|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714
Trådstartare

01 Jun 2008 12:59
Crx - Rallybil?
Vilken klass?
Galne sa att den passar i klass Ekonomi.
Hur går man till väga?
Bur vet jag att det ska vara. Mer?
Var skaffar man licens i Blekinge?
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314

01 Jun 2008 13:10
Re: Crx - Rallybil?
Roger Gustafsson skrev: | Var skaffar man licens i Blekinge? |
Ta t.ex.kontakt med rallysektionen i http://www.karlskronaak.se/
_________________ Jörgen Eriksson
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator

01 Jun 2008 18:41
Re: Crx - Rallybil?
Roger Gustafsson skrev: | Vilken klass?
Galne sa att den passar i klass Ekonomi.
Hur går man till väga?
Bur vet jag att det ska vara. Mer?
Var skaffar man licens i Blekinge? |
Tveeeeksamt, är där inte 150 hästar i dem där? Väger nog rent för lite då.
För att köra grupp-E (ekonomi i folkmun) behöver du
Bur
Hasplåt
2x2 kg brandsläckare
stolar + bälte
SOS-skylt
Väga
regbesikta
Behålla inredningen eller homologera den (då måste den trailas till och från - och inte bara från =P)
Nyckel till bilen.
Har jag missat nåt? =) Är lite osäker på det där med katalysator.
Lättast är att köpa en färdig för de 15-20k en rimlig sån bil kostar.
_________________ Daniel Steiner
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714
Trådstartare

01 Jun 2008 19:27
Re: Crx - Rallybil?
Svartlock skrev: | Roger Gustafsson skrev: | Vilken klass?
Galne sa att den passar i klass Ekonomi.
Hur går man till väga?
Bur vet jag att det ska vara. Mer?
Var skaffar man licens i Blekinge? |
Tveeeeksamt, är där inte 150 hästar i dem där? Väger nog rent för lite då.
För att köra grupp-E (ekonomi i folkmun) behöver du
Bur
Hasplåt
2x2 kg brandsläckare
stolar + bälte
SOS-skylt
Väga
regbesikta
Behålla inredningen eller homologera den (då måste den trailas till och från - och inte bara från =P)
Nyckel till bilen.
Har jag missat nåt? =) Är lite osäker på det där med katalysator.
Lättast är att köpa en färdig för de 15-20k en rimlig sån bil kostar. | 131 hk och 970 kg enligt papperna.
Nyckel finns. Kat finns ingen (-87). Inredning finns kvar. Det övriga fixar man ju rätt lätt. Edit: Med regbesiktiga menar du buren?
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator

01 Jun 2008 19:38
Re: Crx - Rallybil?
Roger Gustafsson skrev: | Svartlock skrev: | Roger Gustafsson skrev: | Vilken klass?
Galne sa att den passar i klass Ekonomi.
Hur går man till väga?
Bur vet jag att det ska vara. Mer?
Var skaffar man licens i Blekinge? |
Tveeeeksamt, är där inte 150 hästar i dem där? Väger nog rent för lite då.
För att köra grupp-E (ekonomi i folkmun) behöver du
Bur
Hasplåt
2x2 kg brandsläckare
stolar + bälte
SOS-skylt
Väga
regbesikta
Behålla inredningen eller homologera den (då måste den trailas till och från - och inte bara från =P)
Nyckel till bilen.
Har jag missat nåt? =) Är lite osäker på det där med katalysator.
Lättast är att köpa en färdig för de 15-20k en rimlig sån bil kostar. | 131 hk och 970 kg enligt papperna.
Nyckel finns. Kat finns ingen (-87). Inredning finns kvar. Det övriga fixar man ju rätt lätt. Edit: Med regbesiktiga menar du buren? |
Ja det är för buren.
15kilo per kw minst
95kw nåt / 970 kg
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Bilar_Grupp_E.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Tips_Grupp%20E.pdf
Enkelt och bra reglement enligt mig. Började min karriär där
_________________ Daniel Steiner
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714
Trådstartare

