Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1123 besök totalt |
Porsche CS
Hej! Jag håller på och hjälper en kompis med en artikel, men vi har kört fast båda två. Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa oss på traven... ![]() Porsche har byggt CS-modeller på de flesta karosser genom tiderna. Såvitt jag förstår står CS för ClubSport, men vilken definition har Porsche lagt i ordet? Jag misstänker att ClubSport står för att man använder bilen som vanlig "bruksporsche" på veckorna och kör race med kompisarna på helgerna. Kan detta stämma? Vad var den vanligaste "CS" utrustningen på tex 911? Tacksam för hjälp /Stefan |
||||
Re: Porsche CS
Jag skulle vilja påstå att Porsche inte är speciellt konsekventa i betydelsen av olika tilläggsnamn på de olika modellerna. Exvis så var en GT3-RS en ren racemaskin förra året, i år så är det en gatmaskin (visserligen vass, men ändå inte alls som "gamla" GT3-RS) Snabb inventering i minnet ger 3-4 olika sorters Clusbsport 911 CS , runt 87-88. Vanliga 3.2 liters men blueprintad, lite lättare, bla mindre eller ingen underredsmassa, vissa inredningsdetaljer sakas, t.ex solskyddet på hö fram 968 CS, lättare, skalstolar etc jämfört med vanliga 968 Coupe. Sen fanns det 968 CS som saknada godbitarna i form av skalstolar, dvs mer som en klent utrustad 968 coupe. 993 RS fanns i CS-utförande, kan ej detaljerna men den var ytterligare med race-betonad än den redan rejsiga 993RS, bur från fabrik t.ex tror jag. Något likande med 996GT3 tror jag oxo. Det finns säkert många här som kan detaljerna mkt bättre än jag. Iofs har jag en bok där hemma att slå i... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
ok. Så Clubsport är alltså egentligen bara en basmodell med möjlighet att välja till "sporttillbehör"? En slags grupp-n alltså? Misstänkte att det kunde vara så, men då borde alltså min definition stämma ganska väl? ![]() |
||||
Nu är jag lite ute på hal is, men i princip kan man nog i många fall säga att det är så ja. Men det som du kallar "tillbehör" skulle mycket väl kunna vara något som inte går att efterkomplettera med sådär hursomhelst. Ett exempel på det är väl vissa RS-bilar (73:an t.ex) som har en hel del skarvar i karossen helsvetsade där den vanliga 911 ha intermittentsvets. Dessutom är det ofta så att CS & RS saknar en massa onödiga grejor ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag säger bara ett namn "Tor-Helge" ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jag är ju rätt ny här och har inte koll på allt som hänt innan, men det ser ut som om alla hans inlägg är "slettet". Verkar som om det blivit rejsa.då för hans del? _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Rätta mig om jag har fel men när det gäller 968:an så fanns fabriksmonterad bur att få till CS:en som extraval. Sedan fanns ett M030 paket med större bromsar (993/Turbo S) sänkt chassi, grövre kränghämmare samt justerbara bilstein att få. Det är denna modell man skall köpa dvs med både CS och M030. bara CS är mest race-lookalike dock lite lättare etc???(obegripligt att M030 inte är standard på CS). 993 RS Clubsport finns det mycket få ex av. Precis som GT3 och GT2 (996) så är skillnaden att baksäte saknas(bara mattor) båge är fabriksmonterad, stöttor för hel bur medföljer som går att skruva dit senare, Brandsläckare och stropp till huvudströmbrytare som man kan sticka ut under huven. Stolarna är FIA godkända och man får med 4/6-p bälten. PÅ GT3 så får man även sinterpuckskoppling med clubbsportpaketet. för 996 och 993 var klubsportpaketet ett 0-kostnads uppgrade. Med clubbsportpaketet till 993 tror jag att man inte heller kunde välja till AC och elbackspeglar som tillval. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
om bur fanns som option det vet jag ej men jag trodde M030 innebar gula ställbara koni!? Sen trodde jag alla CS även utan M030 hade en lägre sättning på chassiet än Coupén men jag vet ej... Förövrigt fick man beställa diff separat för det ingick inte i M030 paketet utan det var eget option. 968 CS saknar endel som Coupén har = Airbags, baksäte,elöppning av bakluckan,förvaringsbox mellan stolarna,den har liten digital klocka istället för stooor tuuung analog,enklare dörrsidor men snyggare ratt,...hm..mindre batteri med har jag för mej från fabrik ![]() (säkert glömt något nu) A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
porschedriver skrev:
för 996 och 993 var klubsportpaketet ett 0-kostnads uppgrade. Med clubbsportpaketet till 993 tror jag att man inte heller kunde välja till AC och elbackspeglar som tillval. Nja, 993 RS clubsport var plåtren. Som 996GT3 cup. 993RS kunde fås med clubsport paket vilket var stora vingarna o skalstolar. Detta var inte gratis. Men man kunde även beställa bilarna med AC. Anders Jonsson vet nog mera eftersom han tjackade en ny då det begav sig. Inledningsfrågan var väl vad CS stod för och det är väl just "ClubSport". _________________ Stefan Larsson |
||||
Denne er 30mm fast (hollow) foran og 19mm 3-veis justerbar bak. Dette er ansett for å være en av de beste og mest kosteffektive oppgraderinger på omtrent alle biler i 924/944/968-systemet. ![]() _________________ Orjan Sandland |
||||
Jeg er helt enig... jeg trodde dette var standard - men neida ![]() orjan _________________ Orjan Sandland |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1123 besök totalt |