| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sjunkande bromspedal
|
22 besök senaste veckan (19914 totalt) |
|
Sjunkande bromspedal
Tänkte fråga om litet råd gällande ett oroande beteende med bromsarna i min 130i. Förutsättningar: BMW 130i uttagen 0906 ca 3500 mil R-däck Mantorp ; flesta varvtider enligt brorsan som stod bredvid mellan 1.37 och 1.40 Bromsar original skivor och klossar; helt ny ATE Superblue Racing bromsolja (bytt på BMW) Kört på bana ett antal gånger förra året (Mantorp, Kinnekulle, Knutstorp x 2) när det varit ordentligt varmt ute utan att notera något konstigt med bromsarna Symtombeskrivning: Inför sista passet på årets banpremiär på Mantorp (hade innan kört ca 30 varv) märkte jag när jag satt i lineup att bromspedalen sjönk när man hade foten på bromsen: med konstant tryck på pedalen sjönk den sakta nedåt och det kändes som den till slut nådde golvet. När man tryckte ned pedalen snabbt så kändes det som pedalen tog längre ner än vanligt men att man fick mottryck. Genom att "pumpa" med pedalen gick det att få den att ta högre upp. Hade under tidigare pass inte märkt något av att bromsarna mattats eller att pedalen tog längre och längre ner. Hade inte känt någon lukt av varma bromsar och tyckte inte heller att bromsarna var särskilt varma när jag kom in i maskindepå efter avkylningsvarv. Körde ut på banan och började testa försiktigt med tidiga bromspunkter (som jag höll under passet men med hårdare och hårdare inbromsningar från högre fart) - märkte inga problem med sjunkande pedal eller bromsar som mattades under passet. Har nu efteråt märkt att pedalen tar rätt så långt ner och att pedalen sjunker om man håller ett högt konstant tryck på den även under normal körning. Det krävdes dock lägre tryck för att få den att sjunka efter banköring (varmare och mer lättflytande vätska??). Är det någon som har förslag på vad som skulle kunna orsaka detta symptom? Känns som det skulle vara bra att åtgärda detta snarast
Re:
Jag har läst detta någon annanstans också. Det kändes dock litet konstigt att det skulle bli så på en så här pass ny bil
Tack för input - jag har fortfarande nybilsgaranti på bilen, så det borde inte vara helt fel att lämna in för att få att be att få problemet fixat alltså
Jag tycker ju inte att jag gjort något med bilen som den inte var byggd för
Re:
Bra tanke! Kolla även packboxar vid drivlinan att de inte börjat läcka för de går på nybilsgarantin med. (lätt hänt när man pressar en o-inkörd bil). Jag körde sönder packboxarna på en ny hyrbil på kinnekulle... Tur att de inte märkte något när jag lämnade tillbaka bilen
_________________ Jacob oesterlindh |
||
|
Har nu haft bilen inne på BMW och resultatet blev följande:
De lämnade tillbaka bilen utan att vilja åtgärda något De menade att skivorna var blånade och att bilen körts orimligt hårt. Samtliga skivor och belägg var enligt dem förstörda - förstod inte riktigt varför (får väl ta och plocka isär och kolla när jag kommer hem), men om jag tolkade rätt skulle beläggen sitta fast i oken och oberoende hur hårt man tryckte på pedalen aldrig trycka åt skivan ordentligt och att det var därför som pedalen sjunker Kundmottagaren hävdade att de inte vill titta på problemet igen förr än skivor och belägg var bytta och oken uppledade.
Någon som varit med om något liknande?? _________________
|
||
|
Av dina symptombeskrivningar först så var även jag bergsäker på att det var bromscylindern.
Nu får jag lite känslan av att det ändå kan handla om kokade bromsar eller en kombination av fel. Det är ju precis som skrivet tidigare bromscylindern som är misstänkt som bov när pedalen sjunker sakta vid kontinuerligt tryck. Gör den så även när du är ute och kör på vägen och bromsarna är kalla? om dom dock säger att beläggen är slut så kan detta bidra lite till känslan av att bromsen tar längre ner. Har du dessutom kört så skivorna är blå så kan vätskan mycket väl ha kokat också. När det kokar så sjunker pedalen ända ner till golvet. Man kan "pumpa upp tryck".. men fortsätter man så riskerar man att tappa all bromsförmåga. Efter att det har kokat så bör man lufta bromsarna och byta ut den vätska som finns i oken. Detta då den då innehåller luftbubblor som är komprimerbara. Även detta bidrar till "svampig broms"-fenomenet. Dessutom har jag för mig att kokpunkten sjunker efter att den har kokat en gång. Rätta mig om jag har fel någon. Med bromscylindern ändå i åtanke hade jag nog bytt bromsbelägg, kollat så att skivorna inte är helt nedslitna, bytt bromsvätska, slängt ett öga på bromsslangarna och provat igen med kalla bromsar. Sjunker pedalen ändå? Gå vidare och titta på bromscylindern. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
Läser man symptomen du beskriver så finns det två alternativ. Ena är att du har luft i systemet dvs att det har kokat. Luft går att komprimera därav den sjunkande pedalen. Dessutom rimmar det likvän som den andra alternativet med att pedalen blir lite summare om man "pumpar upp" trycket med pedalen. Det andra är att huvudbromscylindern har innre lekage. Nu är det så att ska man känna på om en pedal sjunker eller inte så MÅSTE motorn vara avstängd och tändningen avslagen. Detta för att fenomenet sjunkande pedal på vissa bilar uppstår då vacum finns för bromsservo som ett exempel. Saabarna har detta fenomen bland annat. Så tändningen avslagen vid kontoll.
Att en sjunkande pedal har med belägg eller skivor att göra är ren BS. _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Knäppt om man köper en sportig bil och inte får köra den hårt...
Tycker du ska höra av dig till högre chef eller någon inom koncernen.. Kan vara något de behöver bättra på, felaktig konstruktion osv. om du inte gör detta, byt bromsolja, belägg och kolla att oken glider fritt. _________________ Jacob oesterlindh |
||
|
Hmm...låter som huvudbromscylinder som har problem med sinba packningar. Detta kunde ha varit ett fabrikationsfel som accellererades tack vare din bankörning. I vilket fall som helst påverkas inte huvudbromscylindern av verma bromsar så det borde absolut gå på garantin.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Enda nya bilen jag köpt va en mercedes. Kommer inte ihåg hur dom hade formulerat sig. Men att garantin skulle gälla om man kört på bana va ju bara inte att tänka på. Har för mig att det stod nåt konstig formulering i porschens servicebok också. |
||
|
Det är skillnad på att "köra på bana" och tävla på bana. Eller vara på förarutbildning osv, osv.
Lusläs vad de skrivit om garantin egentligen och kolla vid behov med konsumentvägledare. Var noga med att tala om vad du egentligen gjort och inte gjort med bilen så inga missförstånd (typ du har tävlat och missbrukar bilen!!!!!) kan uppstå. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Ja, det finns ett aktuellt fall där en svensk Porscheägare vägrats garantijobb (skuren motor) på en sex månader gammal bil, på grund av att bilen körts på R-däck.. Inte så kul..
_________________ -- |
||
|
Tack så mycket för bra input
Tänkte svara på några kommentarer i samma inlägg: 1. Sjunkande pedal med bil på och av: Pedalen sjunker oavsett om vätskan är varm eller kall. Var precis ute på lunchen och testade hur det var med motorn av och då sjunker den inte och känns stum. Känns dock som den tar lägre än vad den gjort tidigare, men efter ett par pumpningar tar den högt igen och sjunker inte då heller. om det nu är samma på BMW som på SAAB verkar det då enligt Christians kommentar vara så att det t ex finns vacum för bromsservon. Några fler kommentarer kring detta? 2. Kokande bromsvätska: Personligen skulle jag vara förvånad om detta har skett utan att jag märkt det Anledningen att jag märkte att något var fel var att pedalen sjönk när jag stod i line-up. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad på bromsar som mattades under de pass jag körde. Jag var noga med minst ett lungt varv till avkylning och när man kände på bromsarna efteråt tyckte i alla fall jag inte att de var särskilt varma.
3. Blåa skivor Jag kan inte säga att jag har någon jätterfarenhet av hur mycket blått (härdat) det skall bli innan man får problem. När jag körde förra året tyckte jag att skivorna såg ut att få en lätt blå ton i ytan (ungefär som de har nu), men efter att man kört ett antal mil var detta borta. Nu ser det ut som de blåa strimmorna på skivorna inte är jämnt fördelade över ytan (verkar inte som backarna bromsat på hela ytan??), men själv tycker jag inte färgen ser så alarmerande ut. Tog några kassa kort med mobilen - kan kanske uppdatera med bättre kort sedan. Kan ni se ngt på detta?? EDIT: Nya bättre bilder ett par inlägg ned! 4. Slitna skivor Skivorna har ingen direkt kant - de är inte 100% släta men betydligt bättre än de 4 år gamla skivor jag skall byta på sambons Toyota. Kan själv inte förstå att de skall vara slut när jag tittar på dem
5. Nybilsgaranti Får sätta mig och lusläsa vad som står i de papper jag har - hade inte dessa i bilen nu Jag hade bilen inne på service precis innan jag körde och då var enligt BMW allt OK. När jag påpekade detta fick jag kommentaren att de endast gör en okulärbesiktning och att man om man skall köra bana skall smörja/leda upp bromsarna själv samt byta till bättre belägg och slitsade skivor. Undrar vad de sagt om jag kommit in till BMW med samma problem med denna utrustning monterad - tror någon att garantin gällt då
Jag körde betydligt fler varv på bana i högre tempo och i högre temperatur förra året utan några problem alls. Namnet "nybilsgaranti" tolkar i alla fall jag så att BMW garanterar att bilens funktion är fullgod under denna tid om den sköts enligt boken. Om bromsarna under denna tid börjar kärva så att funktionen försämras och de som följd av detta går sönder under aktiv körning (som ej är tävling eller träning inför detta) borde alltså garantin täcka detta. Får läsa på och se vad det står i pappren - kunde inte hitta ngn info på nätet om vilka garantivillkor som gäller. _________________
|
||
|
Har nu tagit loss skivor, ok och klossar på ena sidan och kan inte se något konstigt där.
Glidok löper lätt. Tycker inte att skivorna är fasligt blå (syns att det är litet mer som ränder där man har genomgående gods, men det övriga ser ytligt ut som strimmor), ytan är slät och skivorna verkar inte ha slagit sig då jag inte har vibrationer.
Mycket slityta kvar på klossarna - 8-9 mm fram och jämnt slitna, 6-7 mm bak också de jämnt slitna. Tendens till en ytligare spricka mitt på en av klossarna fram och en bak, men annars kan jag inte se något konstigt med dem.
Kan inte direkt se att jag skulle behöva byta ut något av detta för att de skall göra att bromsarna inte fungerar och pedalen sjunker med motorn igång? om allt är OK på ena sidan och något kärvar på andra borde väl bilen dra snett vid inbromsning, så jag borde väl inte behöva ta ner andra sidan med? Vad är vettigast att göra härnäst - åka till BMW och lägga delarna på bordet och be dem tala om hur dessa delar är slut? _________________
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sjunkande bromspedal
|
22 besök senaste veckan (19914 totalt) |