Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Polyuretanbussningar slits fort, lösning?
1596 besök totalt
Torpis
mitt i Småland
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Har sökt men inte hittat något svar.

Det gäller polyuretanbussningar i allmänhet, jag upplever det som om materialet komprimeras ganska så fort och detaljerna börjar glappa. (samma bekymmer på både motorfästen och länkarmar.)

Är det något ni känner igen? är polybussningar slitdelar som byts förhållandevis ofta?

Hoppas någon har lite info eller kan länka mig till redan befintlig tråd i ämnet

tackar

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Byt till naturgummi så håller det 15' mil...

Tråkigt svar va?

BMW 330i -05
Citera
Torpis
mitt i Småland
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Nä, men det är helt okej svar

Jag lurar på gummi, fast inuti en hylsa, så man minskar "tjockleken" på gummit och får det hårdare på så vis.

Nya originaldelar hänger tyvärr inte med

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Delrin med hylsa hårt stumt & ljudligt

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Torpis
mitt i Småland
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:

Japp, dock tror jag inte genometrin är exakt nog för jag skall våga köra stumma bussningar.

möjligtvis uniball i så fall, men de slits ju med

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Torpis skrev:
Michael Bäck skrev:

Japp, dock tror jag inte genometrin är exakt nog för jag skall våga köra stumma bussningar.

möjligtvis uniball i så fall, men de slits ju med

Delrin med metallkärna ska inte vara ljudligt om toleranser och tillverningen är gjord på rätt sätt!!
Vi har kört med Delrinbussningar i Porsche, Volvo och Ford utan att det vare sig låter något, eller slits speciellt. Osäker på hur S40ns framvagn ser ut, men om den är samma / liknar Volvo 850 framvagnen så fungerar delrin ypperligt. Fråga Maciek här på forumet vad han tycker om delrinbussningarna

om du är sugen att prova skulle det vara intressant att ta fram bussningar till S40n. Hojta till

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Torpis skrev:
Nä, men det är helt okej svar

Jag lurar på gummi, fast inuti en hylsa, så man minskar "tjockleken" på gummit och får det hårdare på så vis.

Nya originaldelar hänger tyvärr inte med

Problemet blir i såna fall samma som med dina nuvarande, du bygger i princip en glidlagring i ett mjukt material, kollar du på orginalbussningar så är dom vulkade i hylsorna och hela vridningen tas upp i det mjuka materialet och därmed så får man inte förslitning på samma sätt.
Bygger du en bussning med "tunnare" gummi så kommer du utsätta materialet för mer skjuvning iom att "kortare" gummi (tjockleken) skall ta upp samma vinkel/längdförflyttning och det kanske inte håller ens för att köras runt kvarteret.

En bussning med mer material i gummit med kanske hårdare shoretal vore kanske det du letar efter men chansen att nån tar fram en sån komplicerad produkt till "trimmarknaden" är ju tyvärr liten.
Man bör ju vara medveten om att man kan ändra chassietuningen väldigt mycket om man sätter dit bussningar som skiljer sig i hårdhet jämfört med standard dock, A-bussningen i halvstela bakaxlar är väl ett bra exempel på hur man kan f_kca upp det stenhårt om man inte har koll på vad man gör.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande