Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
AKUT! Däcktrycksfråga!
1 besök senaste veckan (1541 totalt)
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440


Trådstartare
AKUT! Däcktrycksfråga!

Skall ut och köra i eftermiddag, och har inte en susning am vad jag skall börja med för däckstryck.
Däcken är slicks Yokohama Advan "någonting" 195 / 15" ganska låg profil 560-580
Bilen dem skall sitta på är en Golf Mk1 gti = framhjulsdrift.
Bilen väger väl strax över 800kg, och har riktigt med camber.

Vad tror ni!?

Tacksam för snabba svar! thumbs up

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej

När jag funderade på tryck hittade jag detta på internet

Citat:

(Vehicle Weight in lb/100) + 2 psi at heavier end + 2 psi all around if suspension and alignment are stock.

Example: Stock 911, 3,000 lb.
(3000/100) = 30 psi
Add 2 psi all around = 32 psi
Add 2 psi to heavy end = 34 psi at rear
With modified suspension, the result is 30 psi front, 32 psi rear.

cold inflation pressure yokohama


Det jag fick fram till min Westfield var nog ganska rätt tror jag efter att ha frågat andra seven åkare vad dom har.

//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Glöm inte att det är stor skillnad på varmtryck och kalltryck.
Antar att det är någon form av R-däck du menar att du skaffat. Jag skulle gissa på ett lämpligt varmtryck på ca 2 bar. Det bör innebära ett kalltryck på ca 1.4 bar.

Man får mäta många gånger och testa olika kalltryck...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440


Trådstartare
rena slicks är det frågan gäller!

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



ooops, det stod ju faktiskt. Borde jag ha sett på den angivna profilen annars... Slarvigt av mig.
Då vet jag inte. Eller är det samma tryck i slicks som i R-däck ungefär?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Slicks har ungefär samma temperaturspann, iaf de jag testade. Körde ca 1,4 fram och 1,7 bak i kallt tillstånd. vilket ska resultera i varmtryck 2-2.2 runt om.

Men om du aldrig har kört med slicks förut så ta det lite varligt, dom släpper utan allt för mycket förvarning.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Jag har inte upplevt att slicks släpper abruptare än andra däck. Däremot kan de vara mer eller mindre hala innan de kommit upp i arbetstemperatur.
Det går lika bra att sladda med slicks som med andra däck, det går bara fortare innan det släpper.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Däck för banåka
AKUT! Däcktrycksfråga!
1 besök senaste veckan (1541 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande