Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur ska man få grannarna till motorbanor och flygfält...
1, 2, 3   >>
7949 besök totalt
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

...att försöka stå ut med "bullret" som blir när man har roligt. Nu är det klagomål i Emmaboda också, hur ska man få dem att förstå att vi behöver vara någonstans att köra?

http://www.barometern.se/nyheter/emmaboda/inga-testkorningar-pa-grund- . . . .

EDIT av moderatornisse: Jag försökte få länken att funka, men misslyckades, så jag gör så här istället.
Barometern skrev:
Inga testkörningar på grund av klagomål
Emmaboda 2008-05-29 | Uppdaterad 2008-05-29

Albinsson & Sjöberg, som driver testkörningsverksamheten på Emmaboda flygbana, ställer in helgens körningar på grund av klagomål från boende om för höga ljudnivåer.

Under förra helgen var flygbanan uthyrd till en motorklubb som på lördagen och söndagen testkörde bilar. Detta har väckt missnöje bland närboende. I en skrivelse till kommunledningen säger en skuterydsbo att det är orimligt att boende skall utsättas för oväsen en hel helg. Kritik riktas även mot kommunledningen som arbetar för att få ytterligare motorverksamhet till kommunen.
- Jag tycker att det är oansvarigt. Ingen hänsyn tas till närboende, utan ett enskilt företags vinstintresse är det viktigaste, skriver skuterydsbon.
Kritik mot oväsen från banan har även tidigare framförts till kommunen.
-Givetvis vill jag vara lyhörd för alla kommuninvånare, men jag vill i samtidigt säga, att det är viktigt för kommunens framtid att det fortsättningsvis kan bedrivas verksamhet på banan. Näringslivet drar nytta av verksamheten på flygbanan. Det innebär bland annat övernattningar, handel och mycket mera, säger kommunalrådet Ann-Marie Fagerström (s).
Stig Sjöberg, vd för Albinsson & Sjöberg i Karlskrona, tar nu steget att ställa in den kommande helgens körningar.
-Vi har stor förståelse för de närboende. Vi tar invändningarna på allvar och skall inom kort placera ut permanent ljudmätningsutrustning och varje enskild bil som testas skall också ljudmätas.
Sjöberg har talat med de personer som nu protesterar.
- Verksamheten på flygbanan står inte och faller med testkörningarna som främst bedrivs i veckorna. Huvudsyftet är de stora evenemangen, En dag på strippen till exempel, och vi har tidigare hörsammat protester om för mycket trafik genom att bygga en ny infartsväg. Även det här problemet skall åtgärdas och regler för buller skall gälla som på andra håll.
Emmaboda flygbana ägs av Emmaboda kommun till 51 procent och av Albinsson & Sjöberg till 49 procent.
-Det finns ett problem här, för vad händer om det visar sig att ljudnivån är okej, men ändå upplevs som störande - skall vi sluta köra då? Emmabodabanan har ett gott rykte och resultaten härifrån är norm i hela landet. Dessutom bidrar den bevisligen till att dra mycket folk till Emmaboda, säger Stig Sjöberg.

Peter Lejon
peter.lejon@barometern.se
Telefon: 0471-313 92

Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Man måste jobba långsiktigt på samma sätt som luftfartsverket gör, dvs köpa upp all ledig mark runt området vart efter den blir ledig.

om man planerar ny motorbana så är det ju bara att lägga den där det inte bor någon och sedan ta med i kalkyleringen att man måste köpa upp marken runt om i preventivt syfte.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Hur ska man få grannarna till motorbanor och flygfält...

Ingmar Truedsson skrev:
...att försöka stå ut med "bullret" som blir när man har roligt. Nu är det klagomål i Emmaboda också, hur ska man få dem att förstå att vi behöver vara någonstans att köra?

Så länge alla sköter sig och ser till att ljudet från den egna bilen håller sig under tillåtet gränsvärde så borde det iallafall underlätta.
En annan grej som jag tror är väldigt viktig är att man tar det lugnt och försiktigt när man kör in och ut från området för att inte reta upp grannarna i onödan.

/Drabbad

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Vad jag har svårt att förstå är hur f*n komunledningen ens kan bry sig om dessa idiotiska klagomål...
Jag menar seriöst, om man nu flyttar in granne med ett flygfält, hur i h*lvette kan man förvänta sig lugn och ro 24/7, det finns juh en anledningt till varför det var billigare att flytta in som granne till ett flygfält än att få etagevåning på strandpromenaden!!!

Jäkla surgubbar/-gummor som ska förstöra för alla andra bara för att deras egna liv inte är tillfredställande
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Re:

Andrew Petrykowski skrev:
Vad jag har svårt att förstå är hur f*n komunledningen ens kan bry sig om dessa idiotiska klagomål...
Jag menar seriöst, om man nu flyttar in granne med ett flygfält, hur i h*lvette kan man förvänta sig lugn och ro 24/7, det finns juh en anledningt till varför det var billigare att flytta in som granne till ett flygfält än att få etagevåning på strandpromenaden!!!

Jäkla surgubbar/-gummor som ska förstöra för alla andra bara för att deras egna liv inte är tillfredställande

Det kan man tycka, men det är inget unikt för detta fallet. Det finns folk vid de flesta flygfält som tycker att det bullrar för mycket. De kan mycket väl ha flyttat dit efter att fältet byggts, så det behöver inte följa någon särskild logik, tyvärr.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Händer tyvärr hela tiden, ta t ex Lunds kommun som till sist fått igenom sina planer på att bygga ut Dalby. Luftfartsverket har hela tiden sagt nej med hänvisning till bullermattan från Sturup. Nu kommer det att byggas hus där iallafall. Räkna med klagomål på buller inom kort - man blir så trött >

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005

Det är ju bara att inse att det ofta inte är bullret som är problemet utan att det är att det finns andra som har roligare än gnällspikarna och de klarar de inte av.
Som exempel kan jag ta gnällspikarna som lykats fördriva segelflygklubben från Linköping, men det är väl ett stort problem med bullret från segelflyg.... jämfört med de ytterst tysta Jas Gripen planen som flyger omkring från samma flygplater.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tror det finns bara två alternativ idag med samhället....

antingen sätta sig på tvären och göra allt man kan för att göra det så obehagligt som möjligt för grannarna inom svensk lagstiftning och meddela det till dom om dom bråkar om det som sker på på banan/flygfältet... Och då verkligen göra det.....

eller den andra varianten är att muta av dom som är drabbade i närområdet..... med en lämplig resa nånstans eller så......

tur att man inte är banägare

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

J-vla dagismentalitet... Man har satt i system att beskydda och försvara de "stackars" bittra, gnälliga människor som kastat bort sina liv på att tanklöst följa strömmen och leva som man "ska".

Vad är nästa steg? Ska vi få vindskydd här ute vid kusten, för att vissa är dumma nog att bosätta sig här trots att de inte tål lite blåst och salt i luften...?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003

Som en granne till flygplatsen här som klagade på bullret från alla små sportflygplan, de gjorde en ljudmätning i hans trädgård och fågelkvittret lät mer än flygplanen!

Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004

Hela problematiken summeras av den bittra grannen: - Jag tycker att det är oansvarigt. Ingen hänsyn tas till närboende, utan ett enskilt företags vinstintresse är det viktigaste, skriver skuterydsbon.

Det är ju fruktansvärt fult att tjäna pengar i Sverige, och råkar man dessutom störa någon är det ännu värre med den svenska avundsjukan.
Enda utvägen är att låta gnällspikarna vara med och dela på pengarna, rullar det in sköna slantar så står fanimej folk ut med hur mycket som helst och släpper både på personliga och politiska principer och andra åsikter.
Muta är en dygd!

[/b]

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag tycker man riktar in sig fel - problemet ligger ju på komunalpolitikerna som lyssnar på de här få som klagar och så lätt stänger ner flygbanor etc. Om jag hade flyttat nära en flygplats och stört mig på ljudet tror jag fasen jag också lätt hade klagat om det var så enkelt att få bort oväsendet och därmed kanske även höja värdet på huset

om du bor i samma kommun som de här flygfälten; ta reda på vilka politiker som står vart i den här frågan och rösta på de som står på samma sida som du Det finns väl tyvärr inte så mycket annat man kan göra på laglig väg för att komma undan det här

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Ska bli intressant att hör vilken ljudnivå som uppnås hos de störda grannarna,
och var bor dessa grannar? har då inte sett ett enda hus i närheten bara tät granskog

Själv bor jag 100m från järnvägen och när ett godståg rullar förbi
så kan man inte föra en normal konversation utan att höja rösten rejält om man är i trädgården.
Skulle inte riktigt tro att det är lika hög ljudnivå i detta fallet,
vafasen! man hör ju inte ens bilarna när de är i det bortre partiet
dessutom är det ju bara en bil i taget som kör

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re: Hur ska man få grannarna till motorbanor och flygfält...

Nils Classon skrev:
Ingmar Truedsson skrev:

Så länge alla sköter sig och ser till att ljudet från den egna bilen håller sig under tillåtet gränsvärde så borde det iallafall underlätta.
En annan grej som jag tror är väldigt viktig är att man tar det lugnt och försiktigt när man kör in och ut från området för att inte reta upp grannarna i onödan.

/Drabbad

Nisse har klart en poäng här. Se till att bilarna inte bullrar. Använd ljuddämpare. Sköt allt snyggt. minimera anledningar att få klagomål.

Smörvik
Här sen Dec 2004

Vi var med klubben på Uråsa igår och även där finns det självklart folk som klagar. Pratade lie med en av männen som är med och sköter flygfältet och han jobbade mycket tid med att prata med grannar. Han hade även försökt att köpa det närmsta huset nu när det var till salu men misslyckats. När han stod på visningen så såg han banan över ängarna men mäklaren beättade aldrig att det minsann låg ett flygfält här... Folk blir lurade och då är väl alla knep tillåtna sen för att få sin sommaridyll att slå in. Sen kan man väl tycka att man kan lyfta blicken lite från huset och se sig omkring i omgivningen innan man slår till... Men det är lättare att klaga än att inse sitt eget misstag.

Sen är det viktigt att nämna att det är däcksskriket som hörs mest till grannarna och inte avgasljudet. Och det här med skog som skyddar är också lite lurigt. Nu hade de huggt ner lite skog och då fick vi anpassa körningen lite efter det nu istället.

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Re:

Söder skrev:
Som en granne till flygplatsen här som klagade på bullret från alla små sportflygplan, de gjorde en ljudmätning i hans trädgård och fågelkvittret lät mer än flygplanen!

Hoppas han fick en räkning på mätningen!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Köra med elbilar?
Äh, jag tror inte det är buller eller däckskrik - det är inställningen till bilar och motorsport.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag tror faktiskt att det är bullret som stör, inte det att "-de ska minsann inte få ha roligt när inte jag får det", inte heller den "svenska avundsjukan".

Jag skulle inte heller vilja ha motorljud varenda helg vid min sommarstuga, trots att jag gillar bilar. Det räcker med att grannen som fixar sin tomt kör maskinerna ett par timmar varje dag nu under en kort period för att det ska störa.
Någon skrev att fågelsången mättes upp till högre volym än motorljudet på ett ställe och jag ska väl erkänna att jag hellre väljer fågelsång än motorljud när jag inte VÄLJER att åka och lyssna på motorer.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

När det gäller de bullermätningar som har hjorts på Lunda så har det varit däckskriken som har stått för de högsta mätvärdena. Tyvärr så är det skitsvårt att montera däckljuddämpare

Tystberga
Här sen Mar 2004

Problemet är att motorsport genererar ljud hela tiden över dagen. Själv bor jag nära järnvägen och det dundrar till en kort stund sedan är det tyst. I skogen där jag bor störs man mer av motorvägen 4km bort än tåget som nästan åker genom farstun.

Men jag håller med, köper man ett hus nära motorbana/flygfält/bergtäckt osv. så har man gjort sitt val. Däremot kan det vara svårt om det kommer en ny anläggning till området.

Viktigaste tror jag i dessa lägen är att få en dialog direkt med den som det avser och bjuda in vederbörande. Visa på hur bra det är att ungdomar och vuxna har en social verksamhet och att dessa inte gasar på gator och torg eller knarkar osv. utan är fina människor som är på anläggningen och inte ett gäng drägg som gör det för att jävlas.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Jag vågar mig på en gissning att det visst är avgasljudet som grannarna stör sig på. När man är på SS så är det ju alltid några fån som envisas med att ha ljudförstärkningssystem på sina bilar. Jag ville ha ljudmätning på SS redan i fjol när det kom lite klagomål på ljud och man fick dra ner på antalet kördagar till i år. Hur mycket gehör fick det?

Det är inget självändamål att låta mycket. De som låter för mkt (nu blir det subjektiv bedömning) kommer inte få sätta fot (däck) på banan på våra återstående körningar med HPC iaf. Förutsatt givetvis att de körningarna inte blir inställda.

Vi har ju själva förstört detta kanonställe att köra genom att köra som fan på landsvägen och ha alldeles för högljudda fordon. Känn sig träffad den som behagar.
Precis som alltid så är det grannarna som är idioter när man läser på forumen, men den som bygger avgassystem som överröstar ett startas JAS Gripen då, den personen har ju garanterat inga studieskulder heller. Motorfolk generellt är ju inte så speciellt överseende med hur deras bilar uppfattas av gemenen man, åker man omkring med en bil som låter satan så blir det så här!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
7949 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande