Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7949 besök totalt |
dB mätning vore kanske inte så dumt..
Nu kanske jag bara är gammal och förståndig, men jag uppskattar inte heller mentaliteten runt "jag har en bil med stuprör hela vägen, och ingen ungå att höra mig passera" aka "Loud pipes saves lifes".. Visst motorsport lever om, det går inte att komma ifrån.. men man måste ta visa hänsyn även om det råkar vara till dom som bor i närheten av en bana.. ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Re:
Så om personen med sitt specialbygda avgassystem hade haft studieskulder hade det varit ok, eller vad är din poäng? Att själva ljudfrågan är en fråga om ekonomi och partitillhörighet? ![]() PS Vill bara inflika, efter att ha bott mot vägen vid Hornsgatan, att bilar aldrig kommer i näheten av motorcyklar när det gäller ljudnivå. Okänt om de hade studieskulder eller ej dock. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
Det är skillnad på buller och buller ![]() Jag vet vilket jag skulle välja, såvida det inte var skator som lät. Är nog det som låter mest i min trädgård faktiskt. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
När många av landets flygfält byggdes av militären så fick husägare nära banan sina hus betalda för att de skulle störas. En ganska bra kompensation. Så var fallet i Björkvik. Så länge militären ägde flygfältet kunde de inte klaga, de hade kompenserats och bodde där gratis. Men när banan såldes och blev privat så glömdes detta snabbt bort. Dåligt...
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Jag pratade med Fredrik Frisell som är ansvarig för Emmaboda körningarna i går,
han berättade att det framför allt är däckljudet som stör grannarna. och det framför allt är 3 hushåll som har klagat, Men att Bilsport har rätten på sin sida enligt alla kontrakt och överenskommelser. anledningen till att de avbryter alla körningar är att de inte vill stöta sej med grannarna. Men i helgen får vi svart på vitt om det är befogade klagomål. Subaruklubben ska köra superstage och då ska en oberoende firma göra bullermätningar enligt alla konstens regler. i slutet av nästa vecka kan alla vi som har bokat SS vänta sej besked om hur det blir. Bara att hålla tummarna. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
Partitillhörighet? Ekonomi? Man brukar ju skämtsamt säga så om folk som är korkade/ointelligenta: "Han/hon har inga studieskulder" Jag kallar det ointelligent och korkat att åka omkring med brölande avgassystem, och då kör jag ändå en Honda, sveriges mest hatade bilmärke ljudmässigt, med en hög litereffekt. Så att påstå att det inte går att göra ett effekteffektivt avgassystem som är tyst är ren och skär lögn. Dessutom var mitt avgassystem riktigt billigt att bygga till på köpet, så ekonomiursäkten funkar inte heller. Enda nackdelen med mitt system är väl att det inte har någon bling-faktor öht, en egenskap som verkar vara överordnad låg ljudnivå i 9 av 10 fall. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
Japp, skall bli intressant. Jag skall faktiskt dit själv i egenskap av "körlärare", ska passa på att undersöka detta noggrant. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
Tack för förtydligandet. Jag är uppenbarligen korkad för jag har inga studieskulder, inte heller hade jag hört skämtet tidigare men man lär så länge man lever. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
Håller med till 100%! |
||||
Re:
Fast... det ÄR inte avgasljudet och busåka som är problemet i detta fallet, utan däckljudet. vilket gör det till ett ganska svårlöst problem om det visar sej efter kommande helgens mätningar att något måste göras. Frisell sa att det förmodligen beror på den nya asfalten, den gamla beläggningen var uppenbart tystare. Då spelar det ju ingen roll om man kör med elbilar ens ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Det låter ju helt otroligt iofs, men är det så så blir ju problemet mkt svårare att ta tag i. Det kan ju vara den kombinerade ljudmattan som är värst iofs, men svårt att spekulera i utan att själv prata med de berörda. Däcksljudet är ju ett högfrekvent ljud i jämförelse med avgasljudet, så det är ju mer lättstoppat, men frågan är om det går att avhjälpa med t ex bullervall eller bullerstaket. Problemet är ju att det är dyrt med sådana åtgärder även om de är effektiva. Blir mkt intressant att höra fortsättningen på detta..
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Vad tråkigt..
![]() Ska göra mitt premiåk på bilsport superstage helgen efter vallåkra med svenska 7/900klubben , får hoppas det blir några körningar till sommaren. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
Re:
Fast det är dom korkade som inte har studieskulder, inte dom som inte har studieskulder som är korkade. Ljud är knepiga saker att mäta, och uppskatta. Det beror på många faktorer. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Re:
Nya asfalten är ju "vanlig" asfalt, den gamla var special för flygfält och den får ju inte däck skrik på samma vis då det mest kasar utan och låta på den. Den smulas sönder i stället när sanden släpper! |
||||
Vi människor är knepiga saker. ![]() Vi vill ha nära till flyget - men ingen vill bo nära flygplatsen. Det finns människor som gnäller på att det bullrar i stan, men vad vore stan utan källan till allt buller - alla de människor som lever och verkar där? och handen på hjärtat, skulle du själv vilja bo bredvid en anläggning som bullrar och stör livet runtomkring (t.ex. Råsunda fotbollsstadium i Solna)? ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Dock har det inte varit sådan asfalt med sand på emmaboda som de har på Uråsa, utan det var en grov variant typ "gammal landsvägsasfalt" där innan. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
om det nu är däcktjutet som är problemet, varför inte koppla ihop ljudmätningsutrustningen med tidtagningen. Ett tjut ger en sekunds påslag.
![]() Erik P: Det är första gången jag sett en Hondaägare som inte velat att minsta motorn ska låta mest. ![]() Att mäta Decibel 1m bakom bilen som många gör vid banträffar är inte riktigt rättvist, Ett lågfrekvent ljud kan ge högre utslag men väl på banan så märks det inte mycket av det. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
då får det ju helt enkelt bli krav på rdäck . Dom tjuter vesäntligt mycket mindre enligt mina erfarenheter
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Varma R-däck tjuter inte alls, så R-däck och däcksvärmare kanske är lösningen ![]() _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Re:
Precis! Bor jag nära Råsunda/kärnkraftverk/buller/dagverksamhet för narkomaner etc? Nope jag har valt att inte göra det (och betalar dyrt för nöjet) tomterna som gränsar till Forsmark är nog billigare än inne i Uppsala ![]() Det omvända gäller: om jag väljer att bo nära buller så är det billigare än där det inte är så ![]() om man sedan tycker att man fått för liten kompensation ., ja då har man gjort en dålig affär.... inget annat. Man har köpt /fått bytt till sig något som man inte är nöjd med. det är ju naturligtvis beklagligt men ligger i det egna ansvaret. En stor skillnad är om Forsmark/buller/ etc flyttar till dig. Då bör du kunna kompenseras/ protestera. Att motorbanan i Enköping har problem kan jag förstå mot ovanstående resonemang. Likaså att gotlandring inte fick nämnvärda protester. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Re:
Flygvapnets gamla övningsfält användes ju inte precis varje dag och det var nog inte så jättemånga helger per år som man stördes kring de flesta av dem. Speciellt inte ifrån 90-talet och framåt. Så det blir nog en rätt stor skillnad om det plötsligt skall köras bilar där varje helg. Blir man störd så blir man störd, oavsett under vilka förutsättningar man köpte huset. Däremot är det ju en politisk fråga vilken som skall få mest inflytande, den störde eller den störande. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7949 besök totalt |