Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honda CRX, inte sportbil??
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (26106 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Vill ni läsa en annan liten lista över bilmodeller så är denna ett rätt bra inlägg i "sportvagnsdebatten":
http://www.sportscarclubofhelsinki.fi/autolista

SPVM's listning är en historisk kombination av bilar som deltagit och bilar som lagts till lite då och då.
När det gäller 2+2 SportCoupéer (lös beskrivning av 2dörrars 2+2bilar med omöjlig taklinje i baksätet) så kan man debatera det ganska länge men det är svårt att dra en entyig gräns om man inte vill ha med allt tvådörrars på fyra hjul (och gör man det vill nån ha med en sjudörrarsmodell på samma bottenplatta också).
Citat:
Ansvariga för Sportvagnsserien (SPVM) i samråd med förarföreningen förbehåller sig rätten att efter skriftlig ansökan bedöma om en bil klassas som sportvagn eller ej (t.ex. övriga 2+2 sitsiga sportvagnar respektive racersportvagnar).
Men den som inte frågar riskerar ju inte att få varken ja eller nej...

VW Corrado och Camaro/Firebird är andra 2+2 Coupeér som är aktuella för diskussioner, släpper man damluckorna så flyttas gråzonen. Supra (Celica finns med), etc etc.
SCCH's lista är väldigt komplett men det finns säkert de som kan hitta maskor i den logiken också.

1987 var det förresten tre CRXer med i Sportvagnsmästerskapet (en i B och två i C)...

Dui är inte klok med ditt Googlande Niklas! Hur hittar du allt??
Denna är ju tom på FINSKA!! Men inte illa alls!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Tvåsitsig, tvådörrars tycker jag. Det borde ju rensa rätt ordentligt...

Strikt sett håller jag med - tydliga riktlinjer är alltid väldigt enkla och väcker sällan anstöt. Själv skulle jag hysa tveksamheter vad gäller amatörbyggda fordon, särskilt i SPVM. Detta är bara min egen personliga uppfattning - och den kommer knappast skina igenom den dagen jag själv ställer upp med ett amatörbygge i SPVM (vilket faktiskt skedde första gången redan 2002).

Men varje organisation, klubb, förening eller motsvarande har naturligtvis sin egen rätt att bestämma vad de ska tillåta för medlemmar - om det så handlar om pingstvänner, astronomer eller syndikalister. Varför pipa om det?

Just Alfetta GT/GTV vet jag har varit föremål för en liknande långbänk för MGCC. Men de har tvärvägrat och har naturligtvis haft all rätt att göra så. Trots att den inte är japansk, alltså.

Rösta med fötterna. Starta en konkurrerande klubb. En klubb som tillåter Honda. Men inte några gamla möglande Austin Healeys eller MG:ar.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Efter att ha läst om tråden för att friska upp minnet. Roger, fick du något slutligt besked från MGCC eller lade du ner mitt i allt?

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Har det hunnit ändra sig då? Jag körde höstracet... 02 tror jag med min Alfetta GTV, och det va inga sura miner då.

Benci; CRX klassar enl. SPVM Listan finns här http://www.roadsport.se/index.php?page=reglemente

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Problemet med 2 dörrar 2 sitsig är att det rensar friskt i vagnsparken (läs främst Porsche) och så kan man väl inte ha det Dessutom finns det en och annan healy som inte längre är sportbil då

Vill minnas att det var ett himla gnäll när Robert Pettersson från automobil körde CRX i roadsport (87?)

Nu är det väl så att racingen skulle må väldigt bra av att få in fler startande?

Vilka justa bataljer det skulle bli med CRX Skyline Alfetta etc + allt gammalt .om MGCC kunde få 40+ startande kanske det till och med bli värt att åka att titta PÅ från sthlm?
En klubb till känns bara dumt det finns för många arrangörer/serier som det är.

Själv kör jag riktig sportbil thumbs up

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Joakim Winkler skrev:
Efter att ha läst om tråden för att friska upp minnet. Roger, fick du något slutligt besked från MGCC eller lade du ner mitt i allt?

