Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 8307 besök totalt |
Re:
Först skriver du att det inte är så konstigt om folk tror vi fuskar med tiderna, och sen skriver du att du inte skrivit det. Klart man blir lite besviken på det, speciellt när det är du som skriver det, som sett själv när tiden med t ex min bil sattes i fjol. Ännu mer speciellt eftersom det ju faktiskt är du själv som kört absolut snabbast i förhållande till hur snabbt "folk" tror att det går att köra i en BMW. Jag tycker min reaktion var väldigt mild, egentligen borde man ju blivit vansinnig bara på insinuationen att vi skulle mixtra med tiderna. och i mitt fall så är skillnaden 4.04 kg/hk med tomvikt och motoreffekt jämfört med 5.07 kg/hk med hjuleffekteffekt och startvikt. Stor skillnad visst, men knappast det som avgör i SS, det är ju Feges tid ett levande bevis på, eller så är jag helt enkelt bara så usel på att köra.. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Som gammal hondaägare är jag lite velig med mina åsikter om märket. Nu hade jag en "modern" med McP-upphängning, men ändå var väghållningen helt OK och motorrn var kul mellan 5900 och 8000 rpm. Det var resten av bilen som fick mig att tröttna. Inredningen kändes knappt ihopskruvad, det var diverse småfel hela tiden, den drog mycket soppa för sin storlek på långkörning och så den där puckeln i vridmomentkurvan som tar bort all harmoni i körning. I mina ögon är VTEC-kicken lika o-charmig som en turbokick...
Köper man en Porsche eller BMW med sportambitioner får man en bil som är mer komplett och som känns väl ihopsatt även inuti. Man får en motor i bilen med karaktär som växer på varv utan att ha konstiga peakar som bara är obekväma. Ska man bara jaga tider runt en bana så spelar inredningen mindre roll, men då ska man väl jämföra sig med liknande fordon? För mig ger det ett mervärde att veta om det är 4 eller 5 kg/hk som används i banan. Då är det väl lämpligt att man mäter på samma sätt. Attityden hos vissa Hondaägare är dessutom påfallande negativ till ägare av andra fabrikat. De flesta här vet att det finns kapacitet för stordåd i bilarna, men väljer annat för att de vill ha andra egenskaper också. Främst tror jag det kommer sig av att de flesta av Hondas modeller driver på främre hjulparet och att det är så mycket roligare att balansera en bakhjulsdriven bil med gaspedalen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag känner igen allt du skriver Lennart, det är verkligen huvudet på spiken, jag hoppas bara att jag inte är den där tråkiga honda-figuren du beskriver som ser snett på andra bilmärken.
![]() Vtec-kicken på en B- eller F-seriemotor är inget att hänga i julgranen, däremot på K-seriens motorer som har VTC så känner man knappt av den efter en ommappning. Mion bil har en fantastiskt fin effektkurva från 5000-8700 varv. Tyvärr så har ju honda t o m lagt in en ännu mer markerad vtec-övergång på CTRen, bara för att det skall kännas extra mycket när motorn byter kamprofil. Det är ju lite synd för dem av oss som har samma inställning till motorkaraktär som dig och mig. Men med en ommappning så blir det en helt annan motor även original över hela registret. Problemet med sportigare BMW eller e Porsche är ju driftskostnaderna om man vill kunna åka mkt bana. Då tänker jag främst på däckskontot, 15-tummarna man kommer undan med på hondorna gör ju att man kan köra så otroligt mycket mer för samma pengar. Hondas motorer är ju också mycket snåla vid bankörning, även att du upplever dem törstiga på längfärd. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
En bra mappad motor drar inte extremt med soppa. Men höga crusingvarv gör att det är svårt att köra snålt på långkörning. En "safemappad" motor kan dra rejält (över 3liter milen på Anderstorp, 50 liter på 40 varv), miatorna går tokfett när man kör open loop med originalECU. Samma motor kan dra 0.67 om man snålkör (under 100 och under 3000rpm). Men det är ju iofs en traktormotor (undersquared) designad för överladdning, Honda är inte så fega. |
||||
Imponerande tider som vanligt.
![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 8307 besök totalt |