar eller vagnbok är ett sätt att försäkra sig litegrand att det inte är lik med läckande bromsrör det handlar om (den tekniska besiktningen kan aldrig hitta allt och en grundligt tar lång tid). Vid passindelningar vill man ibland få ihop bilar med liknande hastighetsprofil (tex inte slicksbilar tillsammans med de på mönstrade däck, skilja på Roadsport A och Beetle cup). Detta är ju bara grova principer men det viktigaste är att arrangören kan göra lite som denne vill, försäkringsmässigt är det ganska fritt fram (men säkerhetstänkandet kan (och bör) gå betydligt längre än att bara få försäkringstäckning). Som förare så finns det bara tre alternativ: TFF (TrafikFörsäkringsFöreningen, när trafikförsäkringen gäller), SBF eller SMA. Saluansvar påstås vara det mest välvilliga försäkringsbolaget när det gäller "banåka" men jag skulle tveka att komma med vagnskadekrav. |
||||||
Anledningen till att jag undrar är inte föratt jag vill ha ut ersättning ifrån försäkringen. undrar bara vad som krävs föratt jag skall få köra så mycket som möjligt. Men tack för ditt svar!
![]() Har tankarna på att importera ett chassie och att då gå igenom proceduren att först göra den laglig och registrera den i sverige föratt sedan börja modifiera den känns inte så spännande och då undrar jag om det bara är det och vagnbok jag har att välja på? Iomed att jag inte är ute efter att tävla så känns vagnbok lite overkill. _________________ Linus Strandholm |
||||||
Det går inte att säga något generellt....
då det skiljer otroligt mycket mellan olika banträffs-arrangörer vad dom vill ha och tillåter..... så kolla runt lite på dom som arrangerar så ser du om det finns någon som kan erbjuda vad du vill ha |
||||||
Kikar lite på BMW Cup men jag har seriöst svåra problem med att hitta alla reglementen och bestämmelser. :|
Letar jag på fel ställen eller är jag bara blind? Inte ens google vill ge en hjälpande hand... > ![]() Det jag främst söker är "SBF Appendix J, Art.254" föratt se vad som gäller för Grupp N modifiering. Tacksam för svar ![]() _________________ Linus Strandholm |
||||||
Re:
BMW Cup reglementet är anpassat för tävlingsbilar med vagnbok. Eftersom du varken vill tävla, eller ha en vagnbok så vet jag inte vad du försöker hitta ? Kontakta tex SFRo i stället vad det gäller ombyggnad av personbil. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Re:
Google är rätt bra på att hitta på sbf.se om man lägger manken till: http://www.google.se/search?q=append Annars går man till SBF.se -> Racing -> Regler eller SBF.se -> Ladda Hem -> Regler -> Racing |
||||||
Re:
Tack för det trevliga välkomnandet! Känn dig fri att citera mig på dom ställerna där jag skriver att jag inte vill tävla eller ha en vagnbok. Tycker du mina förfrågningar känns korkade så finns det ingen som tvingar dig att läsa och att svara på dom. Jag bollar lite olika ideér just nu och ingenting är uteslutet, krävs det vagnbok för det jag väljer att inrikta mig på så blir det ju lite svårt att vägra vagnbok, hänger du med nu? Tack Niklas Falk för ditt givande inlägg! Besvarar min egna fråga med svaret att det är helt enkelt jag som är blind. Har varit inne och rotat där men har totalt missat att det faktist står med där! _________________ Linus Strandholm |
||||||
Re:
Vad jag läste nedan.
![]()
Jag försökte ge dig ett tips om att SFRo kan vara en lämpligare början än ett tävlingsreglemente för en specifik tävlingsserie. Speciellt om du ännu inte har spikat vad exakt du vill göra, och då reglementen kan vara hyfsat exakta, och skilja mycket mellan olika tävlingsserier, vilket gör att du kan måla in dig i en hörna lite för tidigt. Ett tips i all välmening. Du var väl ute efter olika ideér, eller ? Du kan fälla in taggarna ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1559 besök totalt |