Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (17932 totalt) |
Bilen som "grundade" begreppet "Team CSN".
BMW 318 is -90 Ca. 18 000 mil. Sänkfjädrar från Örebro fjäderservice. Köpt i detta enkla utförande. Själv har jag hunnit/haft råd med: BBS 15x7" hjul. Toyo Proxies T1-S 205/50 15. BMW Motorsport Grp.N-chip. (136hk/172 Nm vid 6400rpm/4900rpm. Drygt 140hk och 180Nm nu kanske?) BMW org./Textar bromsbelägg. (Funkar mkt bättre än vad folk tror.) Planerna...är många! Men i ngn form av prioordning... Få till så man kan åka 3 banträffar nästa år iaf. Kylslangar till bromsarna. Motulvätska. (Ligger och väntar.) Beg. gatdäck/R-däck till mina "andra" hjul. (Ngn som har nga lämpliga 15"-däck i typ 185-205 som ni inte behöver/vill ha?) Mer camber och caster. Justera om kammarna efter "riktiga beräkningar". (Eller helt andra om man får välja...) (Testiver... ) Konidämpare. (Nya fjädrar, med rätt värden, vore oxå trevligt.) Lite mer radikal modifiering av bärarmarna fram för ändrat rollcentra. (Testnerven kliar...igen ) Nya bussningar runtom. Riktig stol. Låter som om jag har att göra länge framöver... Man får se vad som blir verklighet och kan komma på plats. Det är lite knepigt utan eget garage. |
||||||
En bild med "hjälmfrilla".
Så har ni en aning om hur man ser ut iaf. Här diskuteras väghållningen på våran långloppsdisel med Peter Dahl, ingenjör på motorutvecklingen på SAAB. |
||||||
Kan kanske passa på att fundera högt om "realistiska" mods man planerat/drömmer om inom en
snar (läs : vinter) framtid. (Allt i mån av uppbringandet av ett garage att vara i.) Har med Vapenbroder Micke E Lite planer. *Excentriska bumerangbussningar för ökad caster. Material ska köpas in, sen har vi nga timmar framför oss i verkstan bland svarvar och fräsar. *Silentblocksbyte. Lutar åt BMW original med rutlim i. *Leta "beg. sportdäck" att lägga på hjulset nr.2. *Kamjustering. -- Testat ("Advance" insugskam för mer vrid.) Ska justeras tillbaka. Provar nog lite ändrat mot original för mer varvvillighet på bekostnad av lågfart/mellanregistret istället. *Bygga ett "toe mätstag" så man kan labba lite med olika toe, eller iaf få ett "rätt" värde man åker med. *Mäta upp Rollcentra fram och bak. *Trackasera BMW tills de berättar var jag har CGH. Och när de ändå håller på kan de få berätta CGH genom hela bilen. (De två sista är ju så man kan ha maxnytta av Görans bok i vinter... Skulle jag gissa iaf. ) På listan över "Jag vill, men vi får se om det finns tid/pengar" hamnar: *Konidämpare är nästan ett "krav" för seriös banåka. *Justerbara camberplattor. *Större spjällhus. Under "Jag drömmer mig bort en stund" hamnar: *Större LMM och spridare. (Eller varför inte ett egetbyggt sprut med 4 spjäll när man ändå håller på... ) *Diffbroms. Vi får se hur det blir med allt. Viktigast känns det dock som om det är att få åka nga träffar iaf. |
||||||
Se nu till att få ordning på dessa grejer, istället för att lägga massa onödig tid på tentorna, så "åker vi ner" nästa år! Konceptet verkar det ju inte vara något fel på.
Jag måste allt erkänna att jag gillar M3 e30. Skulle faktiskt inte ha ett dugg emot att ha en sådan i garaget. Också. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Då har första justeringen på "listan över saker som ska testas" udvärderats under kvällen.
Vad som testades var att justera fram insugningkammen nga grader. Teoretiskt effekt ska bli mer vrid i mellanregistret utan att toppeffekten ska lida allt för mkt. Allt stämmde med verkligheten, men då jag gillar då maskinen är riktigt rapp, inte störs av lite effektpucklar samt att man ligger så pass högt i varv när man åker bana så ska kammen tbx. Kanske kanske jag justerar den lite åt andra hållet tom, bara för att få den lite mer varvvillig. |
||||||
Då har man tappat konceptet totalt och fortsätter att trixa på motorfronten. Prioordningen är ändrad mao.
Har beställt programerbart sprut och tändning (MegaSquirt och Tomtek). Så nu ska luftmängdsmätaren bort till att börja med. (Hatar denna lilla manick! ) Räknar inte med att vara klar förän till våren tidigast. Som EVo II står nu ett par sepparata spjäll högt på listan... Kan dock lugna er med att jag inte ratat KONI eller annat chassikit... De tankarna lever och vi får väl se vad pengarna räcker till. |
||||||
Tänkte bara informera att nu har vi uppnått den punkt för denna bil då den verkligen spårar ur...
som alla bilar man börjar pilla lite på. Vad som är på G låter vi vara lite "hemligt" ett tag tills det börjar likna ngt, men prioordningen är numera än mer "felvinklad" kan jag avslöja. Nu ska det "bara" falla lite saker på plats... |
||||||
Ska du trimma? Jag frågade faktiskt bara om det var möjligt att få ut över 200hk ur en M42'a, jag bad dig aldrig bevisa det |
||||||
200hk+ ur 1766cc är ganska mkt för en gatmotor... Men det går. Hade inte tackat nej till ngt liknande... |
||||||
Men äsch, sluta vara så hemlighetsfull... Säg vad du ska göra med bilen |
||||||
|
||||||
Nä. |
||||||
I dagsläget så är ingen turbokonvertering aktuell. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Jag säger som min vän Johan: "Respirator sätter man på saker som inte mår bra!"
Så, nope, ingen turbo. |
||||||
För en gångs skull då jag gör ngt har det hänt saker under en klart vettig tidsåtgång! Normalt överallt utom på ...
En stackars "is" som stiftat bekantskap med ett träd har fått donera div delar och ytterligare en "is" är under förhandling till donationer av "bra att ha saker". En del delar har demonterats ytterligare i sig och ska snart blänka som sig bör... *bygger han showbil nu med Autosol på ventilkåpan... * Ledtråd till Andrew: "Har man fått en utmaning ska man bevisa att det går..." |
||||||
Ska du trimma sönder motorn nu? Äsch, jag hatar ledtrådar... varför kan inte alla bara tala klarspråk så jag förstår |
||||||
Trimma sönder ska vi inte göra...hoppas jag.
Nu återkommer jag först till våren i detta ämne, så ser vi vad det blev av allt. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (17932 totalt) |