Nja, jag kände väl att jag inte ville in o röja alltför mycket eftersom jag inte hade en bil färdig. Och samtidigt blev man ju inte heller så motiverad att lägga ner en massa tid o pengar o stressa ihop bilen om man ändå inte fick köra... Moment 22?

Kanske det löser sig efter hand? Först ska den ju ställas iordning o sen testas ut lite o hoppas att ingen köper den. Sen har jag ju två bilar till...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

cat7even skrev:
om MGCC kunde få 40+ startande kanske det till och med bli värt att åka att titta PÅ från sthlm?
Räkna antalet startade i senaste KM (49 varav 28 i Roadsport)...
Det är inte sällsynt med personer från Stockholm som åker ner och kör heller...

På Kinnekulle i helgen var vi 22 startande i Roadsport inom SPVM, det finns plats för många fler (kanske redan på Mantorp på söndag)

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Dui är inte klok med ditt Googlande Niklas! Hur hittar du allt??
Denna är ju tom på FINSKA!! Men inte illa alls!!
Jag såg den i pappersform först, min Finska är obefintlig.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

cat7even skrev:
Problemet med 2 dörrar 2 sitsig är att det rensar friskt i vagnsparken (läs främst Porsche) och så kan man väl inte ha det Dessutom finns det en och annan healy som inte längre är sportbil då

Vill minnas att det var ett himla gnäll när Robert Pettersson från automobil körde CRX i roadsport (87?)

Nu är det väl så att racingen skulle må väldigt bra av att få in fler startande?

Vilka justa bataljer det skulle bli med CRX Skyline Alfetta etc + allt gammalt .om MGCC kunde få 40+ startande kanske det till och med bli värt att åka att titta PÅ från sthlm?
En klubb till känns bara dumt det finns för många arrangörer/serier som det är.

Själv kör jag riktig sportbil thumbs up

Sen är det väl lite känsligt iom med att det ju befaras (eller hur man ska uttrycka sig) att CRX:en inte är tillräckligt unik från sina Civic-kusiner. Dock efter skruvat en del med Crx:en så kan jag lugna folk med att det är rätt mycket som skiljer ändå.
Motor, vikt, tank (!!!!!) passagerarplatser, instrument, stötdämpare, kaross inte minst, stolar, ratt, ja, det mesta faktiskt.
Dock är ju grundkonceptet lika, fyra hjul - ett i varje hörn, spiralfjädrar bak och torsionsstag fram.

Har för mig att en annan känd bil delar en massa med Volkswagen Typ1 och har en hemskt gammal och märklig chassiekonstruktion...
Tom nästan samma motor i flera fall!!

EDIT: Rensa lite i mitt inlägg pga onödig info...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Nja, jag kände väl att jag inte ville in o röja alltför mycket eftersom jag inte hade en bil färdig. Och samtidigt blev man ju inte heller så motiverad att lägga ner en massa tid o pengar o stressa ihop bilen om man ändå inte fick köra... Moment 22?
Det inte inte många åtgärder för MGCC KM som är "ogjorda" om du skall ha (eller sälja den) den som motionsbanvapen. Tom huvudbrytaren kan vara bra att ha (eller uppfattas rejsig av en köpare).
Roger Gustafsson skrev:
Har för mig att en annan känd bil delar en massa med Volkswagen Typ1 och har en hemskt gammal och märklig chassiekonstruktion...(och tveksam historia...)
Tom nästan samma motor i flera fall!!
Typa om den som en Acura om det känns bättre.

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
cat7even skrev:
om MGCC kunde få 40+ startande kanske det till och med bli värt att åka att titta PÅ från sthlm?

På Kinnekulle i helgen var vi 22 startande i Roadsport inom SPVM, det finns plats för många fler (kanske redan på Mantorp på söndag)

Såg det på resultatlistan thumbs up Kanonkul att roadsport är på gång thumbs up thumbs up
Själv ligger jag lite lågt med tävlandet i år >
Kände annars grymt sug erfter att ha läst rejsrapport på mx5 forat thumbs up

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

CRXen är ju 2+2 (vissa årsmodeller) på vissa marknader men inte i Sverige.

