| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Honda CRX, inte sportbil??
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (26106 totalt) |
|
Re:
Dui är inte klok med ditt Googlande Niklas! Hur hittar du allt?? Denna är ju tom på FINSKA!! Men inte illa alls!!
|
||||
|
Re:
Strikt sett håller jag med - tydliga riktlinjer är alltid väldigt enkla och väcker sällan anstöt. Själv skulle jag hysa tveksamheter vad gäller amatörbyggda fordon, särskilt i SPVM. Detta är bara min egen personliga uppfattning - och den kommer knappast skina igenom den dagen jag själv ställer upp med ett amatörbygge i SPVM (vilket faktiskt skedde första gången redan 2002). Men varje organisation, klubb, förening eller motsvarande har naturligtvis sin egen rätt att bestämma vad de ska tillåta för medlemmar - om det så handlar om pingstvänner, astronomer eller syndikalister. Varför pipa om det? Just Alfetta GT/GTV vet jag har varit föremål för en liknande långbänk för MGCC. Men de har tvärvägrat och har naturligtvis haft all rätt att göra så. Trots att den inte är japansk, alltså. Rösta med fötterna. Starta en konkurrerande klubb. En klubb som tillåter Honda. Men inte några gamla möglande Austin Healeys eller MG:ar. |
||||
|
Har det hunnit ändra sig då? Jag körde höstracet... 02 tror jag med min Alfetta GTV, och det va inga sura miner då.
Benci; CRX klassar enl. SPVM Listan finns här http://www.roadsport.se/index.php?pa _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Problemet med 2 dörrar 2 sitsig är att det rensar friskt i vagnsparken (läs främst Porsche) och så kan man väl inte ha det
Dessutom finns det en och annan healy som inte längre är sportbil då
Vill minnas att det var ett himla gnäll när Robert Pettersson från automobil körde CRX i roadsport (87?) Nu är det väl så att racingen skulle må väldigt bra av att få in fler startande? Vilka justa bataljer det skulle bli med CRX Skyline Alfetta etc + allt gammalt .om MGCC kunde få 40+ startande kanske det till och med bli värt att åka att titta PÅ från sthlm?
En klubb till känns bara dumt det finns för många arrangörer/serier som det är. Själv kör jag riktig sportbil _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
Nja, jag kände väl att jag inte ville in o röja alltför mycket eftersom jag inte hade en bil färdig. Och samtidigt blev man ju inte heller så motiverad att lägga ner en massa tid o pengar o stressa ihop bilen om man ändå inte fick köra... Moment 22?
Kanske det löser sig efter hand? Först ska den ju ställas iordning o sen testas ut lite o hoppas att ingen köper den. Sen har jag ju två bilar till...
|
||||
|
Re:
Det är inte sällsynt med personer från Stockholm som åker ner och kör heller... På Kinnekulle i helgen var vi 22 startande i Roadsport inom SPVM, det finns plats för många fler (kanske redan på Mantorp på söndag)
|
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Sen är det väl lite känsligt iom med att det ju befaras (eller hur man ska uttrycka sig) att CRX:en inte är tillräckligt unik från sina Civic-kusiner. Dock efter skruvat en del med Crx:en så kan jag lugna folk med att det är rätt mycket som skiljer ändå. Motor, vikt, tank (!!!!!) passagerarplatser, instrument, stötdämpare, kaross inte minst, stolar, ratt, ja, det mesta faktiskt. Dock är ju grundkonceptet lika, fyra hjul - ett i varje hörn, spiralfjädrar bak och torsionsstag fram. Har för mig att en annan känd bil delar en massa med Volkswagen Typ1 och har en hemskt gammal och märklig chassiekonstruktion...
Tom nästan samma motor i flera fall!!
EDIT: Rensa lite i mitt inlägg pga onödig info...
|
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Såg det på resultatlistan Själv ligger jag lite lågt med tävlandet i år >
Kände annars grymt sug erfter att ha läst rejsrapport på mx5 forat _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
Kan jag köra nåt rejs utom tävlan i Miatacupen?
|
||||
|
Re:
SSM är ju en rätt vanlig debuttävling för de som inte hinner få ihop det till maj.
|
||||
|
Hehe, den där sportbilsdebatten är både kul, underhållande löjlig och tröttsam på en gång.
Ekerhjul nedtill och rutik keps upptil sar Red Top på DN redan på 60-talet, problematiken verkar kvarstå. Själv brukar jag hävda att mina gamlaAlfa 1600GTJ och 1750 GTV jag hade en gång i tiden mest påminde om en något trängre och lägre Volvo Amazon med twincam motor och en extra växel. Både till konstruktion och körkänsla. Jag gillade dem ändå, men de är ärligt inte mer sportbil en Amazon 122S eller 123GT. Lika illa med MGB, är ju mest en Morris Marina som tappat taket och baksätet tekniskt sett, men där ska erkännas att körkänslan skiljer lite å andra sidan. En del säger att en Sportbil inte kan vara fwd. Vad är då Lancia Fulvia HF och Zagato, Fiat Barcehtta, Saab Sonett, utöver nämnda CRX? Kan en sportbil vara 4wd? Är inte det för jeepar? 2+2, ja men då är ju Fiat 850 SC ok, Toyota celica, Opel Manta och Ford Capri också? F-n det är nog tur att nya banbilen blev en Formelbil! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Klassiskt sett är ju en Sportvagn en karosstyp, men vad man väljer att tävla tillsammans med är ju glidande över tid.
Vad kommer att vara "Sportvagn" av de bilar som byggs om 20 år? Nöje för nytta kanske är en tillräckligt lös definition (så alla kan ha sin egen)
och i SPVM (Dåvarande Sportvagnsserien/mästerskapet) körde CRXer redan på slutet av 80-talet, andra tävlingsorganisationer får naturligtvis göra andra bedömningar. 150hkCRX passar så fint i RoadsportB. Halvbur, brytare, öglor och vagnbok så är det rock & roll. |
||||
|
|
||||
|
Re:
För den som funderar så är det C i detta fall, det är ju ett ganska fyllt startfält som skriker efter lite bredd bland bilarna. B är inte lika knökfullt, men det ger andra utmaningar när man inte kan hålla stumt lika ofta.
|
||||
|
Är CRX:n rolig att köra ? Min lilla erfarenhet av FWD bilar på banan är de är 'grävlingar' oavsett vad man hittar på ? Kanske med en vettig diff blir det bättre ?
Fast rejs Saabar i RHK ser ju ut att gå fint på banorna _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Re:
Sen är ju låg vikt aldrig fel.
Långsmala bilar fungerar jättebra rakt fram men de byter inte riktning lika bra, en fördel i snömodd iofs... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Honda CRX, inte sportbil??
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (26106 totalt) |