01 Jun 2008 21:50
Re: Crx - Rallybil?
Svartlock skrev: | Roger Gustafsson skrev: | Svartlock skrev: | Roger Gustafsson skrev: | Vilken klass?
Galne sa att den passar i klass Ekonomi.
Hur går man till väga?
Bur vet jag att det ska vara. Mer?
Var skaffar man licens i Blekinge? |
Tveeeeksamt, är där inte 150 hästar i dem där? Väger nog rent för lite då.
För att köra grupp-E (ekonomi i folkmun) behöver du
Bur
Hasplåt
2x2 kg brandsläckare
stolar + bälte
SOS-skylt
Väga
regbesikta
Behålla inredningen eller homologera den (då måste den trailas till och från - och inte bara från =P)
Nyckel till bilen.
Har jag missat nåt? =) Är lite osäker på det där med katalysator.
Lättast är att köpa en färdig för de 15-20k en rimlig sån bil kostar. | 131 hk och 970 kg enligt papperna.
Nyckel finns. Kat finns ingen (-87). Inredning finns kvar. Det övriga fixar man ju rätt lätt. Edit: Med regbesiktiga menar du buren? |
Ja det är för buren.
15kilo per kw minst
95kw nåt / 970 kg
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Bilar_Grupp_E.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Tips_Grupp%20E.pdf
Enkelt och bra reglement enligt mig. Började min karriär där  |
Hmm, du menar att jag ska ha 1kw för varje 15kilo bil? Min bil har om jag räknar rätt ca 97 kw. 97 x 15 blir ju en väldigt tung bil. Även om den blir uppviktad vid reg av bur så räcker det inte på långa vägar.
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator

01 Jun 2008 22:01
Re: Crx - Rallybil?
Roger Gustafsson skrev: |
Hmm, du menar att jag ska ha 1kw för varje 15kilo bil? Min bil har om jag räknar rätt ca 97 kw. 97 x 15 blir ju en väldigt tung bil. Även om den blir uppviktad vid reg av bur så räcker det inte på långa vägar. |
Ja det är inga LeMans-bilar.
13 kilo per hästkraft var det innan, och det är enligt regbeviset, så det kvittar vad just din bil väger.
Golf 2:or kör med 90 hästars motorn, Golf 1:or med 75 hästars.
_________________ Daniel Steiner
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714
Trådstartare

01 Jun 2008 22:05
CRX - skoj som fan - tävla inte med den bara...  För bra?
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator
_________________ Daniel Steiner
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714
Trådstartare
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator
_________________ Daniel Steiner
|
backen22
Skellefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 12

04 Jun 2008 18:11
Jag försökte bygga en rallycrossbil av en crx-90års, men se det gick inte eftersom den inte var fia-homologiserad så det var bara att sälja bilen.
Surt eftersom det är en grym bil.
_________________ Anders Lindfors
|
Rudis
Ängelholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 14

11 Jun 2008 15:48
Jag lånar tråden lite.
Jag har en peugeot 306a stående hemma som jag hade planerat byga om till en standard rally bil.
Är lite rädd att den väger för lite. Tjänste vikten ligger på 1260 och motor på 89kw. Delar man det bil det 14,15 nått vilket är för lågt med nån hundra kg. Min fråga är om det är tjänstevikten dom går efter eller är det Vikten när bilen är start klar? Blir ju lite tyngre med bur.
Rudi
_________________ Rudi Apro
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator

11 Jun 2008 16:52
Re:
Rudis skrev: | Jag lånar tråden lite.
Jag har en peugeot 306a stående hemma som jag hade planerat byga om till en standard rally bil.
Är lite rädd att den väger för lite. Tjänste vikten ligger på 1260 och motor på 89kw. Delar man det bil det 14,15 nått vilket är för lågt med nån hundra kg. Min fråga är om det är tjänstevikten dom går efter eller är det Vikten när bilen är start klar? Blir ju lite tyngre med bur.
Rudi |
Du går efter papperna från vägverket.
_________________ Daniel Steiner
|
Rudis
Ängelholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 14

11 Jun 2008 17:59
ok bara till att sälja bilen ok sattsa pengarna på nån annan bil.
Har ni nån bil att rekomendera en nybörjare?
_________________ Rudi Apro
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243
Hjälpmoderator

11 Jun 2008 18:01
_________________ Daniel Steiner
|
Rudis
Ängelholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 14

11 Jun 2008 18:11
ska göra.
Tack för svaren.
_________________ Rudi Apro
|
|