Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rundpall i konbana (Polo välter i konbana)
<<   1, 2, 3
6737 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Re:

Svartlock skrev:
Det är ju vanligt med att folk tvåhjular på rallycross - mjuk chassie och väldigt mycket grepp.

Har sett flertalet rallybilar med grusfjädring som plötsligt går upp på två hjul mitt i en sväng.


Jomen i slalom är det ju gatdäck eller som bäst r-däck. Inte i närheten av det grepp ett varmt klibbigt rallyslicks kan ge

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Som sagt, för alla som leker i slalom osv så är det väldigt intressant o veta vad som hände med Polon. Är ju något man gärna ser inte händer liksom....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Svartlock skrev:
Det är ju vanligt med att folk tvåhjular på rallycross - mjuk chassie och väldigt mycket grepp.

Har sett flertalet rallybilar med grusfjädring som plötsligt går upp på två hjul mitt i en sväng.


Jomen i slalom är det ju gatdäck eller som bäst r-däck. Inte i närheten av det grepp ett varmt klibbigt rallyslicks kan ge


Fast de flesta av oss kör med r-däck...
Toyo och Yokis är det vanligaste, vi är inte så många som kör med "riktiga" rallyslicks.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19105



Re:

Bosse L skrev:
MaZ skrev:
Kan man välta den så så har man allvarliga problem med chassiet skulle jag vilja påstå.


Att bilen drabbats av Smäck Pärson ben är väl att beteckna som ett allvarligt problem?


Nä, McPerson tycker jag får onödigt mycket ovett faktiskt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Det spelar ingen roll hur mycket man knycker hit och dit, det handlar enbart om grepp kontra viktcentrums höjd.

Har du 1,4g på en 1,7m bred bil bör viktcentrum inte vara mer än ca 60cm (jag saftar i ordentligt med 1,4g!). Jag tvivlar starkt på att Polon har viktcentrum så högt, vilket för mig innebär att fälgkant måste huggit tack vare kanske lågt däckstryck och tunna (läs rejsiga [onödiga] ) däck.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Annan spontan fråga, hur har han egentligen händerna på ratten?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Det kanske går att "gunga" upp en bil på två hjul om stötdämparna är för slappa/slut.

_________________
William Ekström
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Krängningen flyttar tyngdpunkten lite och krängande däck en bit till åt andra hållet sedan med hjälp av liten grop eller liknande så bilen får lite extra krängning (studs) är det inte svårt längre. Själv är jag förvånad att inte fler bilar tippa på trackdays och konbana med de greppiga däck man använder och ofta dålig fjädring i sammanhanget.
Har själv tvåhjulat med tantens gamla renault twingo då den försetts med breda gatdäck 195/45-15 och "sportfjädring" (hårdare dämpare och lägre hårdare fjädrar) när jag gick på kurbsen genom kvarnkurvan på Kinnekulle.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

MaZ skrev:
Bosse L skrev:
MaZ skrev:
Kan man välta den så så har man allvarliga problem med chassiet skulle jag vilja påstå.


Att bilen drabbats av Smäck Pärson ben är väl att beteckna som ett allvarligt problem?


Nä, McPerson tycker jag får onödigt mycket ovett faktiskt.


Så är det nog, tvärställd bladfjäder är en annan konstruktion som är bättre än sitt rykte.
Men incitamentet att välja McPherson är snarare relaterat till produktionsekonomi är optimal väghållning.
Problemet är väl att kosntruktionen medför att att chassistrukturen msåte ta upp onödigt stora krafter pga fjäderbenets hävarmseffekter. Går förvisso att bygga bort til lstörsta delen, problemet är dock mindre i en konstrukation med dubbla A-armar tex. (eller t.om. enkel A-arm och tvärställd bladfjäder...)
Men det där, tror jag nog du egentligen är mer insatt i än vad jag är...
Sorry för OT från ämnet

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
MaZ skrev:
Rundpall är i min värld när man sladdar runt, inte när man rullar. Är det bara jag som tänker så?

Rundpall är samma sak i min värld, därför läste jag inte tråden förrän nu.

Däremot förväntas man bjuda på rulltårta efteråt.

EDIT: Förslag till ny term Rullpall


Jaja, min svänska är innte fulkomlig ala gångär...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Rundpall i konbana (Polo välter i konbana)
<<   1, 2, 3
6737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande