Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7859 besök totalt |
i kulordning
Nurburgring Knutstorp Sviestad Kinnekulle Monaco Anderstorp (långa) Anderstorp (sydslingan) Mantorp (långa) Anderstorp (nordslingan) Kommer inte på nåt mer. Flygfälten räknar jag inte som banor direkt. |
||||
Testade banor:
Kinnekulle ![]() Björkvik ![]() Sviestad ![]() Mantorp (½ varv på väg till parkeringen vid STCC lopp..) ![]() Rudskogen ![]() Är bara ett år gammal i bankörningen, men nästa år ska även Ringen samt förhoppningsvis även Gelleråsen eller liknande testas. ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
I någon sorts kulordning,
Nürburgring, inkl GP-slinga Mo i Rana (Norge) Gotland Ring, etapp 1 Gelleråsen Anderstorp (långa) Mantorp (långa) Superstage Halva Spa, baklänges... och så en massa flygfält och gokarbanor såklart... _________________ -- |
||||
Följande banor har jag kört, jag rankar dem som följer:
Nordslingan ACR (utan extra chikaner) Knutstorp Gotland Ring 1,6 km + 3.2 km-slingan Gelleråsen Falkenberg Anderstorp GP-slinga Rudskogen Sviestad Mantorp långa Våler Kinnekulle Midlanda Mantorp korta Lånke Dessutom har jag bevistat Paul Ricard, Spa-Francorchamps, Anderstorp, Mantorp samt Indianapolis Motor Speedway som åskådare... EDIT: IMS har jag faktiskt åkt runt i buss... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Uppräkning, ej rangordning:
Gelleråsen Knutstorp Falkenberg Kinnekulle Anderstorp Mantorp Rudskogen Våler Donnington Snetterton Silverstone Castle Combe Nürburgring Nordschleife Nürburgring GP Hockenheim Spa Estoril That's about it! /Peter |
||||
Den är lite kan man väl säga, trång. ;ånga långsamma partier och inget som det går riktigt fort på, flera kurvor av hårnålskaraktär, blir höga oljetemp ofta pga låg fart som ger dålig kylning. I slutet av rakan var där en stor stygg mur rakt fram (förr, vet ej hur det är nu). Roligt att åka på Sturup men ännu roligare på många andra banor ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Med 4WD-bil är det säkert skoj att fyrhjulssladda sig runt de tvära kurvorna, men jag tyckte den var på tok för tight. Det går ju aldrig snabbare än, säg 120 någonstans. Har man då en japansk plastraket som gör 100 i ettan känns den en smula "trång" helt enkelt. Ettan fick man använda runt flera av böjarna, och att luta 45 grader i ettan och försöka moderera gaspådraget på en hoj som accar 0-100 på neråt 3 s ger mer spänning än vad jag kräver. ![]() För mindre GTi-bilar kan den säkert vara ett roligt alternativ iofs. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
mjooaee jag är fortfarande småskraj att åka fullt över krönet på rakan innan start och mål
![]() där finns iof en avåkningszon efter den numera, men sist jag körde var den grinden stängd! att det kanske känns lite osäkert på en hoj kan jag förstå, men visst måste du kommit upp i mer än 120?! Visst ingen jättehög medelfart, men det tycker jag känns säkert och fint ![]() hursom får jag väl se till att få lite referenser nästa sommar med nya däck och bromsar (det var ganska spännande när bromsbeläggen tog slut vid bromsning ner för den lilla backen i slutet på rakan, ska försöka lägga ut bild på beläggen så snart jag får tag på en kamera) _________________ Pontus Fyhr |
||||
Nu vet jag inte vilket år de lade ny beläggning, men då vi var där och körde var banan fruktansvärt knutig och hojen "tankslappade" vid full acceleration på ett av banans snabbare partier. 120 var nog allt, möjligen 130. ![]() och nu är jag OT igen... ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
det låter ju som en rimlig förklaring! för jag nådde en bit över 140 och inte gör jag 0-100 på 3 sec direkt... dubblar man det så kommer man nog hyfsat nära OT är ju skoj ju ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Mo i Rana (bäst på alla sätt och vis, tom depåboxarna är bra)
Alastaro (bred och bra, man ser nästan hela från depån) Mantorp, långa (lite svår att få flyt i) Midlanda (kräver oerhört bra bromsar och motorstyrka skadar inte) Hämeenlinna (farligaste, kul om man kan lämna hjärnan i depån) Gälleråsen (spårvalet ger lite sig självt förutom långa kurvan innan startrakan) _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||||
Rikard, depåboxarna på ACR är tyvärr ingen höjdare...
![]() ![]() Men resten av banan är fantastisk! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Testade banor:
Kinnekulle Mantorp (korta & långa) Sturup Har även kört på dessa aktiviteter av konbanekaraktär: Emmaboda Superstage Team 13's gocartbana Hisingen GBG Säve flygfält Provade banåka för ungefär ett år sedan... _________________ Peter Karlsson |
||||
Nürburgring Nordschleife
Kinnekulle Knutstorp Mantorp, långa samt korta Gelleråsen Falkenberg Anderstorp, långa samt södra Sviestad Midlanda Sturup Raceway Rudskogen Samt dessutom även konbana eller slalom på: Tullinge Barkaby Emmaboda Lunda och lite test på Björkvik Ring -------------------------------- Vill abslout prova: Mo i Rana - Arctic Cirle Raceway Spa Cadwell Park Gotland Ring, när den blivit lång ;-) oulton Park (långa) Brands Hatch Le Mas Du Clos Charade Clermont-Ferrand Ring Djursland (kort o liten men fin berg o dalbana! :-) Asfaltsrally o RS :-) och de här absolut osså: (fat chance ![]() oran Park Willow Spring Lime Rock Park Mosport Virginia International Raceway _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7859 besök totalt |