| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
AKUT! Däcktrycksfråga!
|
1 besök senaste veckan (1541 totalt) |
|
AKUT! Däcktrycksfråga!
Skall ut och köra i eftermiddag, och har inte en susning am vad jag skall börja med för däckstryck. Däcken är slicks Yokohama Advan "någonting" 195 / 15" ganska låg profil 560-580
Bilen dem skall sitta på är en Golf Mk1 gti = framhjulsdrift. Bilen väger väl strax över 800kg, och har riktigt med camber. Vad tror ni!? Tacksam för snabba svar! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Hej
När jag funderade på tryck hittade jag detta på internet
Det jag fick fram till min Westfield var nog ganska rätt tror jag efter att ha frågat andra seven åkare vad dom har. //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
|
Glöm inte att det är stor skillnad på varmtryck och kalltryck.
Antar att det är någon form av R-däck du menar att du skaffat. Jag skulle gissa på ett lämpligt varmtryck på ca 2 bar. Det bör innebära ett kalltryck på ca 1.4 bar. Man får mäta många gånger och testa olika kalltryck... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
ooops, det stod ju faktiskt. Borde jag ha sett på den angivna profilen annars... Slarvigt av mig.
Då vet jag inte. Eller är det samma tryck i slicks som i R-däck ungefär? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Slicks har ungefär samma temperaturspann, iaf de jag testade. Körde ca 1,4 fram och 1,7 bak i kallt tillstånd. vilket ska resultera i varmtryck 2-2.2 runt om.
Men om du aldrig har kört med slicks förut så ta det lite varligt, dom släpper utan allt för mycket förvarning.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag har inte upplevt att slicks släpper abruptare än andra däck. Däremot kan de vara mer eller mindre hala innan de kommit upp i arbetstemperatur.
Det går lika bra att sladda med slicks som med andra däck, det går bara fortare innan det släpper.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Däck för banåka
AKUT! Däcktrycksfråga!
|
1 besök senaste veckan (1541 totalt) |