Du har koll ser jag

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
cat7even skrev:

Kan jag köra nåt rejs utom tävlan i Miatacupen?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Kan jag köra nåt rejs utom tävlan i Miatacupen?
Vi kör ju inom SPVM så det är ju ingen skillnad mot att köra i vanliga Roadsport C, det är bara att fixa vagnbok och köra en seieanmälan ( när vi fått upp den).
SSM är ju en rätt vanlig debuttävling för de som inte hinner få ihop det till maj.

AndersL
Löddeköpinge
Här sen Dec 2006

Halloj

Är det fortfarande blankt nej?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Hehe, den där sportbilsdebatten är både kul, underhållande löjlig och tröttsam på en gång.
Ekerhjul nedtill och rutik keps upptil sar Red Top på DN redan på 60-talet, problematiken verkar kvarstå.
Själv brukar jag hävda att mina gamlaAlfa 1600GTJ och 1750 GTV jag hade en gång i tiden mest påminde om en något trängre och lägre Volvo Amazon med twincam motor och en extra växel. Både till konstruktion och körkänsla. Jag gillade dem ändå, men de är ärligt inte mer sportbil en Amazon 122S eller 123GT. Lika illa med MGB, är ju mest en Morris Marina som tappat taket och baksätet tekniskt sett, men där ska erkännas att körkänslan skiljer lite å andra sidan.
En del säger att en Sportbil inte kan vara fwd. Vad är då Lancia Fulvia HF och Zagato, Fiat Barcehtta, Saab Sonett, utöver nämnda CRX? Kan en sportbil vara 4wd? Är inte det för jeepar?
2+2, ja men då är ju Fiat 850 SC ok, Toyota celica, Opel Manta och Ford Capri också?
F-n det är nog tur att nya banbilen blev en Formelbil!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Klassiskt sett är ju en Sportvagn en karosstyp, men vad man väljer att tävla tillsammans med är ju glidande över tid.
Vad kommer att vara "Sportvagn" av de bilar som byggs om 20 år?
Nöje för nytta kanske är en tillräckligt lös definition (så alla kan ha sin egen)

och i SPVM (Dåvarande Sportvagnsserien/mästerskapet) körde CRXer redan på slutet av 80-talet, andra tävlingsorganisationer får naturligtvis göra andra bedömningar.
150hkCRX passar så fint i RoadsportB. Halvbur, brytare, öglor och vagnbok så är det rock & roll.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Eller en 124 hästars CRX med ABS, ska väga 953 kg thumbs up

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kimmen skrev:
Eller en 124 hästars CRX med ABS, ska väga 953 kg thumbs up
Då kan man väl inte gå imål med tom tank (men vad som ingår i de ca 900kg som listas vet man ju aldrig)?

För den som funderar så är det C i detta fall, det är ju ett ganska fyllt startfält som skriker efter lite bredd bland bilarna.
B är inte lika knökfullt, men det ger andra utmaningar när man inte kan hålla stumt lika ofta.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Är CRX:n rolig att köra ? Min lilla erfarenhet av FWD bilar på banan är de är 'grävlingar' oavsett vad man hittar på ? Kanske med en vettig diff blir det bättre ?
Fast rejs Saabar i RHK ser ju ut att gå fint på banorna thumbs up

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Josen skrev:
Är CRX:n rolig att köra ? Min lilla erfarenhet av FWD bilar på banan är de är 'grävlingar' oavsett vad man hittar på ? Kanske med en vettig diff blir det bättre ?
Fast rejs Saabar i RHK ser ju ut att gå fint på banorna thumbs up
CRXen är betydligt "fyrkantigare" (spårvidd/axelavstånd) än en S40
Sen är ju låg vikt aldrig fel.

Långsmala bilar fungerar jättebra rakt fram men de byter inte riktning lika bra, en fördel i snömodd iofs...

Allmänt banåkaforum
Honda CRX, inte sportbil??
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (26106 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande